Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hur kopplas laddpumpen normalt på en CTC EcoEl + CTC EcoAir?  (läst 6670 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tommys76

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +1/-0
Hej,

Det verkar som min laddpump aldrig skulle stanna. När jag öppnade frontpanelen märkte jag att det fanns en röd kabel där det står "ciculationspump" på som inte alls är kopplad. Jag blir alltid lika skeptiskt när jag ser kablar som är okopplade. Den har 3 ledningar. Är detta normalt att den är okopplad?

Däremot finns det endast en vitkabel (liknar en normal elkabel) som är kopplat till själva laddpumpen (verkar komma från huset och inte från ecoelen). När kompressorn stannat så tycker jag att laddpumpen fortfarande går. Även om det under ecoelen panelen ser ut att vara avstängt. Själva laddpumpen är otroligt varm. Man kan knappt hålla fingrarna på den 1-2 sekunder utan att känna att det bränns. Den var typ lika varm 5-10 minuter efter att körningen slutade.
1½-plansvilla 145m² (2008)
Eco El + Eco Air 107 Polar Edition
Golvvärme både i nedre och övre våningen

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Det går ut en röd kabel (3-ledare) nedtill under kopplingspanelens nedre kant som är ansluten till laddpumpen under tanken med en 3-polig plastkontakt. Den var urkopplad från början men rörisen kopplade in den när alla rör var dragna och systemet skulle startas. Någon annan anslutning till laddpumpen finns inte.
Pumpen har väl ungefär samma temperatur som det vatten den cirkulerar? Om pumpen går hela tiden borde du väl se det på att diffen VPin/ut vänder åt fel håll en stund efter att kompressorn stannat, eftersom den stillastående VPn då väl kyler det inkommande vattnet?
Så blir det ju när det är 2 grader ute eller kallare. Då går ju laddpumpen och vattnet kyls en aning på sin färd genom pumpen. Nu när det är varmare och pumpen står still utjämnas skillnaden mellan in/ut väldigt långsamt när VPn och pumpen stannar.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad tommys76

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +1/-0
Min röda kabel är okopplad, kolla bilden. Istället är laddpumpen kopplad direkt med en elkabel "vit" som inte alls kommer från ecoelen. Jag undrar varifrån den skulle kunna styras annars. Förstår inte varför det skulle vända fel väg (kanske på vinter, det tycker jag dessutom det kanske tom. gjort också har inte följt med så aktivt när pumpen inte går). Men det som händer är att direkt efter att den är färdig så jämnas VPin/ut direkt. Det tar max 10-20 sekunder innan de utjämnats.

Efter en körning:
vpin/ut: 51/55
vpin/ut: 51/52
vpin/ut: 52/52

Även pannan jämnas ut och sjunker genast med 3-4 grader.

Kolla även här:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=44964.0


1½-plansvilla 145m² (2008)
Eco El + Eco Air 107 Polar Edition
Golvvärme både i nedre och övre våningen

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Jag har inga lösa kablar alls, och din röda ser ut som min, med enda skillnaden att min är ansluten i motsvarande kontakt på pumpen.
De andra kablarna borde väl också varit anslutna nånstans?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad tommys76

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +1/-0
Man kan ju nog undra vilka amatörer som kopplade hos mig. De har tydligen gjort det mesta annorlunda eller fel.Konstigt nog har pumpen gått och genererat värme. Det finns nog andra kablar kopplade en som det står ctc på som antagligen går direkt till värmepumpen. Sen en massa givare-kablar från sidan som går till mätning av temperaturen i pannan.

1½-plansvilla 145m² (2008)
Eco El + Eco Air 107 Polar Edition
Golvvärme både i nedre och övre våningen

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29881
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Jag tror den ena är till brine-pump (om man ansluter EcoEl mot EcoPart) och den andra till laddpumpen.
Och det är troligt att det är felkopplat så den går kontinuerligt, inte så bra då detta förstör skiktningen i EcoEl.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad tommys76

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +1/-0
Är det något man borde klaga till installatören? Kan man kräva att de kopplar om den?

Installationen fungerar ju, men circulationspumpen går ju en hel del i onödan och förstör säkert skiktningen som du säger.
1½-plansvilla 145m² (2008)
Eco El + Eco Air 107 Polar Edition
Golvvärme både i nedre och övre våningen

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29881
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Är det något man borde klaga till installatören? Kan man kräva att de kopplar om den?

Jo, men risken finns att de inte vill erkänna att de kopplat något fel.
Du kan förbereda dig genom att plocka fram manualen för EcoAir sid 30 avsnitt 11.4 "Anslutning Cirkulationspump/Laddpump".
Där står det ordagrant hur den ska anslutas.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Jiri

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Mångsysslare
Eco El styr laddpumpen automatiskt, vid +2 grader stängs den av.Mera frostvakt behövs inte.Det känns lite onödigt att du ska behöva bidra till global uppvärmning!
/Jiri ::)
1-plans med källare, från 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till låg temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, råd och kunskaper från detta VÄRMEPUMSFORUM ! Så visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! Från 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Det hade ju varit rätt smart om CTC programmerade EcoElen så att den körde laddpumpen intermittent istället för konstant vid under +2°C. Skiktningen borde bli lite bättre och samtidigt kyls inte toppen ner lika mycket (vilket borde ge mindre värmeläckage om man har valt att ha hög temp i övre delen). Borde ge längre körtider också.

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad Jiri

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Mångsysslare
SV: Hur kopplas laddpumpen normalt på en CTC EcoEl + CTC EcoAir?
« Svar #10 skrivet: 28 maj 2012, 01:03:02 »
Värmeslösaren(samma här)
Nu har CTCs konstruktörer valt den lösningen,själv plåt&svets mekaniker,tekniker och konstruktör finner jag inte nåt fel i det.På nåt vis måste du säkerställa frysrisk! Nu undrar jag om du vinner så mycket på intermittent drift av LP med tanke på avfrostning.Inga problem med skiktningen värme stiger uppåt och stannar där. PS(du menar nedre delen,toppen påverkas inte nämnvärt)Vad gäller körtider ställer jag in dom med start & stop diff.
/Jiri
1-plans med källare, från 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till låg temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, råd och kunskaper från detta VÄRMEPUMSFORUM ! Så visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! Från 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag är själv mekanikingenjör och med kontakt med hundratals företag under åren. Det är sällan en konstruktion når hela vägen fram till konstruktörernas önskemål eftersom det ska tas hänsyn till budget, deadlines och produktionskostnad. Det är därför de kan komma med en förbättrad konstruktion några år senare!  ;)

Självklart måste man garantera att det inte fryser. Men det räcker ju med att köra laddpumpen ganska sällan så länge man har isolerat rören. Att köra den kontinuerligt tillför ingenting.

Avfrostningen gör du ändå men bara en gång i timmen ungefär. Så den tror jag du kan plocka bort ur ekvationen.

Naturligtvis måste att köra laddpumpen kontinuerligt störa skiktningen. Samtidigt är det därför också viktigt att köra denna i så lågt läge som möjligt.

Nej, jag menar övre delen. Skiktning eller ej så rör sig termisk energi mot det kallare genom konduktion och ju kallare det är desto fortare går det. Ju mer laddpumpen går desto mer kyler du toppen på undre delen och desto mer kyler du övre delen (under förutsättningen att övre delen är varmare än undre delen naturligtvis). Och detta är ju en välkänd begränsning hos EcoEl eftersom du måste använda elpatronen om du vill ha högre temp i övre del än undre del.

Med bättre skiktning får du längre körtider med en given inställning. Samtidigt kan tillfälligt värmeinnehållet (för dusch) bli ganska lågt vid för bra skiktning.

Observera att det inte måste vara fel att köra laddpumpen konstant. Men för den skull kan det ju ändå vara bättre att ha en mer optimerad styrning. Bara för att en sak är bättre så är ju inte den andra dålig, du sparar ju pengar likaväl.

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!