0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Och metoden SGT (skjut gräv tig) fungerar utmärkt
Borde tillämpas även på tjuvjägare.
Cougar, jag vet inte vart du har fått din information från men NORMALT bedrivs jakt mycket selektivt, inte minst när det gäller älg.
Du ger verkligen tyngd åt ditt inlägg genom att hänvisa till en intresseorganisations hemsida. Men bara för att kanske ge lite motvikt kan jag säga att om du läser länsstyrelsens statistik över skjuta älgar och tilldelning i Jämtlands län blir bilden en liten annan.Kort kan sägas att kvoten tilldelad älg inte används fullt ut, där skjuts så mycket älg som JAKTLAGEN tycker är lämpligt och INTE så många som nån byråkrat anser vara lämpligt. Det innebär att man utan att vara rädd för att inte får nog med "fina" älgar även kan skjuta dom "gamla och skjuka". Jag är rätt övertygad om att du inte har full koll på läget utan bara går på ditt "jag tycker".
Inte hellre jag har det minsta problem med att varg tar älg, rådjur mm. men när dom "hotar mina barn" har dom gått över gränsen. Och oavsett om det är deras natuliga beteende eller ej vill jag inte ha dom i min närhet. Och metoden SGT (skjut gräv tig) fungerar utmärkt
Och argumentet att vi inte behöver varg i faunan stämmer lika bra på älg så det håller inte i min mening.
Älgar gör ju även nytta, som mat på bordet, prima mat dessutom - det är ju därför det finns älgar i Sverige.Det kan man inte överföra på vargen.