0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
42 foderrör a ca 1800 kr blir 75000 kr. Sen ska man ju en bit ner i berget också, vet inte hur djupt man faktiskt kan borra totalt men över 250 m är nog ovanligt. Nä, jordvärme eller luft-vatten borde vara bättre.
Luft/ vatten är inget att tänka på. Skiten går sönder mycket lättare än en bra jordvärmepump. rörkrökare har ju en förkärlek till luft/vatten då dom slipper åka och laga skiten efter 3-4 år. Alla går ju inte sönder men många. På sommaren är det kanon men på vintern skulle jag aldrig chansa med en luft vatten. Men det kanske bara är jag som är negativt inställd till prylarna?
Vem var det som skrev att en kompressorn i en VP beräknas hålla i 70-80 000 timmar? Jag satt och tittade på vad jag har haft för gångtid senaste veckorna och undrade hur många år det skulle bli med den gångtiden. Sen insåg jag att 70000/24/365=8, dvs 70 000 timmar motsvarar ca 8 år. Sommartid går VPn betydligt mindre, och när det är kallt går den kontinuerligt, tills det blir riktigt kallt och den står still. Alltså borde 10 år inte vara nåt onormalt för en luft/vatten-VP.