0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
En konvertering + värmepump kommer kosta uppåt 180-200 kkr såvida du inte gör större delen av jobbet själv
Skulle det kosta närmare 100 kkr att sätta in vattenradiatorer? Det lät dyrt... En granne berättade att när han bytte, för 3-4 år sen, tog det 3 dagar för 2 man att riva ut elradiatorerna, montera vattenraddar och dra rören. Jag har för mig att han nämnde en siffra som låg en bra bit under 50 kkr för alltihop, jobb och mtrl.
Bortse från inflyttningsmånaden (oktober) och dra av 500 kWh/månad (=6000 kWh/år) av förbrukningen november-februari för hushållsel.Kvar blir en uppvärmningskostnad på ca 6400 kWh för 4 månader. Visserligen den kallaste perioden på året men då är det "bara" ca 4600 kWh kvar för uppvärmning om summan 11 000 kWh ska hålla...Ett snitt på 600 kWh/månad under mars-oktober när snittet för november-februari är 1600 kWh/månad?
Det mest ekonomiska tror jag är att sätta in en eller två luftvärmepumpar av god kvalitet, med dessa borde du kunna halvera uppvärmningskostnaden (minst) och sen finns det inte mycket mer att göra.Sätter du in en braskamin måste du räkna med både investeringen, vedkostnaderna, sotaren, och jobbet.Är det mys ni vill ha, köp en gelekamin och elda i den när ni vill mysa.Golvvärme i toaletten behövs inte om ni lägger plastmatta (även om det är skönt), har ni träbjälklag avråder jag bestämt från klinker i badrummet.
50 kkr låter billigt, ca 5 kkr per radiator är väl "normpriset", Sen var huset på 150 m2, här gissar jag att det behövs uppåt 12-14 st radiatorer?
Inte alls orimligt.Mitt totala årsbehov är ca 10 000 kWh just nu och förbrukningen i januari var ca 2000 kWh. Jag tror att Nov-Feb står för ca hälften av totala förbrukningen hos mig.
Du kan räkna med att spara 60% med en bra LUFT-LUFT på värmeförbrukningen men du måste ge avkall på inomhuskomforten, värmepumpar är inte tysta oavsett vad försäljarna säger. Du måste även räkna med olika temperatur i rummen och ha dörrarna öppna....Glöm oljeradiatorer de har inga som helst fördelar.
Elraddar, säljs dem fortfarande ...,,,.ö..