Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Dubbdäck kontra friktionsdäck. Statestik över olycksfrekvens eftersökes.  (läst 32177 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
har inte läst tråden men har läst "någonstans" att en av anledningarna till att det sker färre olyckor med vinterdäck är för att man håller en lägre hastighet då bilen är lite mindre stabil. Dvs bättre marginal, vilket ju är detta det ofta hänger på. Men som sagt, en pusselbit inte alla.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag kör med odubbat och 60ton i totalvikt på isiga och snöiga skogsvägar, fungerar utmärkt  8)
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7750
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Alla är tyvärr inte lika duktiga att köra odubbat, man ser relativt ofta stora tunga bilar som bussar och tradare som inte klarar halkiga backar och tvära kurvor. Däremot är just timmerbilar relativt ovanliga att se ståendes efter vägarna.  Sc:,h Kan det vara så att vanan att köra på dåliga, isiga och snöiga vägar gör större skillnad än dubbat eller odubbat. Och att det inte bara är dubbat och odubbat som spelar in.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
Som han som klarade sig ända från södra tyskland med en last av mercedesbilar för 1mille styck.

Han kom till gävle  ;D
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7750
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Några hundra meter från där jag bor brukar det komma bilkolonner från Tyskland med jämna mellanrum, när det är "säsong" brukar lokalpressen gladeligen visa skumma övertäckta bilar som parkerats i diket.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
ooo på e4 och e20 i går var det många tradare som hade feta problem.
det var ännu värre på vissa mindre vägar. En sån rolig syn. jag åker på e4 mot nyköping och så går gamla nyköpingsvägen bredvid och svänger, som den gör en massa, och så är det en backe, som det är så många av på den vägen, och man ser den från E4, som man så ofta gör med den vägen, och längst upp i backen står ett femtal bilar som har stannat och gått ur bilarna och tittar ner i backen och funderar hur fan dom ska våga köra ner. Jag sätter en femhundring på att dom stod där tills temperaturen gick upp ett par grader, vilket den för övrigt gjorde inom en timma eller så..


Men lastbilarna ja. Han dom intervjua på radion som hade bromsat ett par hundra meter innan hindret och det fungerade ju inte. Inget hände annat än att släpet åkte förbi honom :)

Fick en av dom på bild faktiskt

Men sådan kul syn. Som en nybörjare på slalomskidor som inte ser något annat än snabb men plågsam död efter krasch i botten av backen framför sig när man klivit av liften och tittar ner för första gången.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
man får väl klicka och zooma lite
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Inloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4732
  • Karma +2/-5
  • Kön: Man
  • Hej
@ David Rinnan

Finns det inga saltningsbilar som åker ut när det blir halka?
Här är dom ute genast ...  Thumbsup

 Sen tror jag att hastigheten oftas inte är anpassad till förhållanden.
Även jag såg en Suzuki som hamnade i diket när det snöade för några dagar sen. Men jag t.ex. körde 60 och hade vanliga vinterdäck (friktionsdäck) (ca. 4 mm mönstersdjup) ... modd på vägen .... men jag hade inga problem alls  :)
« Senast ändrad: 24 februari 2012, 11:52:27 av Ewald »

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Du Rinnan, bilden är på en trailer som är 3-axlad, var dragarna då en enkel-axlad är det rena skiten att dra med.
Det är i princip trailern som är ute och puttar och styr dragarn.
Är sån skit Sverige släpper in från övriga länder och de har för det mesta däck som inte är anpassade för svenskt klimat.
Inte konstigt att det blir olyckor med sån skräp på vägarna.

Kolla in bilden lite mer noga, verkar va en dolly med oxå om det inte är röva på en dragare som står på tvären  ;D

Kolla in bilden igen, glöm dollyn, va en Skåne som drog en trailer, ser tyvärr inte om den är enkel-axlad  Thumbsup
« Senast ändrad: 24 februari 2012, 12:08:04 av joka83ed »
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Är ju förövrigt förbud på dubbade däck på tunga fordon...
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Inloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4732
  • Karma +2/-5
  • Kön: Man
  • Hej

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Den har två axlar bak

Majoriteten av lastbilarna var förvarnade och hade stannat på lämpliga ställen
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
Är ju förövrigt förbud på dubbade däck på tunga fordon...
kan det väl knappast vara?
jag hade dubbdäck på min GMC 3500 pickup, den var reggad som tung lastbil!
jag anser att man ska gå ett steg längre och införa KRAV på dubbdäck på minst en drivaxel samt på styraxeln, dessutom skall bilar som drar släp ha tandemdrift, det har varenda lastbil i USA, så varför inte här?
jo för att i europa är det ena jävla fi**or som bestämmer och ska spara in på allt, precis allt!

Utloggad sad

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Södermanland\Trosa
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Alla däck är friktionsdäck!
Dubbfria vinterdäck är korrekt term för att beskriva det ni pratar om.

Här är en intressant artikel om partiklar och dubbdäck... Liten annan vinkling på än vad man läser om i vägverkets propaganda...
http://www.camfilfarr.se/Nyhetsarkiv/Sweden1/Dubbfritt-loser-inte-luftproblemen-i-stan/
IVT EQ C10 (10kw) med 189 m aktivt hål i Trosa
Lättbetonghus i sutteräng på 96+96 kvm, tilläggsisolerad vind.
VP installerad Oktober 2011.

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
kan det väl knappast vara?
jag hade dubbdäck på min GMC 3500 pickup, den var reggad som tung lastbil!
jag anser att man ska gå ett steg längre och införa KRAV på dubbdäck på minst en drivaxel samt på styraxeln, dessutom skall bilar som drar släp ha tandemdrift, det har varenda lastbil i USA, så varför inte här?
jo för att i europa är det ena jävla fi**or som bestämmer och ska spara in på allt, precis allt!

Jo det är allt sanningen det  tummenupp
Men dom vill införa krav på dubbade däck även på den tunga sidan.
Vet inte om det räcker att fordonet är reggat som tung lastbil, känns bekant att det handlar över vissa ton, 7 eller 11 känns bekant men är ej säker ang det.
Tandem är överskattat och fungerar bara bra då det används inom rätt område, tex på en timmerbil.
En vanlig bil och släp som drar tungt på landsväg bör ha en drivande axel samt att dom kan "trycka" den axeln vid behov.
Är ett tungt lass på bilen och rätt före som gör tandemm bra, samt att drivningen fördelas på 2 axlar ist för en.
En tom virkesbil är ju världelös i halkan trots tandem.
I USA har dom många ideer för sig, tandem på alla fordon är till att överdriva då de bara dra 40ton ändå.
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!