Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
»
Märkesspecifikt luft/luft
»
Mitsubishi Electric
(Moderatorer:
Bertil
,
Bosse-värmepumpsdo
) »
Ämne:
Hur länge skall det vaccumsugas?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
Next
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Hur länge skall det vaccumsugas? (läst 12641 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Abuquir
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 754
Karma +0/-0
Kön:
Olje letare worldwide
Abuquir
«
skrivet:
16 april 2012, 12:12:34 »
Citera
Jag får min installerad i morgon, utetemperaturen ligger väl runt 10 grader ute nu på dagarna. Hur länge skall den vaccumsugas för att veta att det blir rätt gjort? Jag är naturligtvis där själv och kommer att ha viss koll på tiden och vill ju att det skall bli bra!
Är en halvtimme okej och sedan skall man vänta ytterligare en halv timme för att se så inte trycket har ändrat sig?
Eller bör detvara längre/ kortare tid?
Mvh
Olof
Loggat
Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
Solfångare 8 KW, Solar edge växelriktare (2018-10-15)
ORAKLET
VVS-Tekniker
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 5464
Karma +28/-13
Kön:
ORAKLET
SV: Hur länge skall det vaccumsugas?
«
Svar #1 skrivet:
16 april 2012, 12:16:17 »
Citera
Det skall evakueras till absolutvacuumetern säger att det är klart
Loggat
Abuquir
Dignitär inom värmepump
Karma +0/-0
Kön:
Olje letare worldwide
Abuquir
«
Svar #2 skrivet:
16 april 2012, 12:29:28 »
Citera
Och hur lång tid brukar det ta?
Loggat
Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
ORAKLET
VVS-Tekniker
Dignitär inom värmepump
Karma +28/-13
Kön:
ORAKLET
«
Svar #3 skrivet:
16 april 2012, 12:32:52 »
Citera
Tills det är klart
Du ska inte tänka en tid. vacuumetern ska säga att det är torrt inget annat, tar den tid det tar
Loggat
Abuquir
Dignitär inom värmepump
Karma +0/-0
Kön:
Olje letare worldwide
Abuquir
«
Svar #4 skrivet:
16 april 2012, 12:39:10 »
Citera
Och vad skall jag titta på då, när den står på noll? Hur länge skall man vänta efteråt för att se så det inte ändrar sig? (Vaccumpumpen avstängd då antar jag.)
Loggat
ORAKLET
VVS-Tekniker
Dignitär inom värmepump
Karma +28/-13
Kön:
ORAKLET
«
Svar #5 skrivet:
16 april 2012, 12:45:19 »
Citera
Inte 0 cirka 3mbar(a) stabit. Installatören har en absolut vacummeter har han inte det så är han inte kyltekniker, denna är ett krav i utrustningen för att få kylcertet.
Står det 0 på absolutvacuumetern så är det ju kanon eftersom du då har absolut vacuum, men dit kommer du inte
Loggat
Abuquir
Dignitär inom värmepump
Karma +0/-0
Kön:
Olje letare worldwide
Abuquir
«
Svar #6 skrivet:
16 april 2012, 12:52:11 »
Citera
Okej, så ca: 3 mbar.
Tack för informationen.
Hur länge skall den stå på detta innan han kopplar ifrån allt?
Loggat
xxargs
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 1152
Karma +19/-3
xxargs
«
Svar #7 skrivet:
16 april 2012, 22:20:02 »
Citera
3 mBar tycker jag låter högt - men jag vet att många svenska kylnissar är (felaktigt enligt min synvinkel) lärda så.
Själv skulle jag gå på vad som står i installationsanvisningarna - när jag läst i sådana och det stått något alls om vakumnivåer så skall dom sugas betydligt djupare, typ 500 micro eller liknande stadig vakum och jag skulle kräva att installationen skall göras efter vad som står i installationsbeskrivningen.
Hur mycket man sedan skall vänta efter man stängt till pumpen beror på anläggningen - det kan vara från halvtimme till många timmar, ja tills man är säker på att tryckhöjningen avstannat efter man stängt till pumpen då 'platån' beskriver systemets rådande fukthalt, och höjer det sig utan att stanna av så har man en läcka - läcktakten är i stort sett konstant tills trycket är runt 500 mBar absoluttryck i systemet då luften vid undertryck under 500 mBar absoluttryck är i ljudhastighet på den smalaste passaget i läckan vilket gör att läcktakten inte påverkas trots att vakumet minskar sakta
figuren nedan beskriver ungefär vad man är ute efter:
Lyckas man suga riktigt djupt så är vakum på den här nivån också god indikation på även väldigt små läckor, ja om man får anslutningen mellan utrustningen, vakummätaren och avstängningsventilen tillräckligt tät vill sägas (det är detta hur man hanterar vakum som skiljer agnarna från vetet när det gäller kylinstallatörer) - skarvarna/anslutningarna bör vara helt i metall till efter avstängningsventilen och slangen först efter mot pumpen och gärna 1-2 nummer större i diameter och låggasande än det som sitter på manometeratället.
«
Senast ändrad: 16 april 2012, 22:26:06 av xxargs
»
Loggat
Abuquir
Dignitär inom värmepump
Karma +0/-0
Kön:
Olje letare worldwide
Abuquir
«
Svar #8 skrivet:
17 april 2012, 08:27:23 »
Citera
Tack för all information, sitter och väntar på att montören skall komma nu.
Loggat
Abuquir
Dignitär inom värmepump
Karma +0/-0
Kön:
Olje letare worldwide
Abuquir
«
Svar #9 skrivet:
17 april 2012, 20:54:24 »
Citera
Installerad och klar, vaccumsugningen tog ca: 20 minuter. Dock gick det inte att se något på klockorna, de var visst för "grova" mätare på. Han lyssnade på pumpen istället och sa att han aldrig hade åkt tillbaka på någon pump med läkage. Vet inte riktigt om detta är något att bråka om eller ej, då det trots allt är 5 års garanti och läcker den så visar ju detta innom 5 år ändå.
Kör på heat 21 grader med fläkt på auto.
5.5 meter rör gick åt. Testade köra på max och det var bra med värme som kom ur den då.
Auto läge så hörs innedelen nästan ingenting, men med fullt blås så hörs det en del.
Hoppas att jag blir nöjd med den och att allt är tätt.
Loggat
ORAKLET
VVS-Tekniker
Dignitär inom värmepump
Karma +28/-13
Kön:
ORAKLET
«
Svar #10 skrivet:
17 april 2012, 22:03:07 »
Citera
Vacuumsugning har inget med täthetsprovning att göra, det gör vi för att evakuera funkt och luft ur systemet. Annars hamnar alltihop i kondensorn och tar upp plats vilket gör din maskin mindre effektiv, samt syror kan bildas och sabba kompressorn.
Hade din installatör för grova klockor,, ja då var han ingen kyltekniker
Hoppas allt funkar ändå
Läs xxargs inlägg om vacuum gryyyyyyyyyyyyyyyyyyyyma
Loggat
xxargs
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 1152
Karma +19/-3
xxargs
«
Svar #11 skrivet:
17 april 2012, 23:26:49 »
Citera
Det där att lyssna på vakumpumpen för att bedöma om tillräcklig vakum uppnåtts har jag också provat - innan jag hade min första vakummeter, sen slutade jag - kort sagt, så är det inte tillförlitligt... sedan kan man inte leta efter platån som motsvarar fukthalten i systemet enligt tidigare bild med vakumpumpen och dess ev. ljud då den är bortkopplad...
Förstår inte varför det är så otrolig motstånd mot elektroniska köldmedieläcksökare och absolutvakummeter som faktisk hjälpmedel i arbetet hos VP-installatörerna - det är som att säga att man är en elektriker utan att ens ha en multimeter och säger sig känna med tungan och med fingrarna om det är 230 eller 400 Volt på kablarna...
Både absolutvakummetern och elektroniska sökaren måste de ändå ha i bilen för att övh. få behålla certifikatet och företaget de jobbar på sin akreditering om de skulle råkat ut för en flygande besikting från SWEDAC. - och det är heller inte speciellt dyra instrument till skillnad mot vad jag måste ha i mitt arbete och som dessutom kalibreras 1 ggr per år för sådär 25000:- per gång och det utan att det är påbud från någon laglig reglerad instans som kylindustrin sägs skall lyda under... - utan för kunderna jag har förutsätter att utrustningen _är_ kalibrerad, annars inga ordrar och uppsagda kontrakt om man blir påkommen med använda instrument utanför sina kalibreringsperioder...
«
Senast ändrad: 17 april 2012, 23:36:40 av xxargs
»
Loggat
Abuquir
Dignitär inom värmepump
Karma +0/-0
Kön:
Olje letare worldwide
Abuquir
«
Svar #12 skrivet:
18 april 2012, 07:57:08 »
Citera
Tja, vad skall jag säga... Skall man reklamera eller skall man inte?
Då installationen i övrigt ser mycket proffsig ut, så känns det ju lite tufft att säga till att någon annan får komma tillbaka och göra ny vaccumsugning och tömma systemet och göra om det. Även jag kunde ju höra att det var ett annat ljud i pumpen efter ett tag, så frågan är ju om 20 minuter räcker eller ej?
Loggat
purjo__
Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Gävleborg
Antal inlägg: 13216
Karma +21/-11
Kön:
Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
purjo__
«
Svar #13 skrivet:
18 april 2012, 08:30:02 »
Citera
Enligt lagen så MÅSTE man utföra täthetskontroll. Gör en polisanmälan om miljöbrott så får installatören förklara för myndigheterna hur han uppfyller lagens krav genom att lyssna på pumpen.
Sen är det ju, som andra har sagt, inte så att man vakuumsuger för att kolla att det är tätt. Vakuumsugningen är en förutsättning för att få bort all fukt och andra föroreningar ur systemet.
«
Senast ändrad: 18 april 2012, 08:32:05 av purjo__
»
Loggat
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5 plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.
Ju mer man vet desto mindre förstår man.
Abuquir
Dignitär inom värmepump
Karma +0/-0
Kön:
Olje letare worldwide
Abuquir
«
Svar #14 skrivet:
18 april 2012, 08:39:45 »
Citera
Njae, det var väl å ta i lite mycket med hårdhandskarna tycker jag.
Ja, jo det har jag förstått att det är för att bli av med fukten osv, men skulle det nu ha varit fukt kvar och eventuellt ej helt tätt så kommer ju pumpen att ha havererat innom 5 år och då får man ju en ny?!
Kanske skulle skriva en liten notis om detta till dem jag beställde den av, så jag har det på papper (mail) om att det inte var riktigt utfört iaf.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
Next
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
»
Märkesspecifikt luft/luft
»
Mitsubishi Electric
(Moderatorer:
Bertil
,
Bosse-värmepumpsdo
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1229
dolda: 0
användare: 12
Användare online
:
R_F
HJonatan
Josth
T Ramsmark
dvolod
macman
jälldorf
tyke
lars
Totning
rocas
Jisse
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info