0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Finns ju en hel del på www.24volt.eu De har ett informativt forum.
Jag hade, om sol fanns att tillgå en större del av året, valt att köra alla enklare och mindre förbrukare såsom belysning m.m. på 12v. Stora förbrukare hade jag kört på 220 typ. Om solen gav mindre än jag behövde hade jag get lite hjälp på traven med 220. Om solen ger mer än jag behöver hade jag sålt skiten eller försökt stötta 220 men det gissar jag blir dyrt med en central lösning?
Tänk på att man behöver ganska grova kablar för att överföra användbara effekter på lite avstånd utan att spänningsfallet blir för stort.Jag hade ganska långt gångna planer på att dra ett lågspänningsnät parallellt med det 'vanliga' när jag renoverade senast. Syftet var inte primärt att driva det med alternativ energi, utan att få ett nät där man kunde koppla på LED-lampor, hemelektronik, etc utan att behöva en ineffektiv transformator för varje pryl. Jag struntade i det på grund av kostnaden...
Kablar är väl minsta kostnaden.Men jag förstår att du inte kunde dra dessa i samma rör som starkströmmen.
Dock borde man satsa på lite högre spänning, t ex 48 Volt för att slippa ha så grova kablar/höga strömmar. Problemet då är att många förbrukare är gjorda för lägre spänning, men det är ju enklare att omvandla likspänning med låga förluster..