0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
189w i säg 8timmar sol är 1500wh.Det driverEn 32" platt-tv i 10timmar.10st lågenergilampor i 16timmar.30st LED-lampor i 16timmar.Ett normalt kylskåp i ett dygn.En laptop i ett dygn.Och mycket mera.Och den 1,5kwh vill du sälja till elbolaget för låt oss säga 1:50kr?Jag går inte till attack men du måste räkna på saker innan du talar om hur man borde göra.
Hur många har du eller är 189w den totala effekten?Tja med 189W så bör du kunna köra en del prylar.Utomhusbelysning och batteri då får du snyggt och ljus trädgård i sommar, men det är frågan om installationen lönar sig.Jag låter negativ, men jag har för avsikt att köpa solpaneler och solceller en dag jag med.Men ur ekonomisk synpunkt så är det mesta nog en stor förlustaffär idagens läge.Men det är kul.:-)
1500w kostar 1,50kr.Det tar 670h sol för att betala av kablar och installationsmaterial.Det är en sommar med max soleffekt i 83 dagar.Jag skulle göra det för att det är kul, men ekonomiskt försvarbart?Knappast!
2*185+165.Go ahead!Det är lite skillnad mot enbart 185w.Var de placerade i österike?
Japp, dom är placerade i Österrike.Nja, kopplar du den 165 W panelen ihop med de 185 W panelerna ger de 185 W panelerna inte 185 W ... utan allt riktar sig mot 165 W panelen .... fick en sådan förklaring ...
Det är en sommar med max soleffekt i 83 dagar.Jag skulle göra det för att det är kul, men ekonomiskt försvarbart?Knappast!
Eller tänker jag fel?
Och du ville ha solpaneler, sa du
Det är inte sant.
Det är ganska stora förluster i en växelriktare.Det blir värme förstås men kanske inte önskvärt när det kommer från batterier?