0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Tack det var ett uttömmande och nyttigt svar! ThumbsupMen, men det var inte riktigt det jag menade med frågan, utryckte mig nog dåligt. min fundering var om jag kan mäta med multimetern på befintliga givare och på något sätt omvandla mätvärdet (volt eller ohm..) till temperatur med större siffernoggrannhet än den som Nibes display visar.Den ger ju tempen med bara 1 siffras (avhuggen?) nogrannhet, deltat kan ju då visa upp till +/-1,99 ºC fel. Det är väldigt många felprocent på ett totalvärde av typ 2-3 ºC.Det är alltså inte absolutvärdet som intresserar mig utan förändringen vid olika driftsförhållanden.
Visar displayen rätt men utan decimaler bör den verkliga temperaturen vara som följer:Displayen visar -2 °C, då bör verkliga värdet ligga i intervallet -2,5...-1,5 °Cvisar displayen -1 °C bör verkliga värdet ligga inom -1,5...-0,5 °Cvisar displayen 0 °C bör verkliga värdet ligga inom -0,5...+0,5 CosvFörvisso inte särskilt noggrant och det är klart att mätvärdet skulle kunna visas med fler siffror,frågan är väl om dom skulle vara värda något!
Lugn jag vet, när man väl har grejerna så kan man inte vara utan......