Jag tänkte bygga ut och komplettera befintligt VPradiatorsystem med golvvärme och vill givetvis optimera och göra rätt.
Bakgrund:
Befintligt hus är ett 20talshus med ca 80 kvm byggnadsyta, källare med oisolerat betonggolv, en meter tjocka oisolerade granitväggar i
källaren och väggar med 3tum tjocka brädor och ev lite sågspån som isolering och inredd vind med brutet tak.
Det finns en värmepump Thermia Diplomat 8 från 2003 och vattenburen värme. Elförbrukningen är ca 20 000 kWh. Kurvorna är inställda och det är samma klimat inne oavsett temp ute och det blir rätt bra reglering av innomhustemperaturen.
Jag avser att bygga ut huset med 35 kvm källare och bostadsplan i entreplanet och förmodligen inredd vind dvs totalt ca 100 kvm. Befintlig källare, ca 50 kvm ska få golvvärme efter utgrävning och isolering.
Jag hade tänkt att koppla in golvvärmen nerströms/efter radiatorerna men före inkommande till VVP och då ta det lite svarare vattnet. När det är som kallast ute är returen från elementen ca 45 grader.
Jag har övervägt att låta värmepumpens cirkpump trycka vattnet först genom alla radiatorer och sen genom golvvärmesystemet men även att ha en shunt och separat cirkpump för golvvärmesystemet.
Under samtal med kundtjänst från en stor svensk leverantörerna av golvvärmesystem var den, som jag uppfattade det, kunniga teknikern bestämd på att man kopplar in shunten efter vvp och före radiatorer. Jag har vissa betänkligheter.
Det jag inte begriper är hur jag med den lösningen ska få det att vara jämvikt mellan effekt ut i golvvärmen och effekt ut i radiatorerna.
Nu skickar vvp ut värme som motsvarar mitt värmebehov. Ju kallare det är ju varmare är vattnet i radiatorerna. Men den av kundtjänstkillen föreslagna lösningen skickar golvvärmen ut samma effekt, då golvvärmecirkpumpen går med konstant varvtal och shunten ger samma temp till golvärmen under hela spannet när vvp ger högre temp ut än golvvärmesystemet vill ha in. Jag kan inte se att golvvärmens effekt ökar när temperaturen ute sjunker.
Vet inte om jag lyckades förklara detta på ett begripligt sätt men jag tror inte att systemen bli synkade med denna lösning.
Eftersom jag tycker att befintligt reglersystem med vps kurvor funkar bra och jag inte vill ha termostater i varje rum och individstyrning i realtid via trådlös eller trådbunden länk vill jag ha ett enkelt system som styrs av befintliga förutsättningar dvs ju kallare det är ju varmare är vattnet ut från VP.
Jag har nu gått tillbaka till att låta golvvärmesystemet få ligga nerströms radiatorerna men det funkar inte om vatten från radiatorer överstiger maxtemperatur i golvvärmesystemet.
Jag ser tre utfall
ett är att vatten från radiatorer är varmare än maxtemp som golvvärmen ska matas med.
Ett är att vattnet från radiatorerna är lagom varm
Ett är att vatten för radiatorer är för kallt. Sannolikheten för detta ser jag som låg.
När jag betraktar huset i utbyggt och tillfixat skick noterar jag att det är rätt få element kvar och mycket är golvväme.
Det kommer att vara rät öppen planlösning och nya sovrum får golvvärme och sovrummet som har kvar radiator ska enligt önskemål från bättre hälft vara svalt så jag funderar på att det kanske inte gör så mycket att man kör kolvvärmen efter radiatorerna.
Visst lär flödesmotståndet bli lite högre men i värsta fall får man väl byta cirkpumpen mot en kraftigare i vp
Lång utläggning har det blivit.
Korta frågan är: Hur kompletterar man bäst ett befintligt radiator/VPsystem med golvvärme?
Mvh
Karl