Biltemas kompressorolja (dagens har viskositet ISO 68) har i regel gett bättre vakum än oljorna som följt med dom billigare vakumpumparna. Nu kan jag bara svara för den olja som biltema hade för 2-3 år sedan innan de bytte oljeleverantör (rykterna säger att det var statoil förut), men förmodligen går det bra med kompressorolja från dom mer kända fabrikat/leverantörerna. Med andra ord är det bara att prova och ger det inte tillräcklig bra vakum efter en lagom utgasningskörstund på några timmar - byt till annan fabrikat olja med samma viskositet och prova igen.
Det är viktigare att man kan byta till ny olja så fort den som finns i pumpen inte ger den vakum som förväntas pga. föroreningar[1] och fukt än att försöka köra vidare på en svindyr specialolja trots att den kanske blivit förorenad och inte byts just för att den är dyr och kanske svår/knölig att få hem. - Det är hur djup vakum du kan nå med pumpen och använd olja som i slutändan avgör om en olja är tillräckligt bra eller inte och för detta måste man ha en elektronisk vakummeter som i allafall kan komma ned till 0.01 mBar för kontroll. För en enstegs billig vakumpump modell 'kina' så får man vara glad om man kommer under 0.5 mBar absolut även om det står 0.1 mBar (10 Pa) på dess etikett , medans en tvåsteg bör man komma lägre än 0.05 mBar (se pumpens datablad).
i inlägg 5 på
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=43909.0 så ser man bilder på typiska elektroniska vakummetrar och utan dessa så famlar man helt i mörker om vald olja till vakumpumpen är OK eller inte likaså om oljan i pumpen är _för_ förorenad för att vara användbart för uppgiften.
Smörjmässigt så är det ganska likvärdigt mellan de olika oljorna och just kompressorolja är tålig mot oxiderande luft under tryck utan att ge några konstigheter och har inte lika mycket kemikalier och metallsalter som tex. motorolja som annars kanske riskera angripa pumpvingen i vakumpumpen - kom ihåg att det är oljan som är själva tätmedlet i sådana här 'vane'-pumpar
Shell hade förr specialoljor avsedda för tex. vakumpump ("Shell Corena V" tror jag den hette och var basoljan i många svindyra 'specialoljor' för märkesvakumpumpar där garantin rök om man inte bytte till fabrikatets 'egna' svindyra olja) mycket noga destillerad med mycket låg ångtryck tack vare låga halter kortare kolväten som annars minskar djupet slutvakumet, men de har reducerat sin specialsortimet på oljor väldigt mycket senaste åren så det är frågan om dessa går att få tag på längre.
Om man mot förmodan kör väldigt länge på oljan så mörkfärgas den långsamt pga. oxidation av luften som ändå i små mängder pumpas vid hög vakum och värmen och när det börja vara mörkbrunt i oljenivåglaset så är det dags att byta även om den ger förväntad vakum.
Nu är detta knappast aktuellt med brunfärgad olja för en vakumpump för att tömma kylsystem då den oljan byts ofta, men vakumpumpar som går 24h/365d för vakumkammare så mörkfärgas även vattenklar olja alltid förr eller senare från 10000-20000h driftid och längre...
[1] tex. om man vakumsuger ett system som tvättats med lacknafta med flashig etikett som säger att det är specialrengöringsmedel för kylsystem för dyra pengar eller med isopropanol etc. så löser sig en del av de pumpade gaserna i oljan och höjer dess ångtryck vilket gör att man får svårt att nå tillräckligt djup vakum - likaså om oljan är mjölkaktig pga. vatten för att man kört och tömt ett fuktigt system innan pumpen var riktigt genomvarm (ca 80 grader) och slavat med att öppna ballastventilen - om sådan existerar...