0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Mitsubishi Ecodan kan fås med 2 fläktar under 90 000 kr inkl. ROT. Och denna går ner till - 20 C.
Det handlar inte bara om vid hur låg temperatur VPn kan jobba, utan om balansen mellan krav på framledningstemperatur och vad VP kan leverera vid låga temperaturer, och när den stänger av pga för hög temp på ingående vatten.Min CTC kan exempelvis jobba ner till -20, utan problem, men bara om jag kan nöja mig med en framledning på ca 45° vid -20. Just nu behöver jag ca 55° vid -20 och då går den praktiska brytpunkten vid ca -10. Med större radiatorer nästa vinter kommer jag kunna sänka brytpunkten till ca -15.Du måste väga in hur ditt uppvärmningssystem ser ut.
Spelar ingen roll om pumpen är super och "top of the line" om man får en dålig installatörSå gå på din magkänsla och bestäm vem som skall montera och sedan bestämmer ni ihop vilket märke och vilken storlek som passar HUSET
Till nästa vinter sitter jag troligen med en Mitsubishi LVVP Ecodan etc. Då är det slut med mina funderingar. Vad tar vid? Lyckliga utrop eller kvalificerat gnäll? Min senaste elräkning var på 12 000 kr för tre måttligt kalla månader, jan-mars 2012. Sinnessjukt! (Jag höjde inomhustemperaturen från ca. + 19 förra vintern till ca. + 20-21 grader. Det straffar sig minsann!) Och ändå är det svenska elpriset långt ifrån det danska etc.