0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det är inte helt sant.Jägare skjuter unga friska djur, vargen tar i första hand gamla och sjuka älgar och rådjur.Den här naturliga utsållningsprocessen gör att älgstammen håller sig frisk och livskraftig.Jägarna ska blandas in i debatten därför att dom skriker högst, lobbar för sin sak och försöker bilda opinion med "vargfakta" som inte alltid är med sanningen överenstämmande.
Jag vet att du har fel angående fiskens, älgens mfl djurs överlevnad kontra mäniskors inverkan. Den maximala avskjutningen av älg bestäms av i vårt fall ett älgskötselsområde, den tilldelning som dom olika jaktlagen får utnytjas bara undantagsvis fullt ut. Det beror på att jägarna i jaktlagen har bättre koll på älgstammen i det lokala perspektivet och väljer att anpassa avskjutnine efter tillväxt. Dom som proppagerar för större avskjutning är dom stora skogsbolagen och dom vill reducera viltstammen så mycket som möjligt, i våra trakter är tack och lov INTE skogsbolsgen dom som dominerar.Jag är själv delägare i ett fiske som ger oss delägare rätt att fiska hur mycket vi vill vid vilken tidpunkt som helst på året. Fisket kan sägas vara helt oreglerat för oss delägare, men det innebär inte att fisket i vårt vatten är sämre än i angränsande vatten utan kanske tvärt om. Orsaken är att vi som privatpersoner vet att vårda våra tillgångar MINST lika bra som någon regeringstjänsteman skulle kunna.Cougar, jag vet inte vart du har fått din information från men NORMALT bedrivs jakt mycket selektivt, inte minst när det gäller älg.