0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Elpatronen är en "låda" som på returen från värmepumpen som jag tycker det ser ut.
Ja, nä, på returen. Alltså, laddpumpen skjuter ut till pumpen, på returen från pumpen sitter elpatronen, innan det går till vatten eller radiatorer.
En halvrelaterad fråga är ju om det skulle kunna vara så att det är lite tjockt i filtret på det som går ut till pumpen. Som jag förstått av det jag läst så finns det något vattenfilter på väg ut till pumpen, och jag har ju ingen aning om när det rengjordes sist.
Slutligen; en annan sak som kan påverka är att vi har vatten hårt som sten från egen brunn och det är ju detta vatten som cirkulerar i elementen. Detta borde kanske kunna orsaka pannsten i radiatorerna?
Alltså, jag kan ju vara lite ute på velocipeden här, men är inte själva tanken med dessa system att när pumpen går så värmer den radiatorslingan till ett värde betydligt över bör-värdet och när den sen slår av så skall det ta lite tid att komma ner till det startvärdet som ligger under bör-värdet och därmed startar pumpen igen?Som det är nu så är det tidsbegränsningen som sätter tiden för när pumpen startar igen, inte startvärdet, för T1 är betydligt under startvärdet i REGOn innan pumpen går igång igen.
En bypass finns, spännande nog med en kulventil på. Jag har provat att laborera lite med den, jag är rädd att den är kanske lite för stor så pumpen drar in varmt vatten den vägen. Den känns alltid betydligt varmare än returen så det borde innebära att det flödar "fel håll" genom returen vid värmedrift. Så fort man joddlar med spaken så blir ju cp till radiatorerna lite gnällig, om det inte är under värmedrift. Jag märker att om jag stänger by-passen vid värmedrift så sjunker returtempen rejält. Dock har jag förstått att det är tänkt så, att det skall vara lite överledning där, eller?