Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Dubbdäck kontra friktionsdäck. Statestik över olycksfrekvens eftersökes.  (läst 32187 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1373
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Hej  *vinkar*

Tyke tänkte till!   Thumbsup

Saltet fungerar bra när det är några få minusgrader, men problemet är att om det sen blir tvärkallt så har man sett till att få en ordentligt vattenbelagd asfalt, och då blir det ruggigt halt när det fryser. Dessutom är det inte så kul om man lämnar en saltad väg och kör in på en snöig väg, för då smälter snön på däcket, tills saltet är tillräckligt utspätt. Då fryser hela däckytan ihop.
Utryckningsfordon här uppe har ofta med en dunk vatten för att i värsta fall kunna skölja av saltet från däcken när dom ska in på småvägar.

Friktionsdäck fungerar för övrigt hyfsat även på isig väg, förutsatt att vi är ganska många med dubbdäck som ruggar upp ytan lite lagom.  ;)

(nej, ingen BMW, bara en Renault)

 Thumbsup

M v h tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4732
  • Karma +2/-5
  • Kön: Man
  • Hej
Beror väl också vilken bil att man har. Småbilar är kanske lite lättare att hantera? Eller inte?

Som sagt fungerar det bra med vanliga friktionsdäck.

Förresten:

Vad tycks om dessa ? Dom är ganska billiga.

http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?details=Ordern&cart_id=27274403.121.8661&typ=D-109014&ranzahl=4&Breite=185&Herst=Sonny&Quer=55&Felge=15&Speed=T&weiter=0&kategorie=6&Ang_pro_Seite=20&Transport=P&dsco=121&sowigan=Wi

En försäljare har erbjudit dessa.

Men jag har beställt ett annat märke nu.

Undrar om de kinesiska däcken sliter mer .... om man måste byta däcken snabbare sen ...  Sc:,h

Prismässigt var det inte mycket skillnad mellan t.ex. Nankang däck och Gislaved däck (som jag sen köpte) ... nästan samma pris när det var "REA" ....

Ngn som har kinesiska och kan berätta lite om hur mycket de sliter? Och hur mycket bilen används (km som kördes med däcken) ....
« Senast ändrad: 23 februari 2012, 00:08:41 av Ewald »

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1373
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Hej  *vinkar*

Det märkliga med dubbdäcksförbudet på Hornsgatan /Stockholm sammanfaller med ett byte av gatuträd.
Sett siffror på 175 st nya ginkgo biloba!

Vilket märkligt sammanträffande då trädarten är relativt tåligt mot salt........
IOM att dubbdäcksbilarna ej längre får färdas på Hornsgatan å riva upp ishinnan så "gissar" jag att man får strö ut lite "extra" salt för att inte olycksstatestiken skall skena eller att bilister skall fastna i backen upp ifrån Zinkenstam.
För er som inte är hemtama i Sthlm kan jag väl bara säga att Hornsgatan är en väl trafikerad gata.  Med en problematik av höga hus / dåligt luftombyte mkt trafik.

M v h tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4732
  • Karma +2/-5
  • Kön: Man
  • Hej
Beror väl också vilken bil att man har. Småbilar är kanske lite lättare att hantera? Eller inte?

Som sagt fungerar det bra med vanliga friktionsdäck.

Förresten:

Vad tycks om dessa ? Dom är ganska billiga.

http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?details=Ordern&cart_id=27274403.121.8661&typ=D-109014&ranzahl=4&Breite=185&Herst=Sonny&Quer=55&Felge=15&Speed=T&weiter=0&kategorie=6&Ang_pro_Seite=20&Transport=P&dsco=121&sowigan=Wi

En försäljare har erbjudit dessa.

Men jag har beställt ett annat märke nu.

Undrar om de kinesiska däcken sliter mer .... om man måste byta däcken snabbare sen ...  Sc:,h

Prismässigt var det inte mycket skillnad mellan t.ex. Nankang däck och Gislaved däck (som jag sen köpte) ... nästan samma pris när det var "REA" ....

Ngn som har kinesiska och kan berätta lite om hur mycket de sliter? Och hur mycket bilen används (km som kördes med däcken) ....

Nyfiken vad zibrosc1235 tycker. Han har ju Nankang.

Sliter dom mer än t.ex. Nokian? Det vore bra att veta ....

Utloggad Finnen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Korsholm/Finland
  • Antal inlägg: 169
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Fredrik bloggar om foto
Dubbdäck ska de va!
När funkar friktions bäst, på lät berusad asfalt? Ja menar när asfaltens rovliga yta fortfarande känn och bata ett tunt lager is ligger på vägen.

Här i Finland måste man ha vinter däck, man får böta ifall man blir stoppad av polisen och är utan vdäck.
135 kvm enplanshus och garage 40 kvm (direktel) byggt 2010-2011. Nibe 1245-6,137m borra, iilto 430 FTX och 2700 kg eldstad. Led belysning till 95%. 2 vuxna och 2 barn.
Förbrukning 2010: 9357
Förbrukning 2011: 6707
Förbrukning 2013: 9842
Förbrukning 2014: 10843

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Hej  *vinkar*

Nu har vi här i östra Sverige återigen drabbats av halka eller som kvällstidningarna brukar få till det som Halk Chock. ;)

Såg två bilar i diket idag på mindre vägar där jag bor. Visst glashalt men det känns lite självförvållat när folk ger sig ut på blankis med i mina ögon undermåliga däck! Dvs friktionsdäck.

Tror säkert att friktionsdäck kan ha sitt berättigande på rätt underlag. Likväl som dubbdäck på barmark inte är helt optimalt.

Nåväl. Min undran är om det finns någon undersökning angående olycksfrekvens dubbdäck kontra friktionsdäck. Menar då inte däcktester som biltidningar gör utan statistiskt säkerställda undersökningar. Som tex anger hur mkt större risk man kan råka utför en skada om man har det ena eller det andra ?

Statsmakten har ju en vision av att trafiken inte skall skörda några offer, samtidigt som de vill styra in oss på att använda dubbfria vinterdäck.
Tex genom förbud som på Hornsgatan i Stockholm.

Mv h tyke  :D

jag var ute och körde kring nyköping under halkchocken. Tycker ordet beskriver verkligheten ganska bra. Har nog aldrig sätt så många kvaddade bilar och lastbilar på så kort tid i mitt liv. Hyfsat kaos skulle man kunna säga. Noterade inte att folk med dubbdäck verkade klara sig så mycket bättre eller kunde köra så mycket fortare än de utan. Det var för halt helt enkelt. När bilarna glider i sidled stillastående typ är det ju inte så mycket man kan göra.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
Beror väl också vilken bil att man har. Småbilar är kanske lite lättare att hantera? Eller inte?

Ska man fickparkera så är väl småbilarna lättare att hantera. Längre axelavstånd gör väl annars bilen lite lugnare, lättare att hantera om det släpper helt plötsligt.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör från Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4732
  • Karma +2/-5
  • Kön: Man
  • Hej
Ska man fickparkera så är väl småbilarna lättare att hantera. Längre axelavstånd gör väl annars bilen lite lugnare, lättare att hantera om det släpper helt plötsligt.

Okej.

Jag konstaterar bara att det fungerar utmärkt med friktionsdäck. Hos mig snöar det kanske 3 - 4 ggr om året. Sen saltades ju vägarna jämt.

Körde bil i Göteborg och på E 6:an i februari och även där är det helt onödvändigt med dubbdäck.

I norra Sverige kan det dock krävas dubbdäck för bättre framkommlighet.

För min del fungerar det utan .... även om jag måste kra upp på Klippitzthörl (berg) fungerar det med vanliga friktionsdäck även när det är snö.

Instämmer dock att man måste köra lite saktare om man har friktionsdäck när det är snö. Dubbdäck är en fördel om det är is skulle jag säga ...

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4732
  • Karma +2/-5
  • Kön: Man
  • Hej
Hur ofta byter ni som har dubbdäck era däck? Ni kan väl inte använda dom som sommardäck sen?

DPD var redan här hos mig idag och levererade mina nya däck. Kollade genast när däcken är tillverkade.

Det framgår att dom är tillverkade i veckan 30 / år 2011.
Det var bra pris på dom och de hade dom inte så länge i lagret  Thumbsup




« Senast ändrad: 23 februari 2012, 10:02:45 av Ewald »

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Hur ofta byter ni som har dubbdäck era däck? Ni kan väl inte använda dom som sommardäck sen?

Jag har brukar byta efter 3 år eller 3000 mil, det som kommer först. Numera kör jag ca 3000 mil om året så två vintrar, sen byter jag. Och nej, dom är inte roliga som sommardäck. Dom byter jag å andra sidan lika ofta.  Jag kör knappt sex månader sommardäck (1 maj - 15 oktober) och drygt sex månader vinterdäck (16 oktober - 30 april). Det är det normala. En tidig vår kanske jag byter 15 april.   :)
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
Googla den där Robert Collin, han har ju sina bestämda åsikter om hur allt ska gå till, mao på hans sätt och inget annat  :D

Värre hycklare får man leta efter.
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Okej.

Jag konstaterar bara att det fungerar utmärkt med friktionsdäck. Hos mig snöar det kanske 3 - 4 ggr om året. Sen saltades ju vägarna jämt.

Körde bil i Göteborg och på E 6:an i februari och även där är det helt onödvändigt med dubbdäck.

I norra Sverige kan det dock krävas dubbdäck för bättre framkommlighet.

För min del fungerar det utan .... även om jag måste kra upp på Klippitzthörl (berg) fungerar det med vanliga friktionsdäck även när det är snö.

Instämmer dock att man måste köra lite saktare om man har friktionsdäck när det är snö. Dubbdäck är en fördel om det är is skulle jag säga ...

dubb hjälper inget mot snö. Dubb fungerar bättre än friktionsdäck på is. Även om is ibland kan vara för halt även för dubb. :)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4732
  • Karma +2/-5
  • Kön: Man
  • Hej
dubb hjälper inget mot snö. Dubb fungerar bättre än friktionsdäck på is. Även om is ibland kan vara för halt även för dubb. :)

Exakt! Och därför krävs det inte dubbdäck hos mig. Ingen har dubbdäck här!


Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7750
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Dock fungerar friktionsdäck bättre på sommarväglag än dubbdäck som har en tendens att bli lite halkiga på asfalt, i alla fall om man har fulldubbat.  ;)
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1373
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Hej  *vinkar*

Dock fungerar friktionsdäck bättre på sommarväglag än dubbdäck som har en tendens att bli lite halkiga på asfalt, i alla fall om man har fulldubbat.  ;)
Visst är det så. Märkte det på frugans bil som ligger slickad   ::) längs asfalten med sommardäcken på. Lite Gokart över den.  :)
Sedan bytet till dubbdäcken vart bilen inte lika rolig snudd på lite instabil...
Tror inte bara det är dubben som spelar in utan även mjukt gummi ?
Bilen känns sladdrigare.

Däremot tar den sig fram utan problem på isiga vägar.

M v h tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!