0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Kom på förklaringen till det låga värmebehovet, det är ju värmeväxling på ventilationsluften!Med den temperatur berget har i Alingsås, borrhålets djup och det låga värmebehovet blir det nog en temperatur på ingående köldbärare som är +3 grader även vintertid. 6 kW pumpen skall klara hus och varmvatten bra. De flesta år kommer det inte att behövas tillsatsel om pumpen ställs in rätt. Ur den synpunkten behövs ingen kraftigare pump. Det tycks säljarna också vara inne på. Eftersom det är enbart golvvärme behövs i vilket fall som helst någon form av volymtank för att pumpen skall få tillräcklig vattenvolym att arbeta mot. En kraftigare pump har ingen nackdel där, även en 6 kW pump behöver en volymtank. Det är tillgången till varmvatten det hänger på. Vill man tappa upp ett badkar är det mängden vatten i beredaren som avgör och den mängden är densamma oavsett om det är en 6 eller 8 kW pump med inbyggd beredare. Badvattnet tappas upp så snabbt att pumpen inte hinner producera så mycket mer medan badkaret fylls. Vill någon duscha efter det att badkaret har fyllts minskar naturligtvis risken för kallt duschvatten med en kraftigare pump. Så frågan är i vilken mån badning och duschning kolliderar tidsmässigt. Det är familjens bad- och duschvanor som avgör. Man kan se kostnaden för en kraftigare pump som en försäkringsavgift som ger något bättre tillgång till varmvatten. Det är svårt att som utomstående ge råd om vad det är värt.
Alla thermia pumpar är samma maskin, optimum har lite bättre pumpar än diplomat och G" har dessa pumpar samt en hetgasväxling för VV. Denna har du 0 användning för om du dimensionerar för lite elspets, gör det och borra mer istället för G2Som jag ser det så är Qvantum värmepumpar samt Viessmann betydligt bättre än de fabrikat du listade. Av de fabrikat du nämner så väljer jag Danfoss, samma som Thermia men ett par tusenlappar billigare. Danfoss säljs av alla som har konto på Lundgrossisten, massor av rörfirmor maoViessmann har integrerad COP beräkning, samt är betydligt tystare. De har även elektronisk expventil,, det som gör att Thermia vräker på med att ATEC är så bra. Denna har Viessmann och Qvantum haft i flera år. Viessmann har appar och internet ,. Allt IVT säger har Viessmann haft i 5 år typ. Ok jag kanske överdriver lite hehe men kolla iaf.Tank behöver man om man vill ha lite mer effekt beroende på vilket flöde du har i systemet. Den som monterar din maskin SKA veta vilka flöden du har tillgänglig, frågar de inte efter det eller ser det själva!! leta ny inst
Vi kommer ha 160l badkar, totalt 5 duschningar/dag och max 2 bad i veckan tror jag. Förändrar det läget?
Personligen väljer jag bara HGW om maskinen ska var liten i förhållande till huset, eftersom HGW bara ger dig VV om maskinen går i värmedrift, så vill du inte köpa spets så skulle jag välja tank och borrhål för de extra pengarna.
Hur tänker du då? Om vi tar Rinnan som exempel så kör han i 9h vid DUT typ,, hur mkt hgw(han får kanske 1,5 kw) får han då,,, inte mkt. Om vi har en maskin som ligger precis på gränsen till att köpa spets men som klarar sig utan, då kommer den att få börja köpa spets när 1kw försvinner till VV. Njaa HGW är inget vidare i vanliga hus, men kanon på hotell och BRF.ef osv i större grejer.startar maskinen i en kvart så blir det liksom inget av HGW den måste gå i timmar för att ge ngt. 1kw i en kvart blir,,ja en piss i havet typ