Hej,
Vi står inför husbygge med start nu i April. Det första som skall till är borrningen. Har äntligen valt entreprenör för det som skall borra 150m. Problemet är nu vilket fabrikat och modell vi skall välja på värmepump.
När jag pratar med säljarna hos respektive tillverkare försöker de givetvis övertyga mig om att deras pump är den bästa.
Hos IVT får man veta att Premiumline EQ:
- är 11% effektivare än konkurenterna
- har högsta COP
- appen ingår (som dessutom ingen av de andra tillverkarna har enligt dem)
- den är driftsäker då de säljer enormt många per återförsäljare och skulle aldrig klarat serva alla om det var mycket fel på dem.
- Den enda värmepumpen med ny teknologi - konkurrenterna har inte kommit med något nytt de senaste 5-6 åren, menar de.
- Oberoende tester visar att den är bäst av alla bergvärmepumpar
Pratar man med Thermia åf är Diplomat Optimum G2:
- Driftsäkrast av alla - en arbetshäst, uttrycker de sig vanligen.
- Felstatistik visar att Thermias värmepumpar har minst fel av alla, enligt dem.
- Bra på att producera varmvatten jämfört med konkurrenterna
- Har den bästa årsverkningsgraden på marknaden, vilket de menar är ett mer realistiskt
sätt att beräkna effektivitet än momentant COP.
När det gäller NIBE 1245 så har jag inte fått så mycket uppfattning om vad som är bäst med den.
De nämner gärna braskaminstillägget eftersom vi skall ha braskamin - Enkla menyer är också ett argument.
Jag kan nämna att vi skall ha vanlig braskamin på nedervåning, golvvärme på nedervåning och övervåning, huset är i två plan på 193 m2. Vi skall ha 2st duschar och ett 160l badkar.
De flesta dimensionerar 8kW vp, någon enstaka på 9kW, 7kW och en CTC ÅF offererade till och med deras Ecoheat 306 (6kW).
Jag blir inte klok på vad jag skall tro på. De som offererar 8kW ger varmvattenproduktionen som ett argument, de som offererar 6kW ger energibesparingar som argument (att inte överdimensionera)
När det gäller borrdjup har de flesta offererat 140m för 8kW - ett par 150m för 8kW, någon enstaka 170m för Thermias Diplomat Optimum G2 8kW. Jag körde på en borrentreprenör som funnits i branschen sedan 60-talet och förhandlade upp deras offererade 140m till 150m för samma pris - det kändes som en bra kompromiss.
Är Premiumline EQ bättre än alla andra? Den kostar 10-20k mer än konkurrenterna - är det värt det?
Som bäst har jag kommit ned till ca 67k för en Premiumline EQ 8kW.
Eller bör jag välja Thermia dimplomat G2, CTC Ecoheat eller Nibe 1245?
Kan någon hjälpa mig i djungeln av värmepumpar. Vilken bör jag välja och varför?
Jag tycker om att ha övervakning och kontroll på saker och ting, därför är nätverkskontroll och övervakning ett plus. Alla andra önskemål vad gäller energieffektivitet, ekonomi etc. behöver nog inte nämnas