Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Dubbdäck kontra friktionsdäck. Statestik över olycksfrekvens eftersökes.  (läst 30300 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
Jo det är allt sanningen det  tummenupp
Men dom vill införa krav på dubbade däck även på den tunga sidan.
Vet inte om det räcker att fordonet är reggat som tung lastbil, känns bekant att det handlar över vissa ton, 7 eller 11 känns bekant men är ej säker ang det.
Tandem är överskattat och fungerar bara bra då det används inom rätt område, tex på en timmerbil.
En vanlig bil och släp som drar tungt på landsväg bör ha en drivande axel samt att dom kan "trycka" den axeln vid behov.
Är ett tungt lass på bilen och rätt före som gör tandemm bra, samt att drivningen fördelas på 2 axlar ist för en.
En tom virkesbil är ju världelös i halkan trots tandem.
I USA har dom många ideer för sig, tandem på alla fordon är till att överdriva då de bara dra 40ton ändå.

nja, det där med 40 ton har du nog fått om bakfoten, amerikanska ton skiljer sig från svenska också.
sen skulle jag vilja se en svensk chaufför ge sig på det här:

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7666
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Men det där är väl knappt 40 ton  Sc:,h
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Ja inte är lasset på filmen nåt märkvärdigt tungt, 40-50ton kanske...
Kan han köra där med den där lastbilen skulle det nog gå med en Volvo eller Scania med  ;)
En del tror att det är så märkvärdigt och bra där borta i staterna men verkligheten är nog långt där i från...

@Oskar P
Om ett ton i Sweden väger 1000kg, hur många amerikanske ton blir det då???  :)
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Om ett ton i Sweden väger 1000kg, hur många amerikanske ton blir det då???  :)

1,102311359527999

http://en.wikipedia.org/wiki/Short_ton
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
Ja du Joka, du får väl köra dina spartanska svennelastbilar då;) men en jänkelastbil kommer alltid vinna i utseende över en sån där europeisk förkrympt papplåda  ^-^
nosbilar ger högre säkerhet åt chaufförerna med, men det kanske inte spelar nån större roll med säkerheten här?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Jag tycker i och för sig inte att Scania är speciellt spartansk jämfört med jänkarnas 'Prestige Interior'...

http://www.scania.se/_system/img/medium/122545_medium_09138-007.jpg

http://www.peterbilt.com/uploaded/gallery/2010PrestigeInterior-sm.JPG

Dom verkar iallafall ha gått ifrån instrumentbrädor i lackad plåt och bakelitknappar á la 70-tal...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Har tom jänkarna lämnat långspaken och jätteratten. Konstigt att dom har varit så sen med komforten i lastbilar i personbilarna anser dom ju att komforten är viktig Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1725
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
Fick med nya Nokia utan dubb när jag köpte bilen och efter en vinter åker dom av. Blir dubb istället
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1175
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Hej

Fick med nya Nokia utan dubb när jag köpte bilen och efter en vinter åker dom av. Blir dubb istället
Bra där !
Tror stenhårt på dubbdäck iaf i mina trakter dvs fuktig luft kyla= is.....
Sedan kan jag bjuda mina medtrafikanter på den uppruggande ytan som mina dubbdäck erbjuder......

M v h tyke  :D :
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
 tummenupp
Hej
Bra där !
Tror stenhårt på dubbdäck iaf i mina trakter dvs fuktig luft kyla= is.....
Sedan kan jag bjuda mina medtrafikanter på den uppruggande ytan som mina dubbdäck erbjuder......

M v h tyke  :D :

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad T Ramsmark

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värme och varmvatten till en vettig kostnad !!
 tummenupp
Hej
Bra där !
Tror stenhårt på dubbdäck iaf i mina trakter dvs fuktig luft kyla= is.....
Sedan kan jag bjuda mina medtrafikanter på den uppruggande ytan som mina dubbdäck erbjuder......

M v h tyke  :D :
tummenupp
IVT Optima 700 - IVT 290 A/W - Rego 800 - Innegivare, inställd på 20,5, max rumsgivarpåverkan. Ovanvåningen sköts av Daikin Origo X25.
Ett och en halv plans sten hus, liggande fritt och öppet på den Skånska slätten, a ca:150 kvm, ca:15 km NV Ystad. Stabilt mellan 20 och 21 grader inne.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
tummenupp tummenupp

Detta är egentligen så självklart när tittar på de aktuella fysikaliska fakta som finns att jag tycker det är förnedrande att tvingas argumentera för min sak.. >:(
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
nosbilar ger högre säkerhet åt chaufförerna med, men det kanske inte spelar nån större roll med säkerheten här?

Tja, om du tror att amerikansk lastbil är säkrare med nos vid en krock i jämförelse med med en Scania eller Volvo utan nos så får du tro det  :)
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
1,102311359527999

http://en.wikipedia.org/wiki/Short_ton

Ja där ser man  :)
Undra om virket isig är tyngre oxå, amerikansk fura kontra den svenska  a:gl
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!