0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Mina gamla bekanta ska bygga ett nytt hus i närheten av Sjöbo. Ca 200 kvm i en plan.Ytong med golvvärme. Tomten är på ca 1200 kvm och bara sand/grus. Dessa personer är inte så tekniska och vill ha problemfri ägande. Vad bör de satsa på? LVVP+FTX? FLVP? Eller annat? Något speciellt märke som bara går o går? ;-)Tack!De är 69 resp 67. F.d. lärare. Humanister!
Jag är tveksam till att det går sätta in en luft/vattenvärmepump i ett nybygge, de klarar nog inte kraven enligt BBR.En mark/bergvärmepump med nära 100% energitäckningsgrad eller en frånluftvärmepump typ Comforzone är nog det som ligger närmast till hands för att uppfylla kraven.Vad rekommenderar hustillverkarna?
Visst är ytjord säkrare, men det blir ju lite dyrare, energiförbrukningen blir rimligen någon tusenlapp lägre/år med jordvärme, men återbetalningstiden på den extra investeringen blir nog rätt lång.Å andra sidan bör en jordvärmeanläggning hålla längre anser jag.Jag tycker det är svårt att rekommendera något så här på rak arm, och jag har tyvärr inga moderna beräkningsprogram från Nibe, så jag kan inte göra några kalkyler på deras nyaste värmepumpar.Vet du vad den beräknade effekt eller energiförbrukningen är på huset?
Mitt problem med 750, var att kunna hitta en tomte som kunde trimma in den! Ingen kunde allt. Hade jag inte vetat om forumet hör, hade jag pungat ut massvis ned pengar. Tack vare alla forumister är pumpen ok nu! Fungerar som den borde redan från början. Och det har tagit 2 år att justera! I övrigt är den ok. Nu! Då den inte drar all ström ur uttaget ;-)
Ytjordvärme i (torr) sand/grus kan inte rekommenderas. Bergvärme är även detett problem i delar av Skåne p.g.a. bergarter med dålig värmeledningsförmåga.Det som däremot ofta funkar fint är grundvattenVP, då det ofta finns god tillgångpå 10-gradigt grundvatten. "Riktiga" luft/vattenVP går också fint i Skåne eftersomdet sällan blir riktigt kallt. En "riktig" luft/vattenVP har värmepumpen inomhus,precis som vid berg/ytjord/grundvattenvärme, och ett separat fläktbord utomhusdit man cirkulerar brine (oftast etanol).Om man vill ha något med högsta kvalité och med lokal expertis i Skåne, så är detQvantum som gäller. De är även riktigt bra på grundvattenVP.