0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Men det jag reagerar mest på att det första ni pratar om är fönsterbyte. Är det verkligen gamla englasfönster med lösa innerbågar som man tejpar? Då hävdar jag promt att inte byta ut dom. Med enkla åtgärder så kan man få bra effektivisering med dessa gamla fönster. Virket som stått emot väder och vind långt över 100 år visar att det inte är "gammal skit", om dina snart är kanske 300år så,, ja,,. Det mest effektiva är att se till att innerbågen är tät, alltså kitta om det behövs, sedan tejpa med fönsterremsor. Vill du inte tejpa så kan du byta till fasta lister som håller tätt så slipper du ett moment. Fördelen är att fönstren blir putsade minst en gång om året, för man vill ju inte sätta dit ett skitigt fönster.
Det är ett 1700-tals hus med englasfönster!
Jag har börjat fundera på en VP-lösning till vårt hus från slutet av 1700-talet. Huset är i två plan och ca 300m2 stort. Englasfönster som det blåser rakt igenom. P.g.a tonårsbarn får man räkna med ganska högt behov av VV.
Rätt eller fel?Sen är frågan skall kaminen och kakelugnen vara kvar?Kan du använda vedpannan...