0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Hur stora celler och vilken kapacitet har de?Du kan få så mycket som 1,50 kr/kwh om du kan sälja elen.
Jag menade tvärt om, det borde finnas en del färdiga lösningar du kan vara intresserad av Thumbsup
Sen behövs det väl en dumb-last ... i fall att man inte tar ut el.Men min anläggning kan ju demonteras snabbt i fall att den inte behöv
Jovisst, men med en årsverkningsgrad på ca 10% i Sverige så kan man undra om man ens får tillbaks en krona inom rimlig tid.
Och i fall att man inte har fler batterier (och t.ex. inte vill köpa fler för tillfället) ? Som exempel?
Batterier måste ändå vara billigare än panelerna?Men annars så kopplar regulatorn ur panelen och inget mera händer.
Okej, du skulle ta fler batterier.Ja, kanske det. Nja, i mitt fall är skillnaden mellan just dessa paneler och en fritidsbatteri kanske inte jättestor, men batterier brde vara billigare, ja.
Anläggningen finns i Österrike och 1 kWh el kostar kring 2 Kronor.Pm = 189,91 W ; Voc = 45,223 ; Isc = 5,4644 A ; Im = 5,0964 A ; eta = 15,101; vid 1000 W/m² och 25 °CDet är kinesiska moduler ... Jinkosolar och andra. Det var i princip restposter, dvs de sista som var kvar från ett projekt ...Fick dom jättebilligt ...
Det är en betydligt bättre affär att försöka sälja elen.
Klart att du inte har några paneler.Att jag skrev så var pga svaret jag visste att du skulle ge.Men det är säkert en bättre affär att bygga en anläggning med ROT-avdrag och solenergibidrag och sedan sälja elen som hade 10% årsverkningsgrad.Men då har du lagt ut en förmögenhet medans Ewald för en spotstyver får gratis el i huset.
Gratis el i huset?Var nog länge sedan du inhandlade elmaterial.En investering på minst 1000:- för kablar och 1 uttag.Hur mycket i huset driver du med 189 w?Du kanske skulle tänka till innan du går till attack!