0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
säg att du har en elmotor på 7,3kw , du hissar klumpen 1 meter . vinschen går 1 meter per minut. i det läget har elmotorn dragit och alstrat 121,6watt inne i det termiska skalet
Jo jag förstår, Tack Lök&Läsk Fast jag är tveksam att all energi går ut i värme som något normalt tillstånd.. I så fall allt som låter, ljuser eller upphissat är lagrad värme/ eller på väg att bli till värme.... Då måste ju glödlampan vara COP=1
Ett annat experiment skulle kunna vara att sätta lampan i ett rör som man blåser luft genom med ett fastställt flöde. Sen mäter man insugs- och utblåstempen för att se hur mycket energi som har tillförts luften.
Det stämmer nog att även själva insidan av boxen absorberar en del värme. Den har dessutom betydligt högre värmekapacitivitet än luft så det kan ligga en hel del energi där...
...om man isolerar insidan med t ex cellplast?
varför var tempen samma inuti som utanför? alltså tanken är att du ska tänka på det. Och hur länge efter att lampan släcktes var temperaturen högre där inne - om du inte öppnar. Så har du lite till att tänka på så går jag o lägger mig undertiden