0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tyke tänkte till! ThumbsupSaltet fungerar bra när det är några få minusgrader, men problemet är att om det sen blir tvärkallt så har man sett till att få en ordentligt vattenbelagd asfalt, och då blir det ruggigt halt när det fryser. Dessutom är det inte så kul om man lämnar en saltad väg och kör in på en snöig väg, för då smälter snön på däcket, tills saltet är tillräckligt utspätt. Då fryser hela däckytan ihop. Utryckningsfordon här uppe har ofta med en dunk vatten för att i värsta fall kunna skölja av saltet från däcken när dom ska in på småvägar. Friktionsdäck fungerar för övrigt hyfsat även på isig väg, förutsatt att vi är ganska många med dubbdäck som ruggar upp ytan lite lagom. (nej, ingen BMW, bara en Renault)
Beror väl också vilken bil att man har. Småbilar är kanske lite lättare att hantera? Eller inte?Som sagt fungerar det bra med vanliga friktionsdäck.Förresten:Vad tycks om dessa ? Dom är ganska billiga.http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?details=Ordern&cart_id=27274403.121.8661&typ=D-109014&ranzahl=4&Breite=185&Herst=Sonny&Quer=55&Felge=15&Speed=T&weiter=0&kategorie=6&Ang_pro_Seite=20&Transport=P&dsco=121&sowigan=WiEn försäljare har erbjudit dessa.Men jag har beställt ett annat märke nu.Undrar om de kinesiska däcken sliter mer .... om man måste byta däcken snabbare sen ... Prismässigt var det inte mycket skillnad mellan t.ex. Nankang däck och Gislaved däck (som jag sen köpte) ... nästan samma pris när det var "REA" ....Ngn som har kinesiska och kan berätta lite om hur mycket de sliter? Och hur mycket bilen används (km som kördes med däcken) ....
Hej Nu har vi här i östra Sverige återigen drabbats av halka eller som kvällstidningarna brukar få till det som Halk Chock. Såg två bilar i diket idag på mindre vägar där jag bor. Visst glashalt men det känns lite självförvållat när folk ger sig ut på blankis med i mina ögon undermåliga däck! Dvs friktionsdäck.Tror säkert att friktionsdäck kan ha sitt berättigande på rätt underlag. Likväl som dubbdäck på barmark inte är helt optimalt.Nåväl. Min undran är om det finns någon undersökning angående olycksfrekvens dubbdäck kontra friktionsdäck. Menar då inte däcktester som biltidningar gör utan statistiskt säkerställda undersökningar. Som tex anger hur mkt större risk man kan råka utför en skada om man har det ena eller det andra ?Statsmakten har ju en vision av att trafiken inte skall skörda några offer, samtidigt som de vill styra in oss på att använda dubbfria vinterdäck.Tex genom förbud som på Hornsgatan i Stockholm.Mv h tyke
Beror väl också vilken bil att man har. Småbilar är kanske lite lättare att hantera? Eller inte?
Ska man fickparkera så är väl småbilarna lättare att hantera. Längre axelavstånd gör väl annars bilen lite lugnare, lättare att hantera om det släpper helt plötsligt.
Hur ofta byter ni som har dubbdäck era däck? Ni kan väl inte använda dom som sommardäck sen?
Googla den där Robert Collin, han har ju sina bestämda åsikter om hur allt ska gå till, mao på hans sätt och inget annat
Okej.Jag konstaterar bara att det fungerar utmärkt med friktionsdäck. Hos mig snöar det kanske 3 - 4 ggr om året. Sen saltades ju vägarna jämt.Körde bil i Göteborg och på E 6:an i februari och även där är det helt onödvändigt med dubbdäck. I norra Sverige kan det dock krävas dubbdäck för bättre framkommlighet.För min del fungerar det utan .... även om jag måste kra upp på Klippitzthörl (berg) fungerar det med vanliga friktionsdäck även när det är snö.Instämmer dock att man måste köra lite saktare om man har friktionsdäck när det är snö. Dubbdäck är en fördel om det är is skulle jag säga ...
dubb hjälper inget mot snö. Dubb fungerar bättre än friktionsdäck på is. Även om is ibland kan vara för halt även för dubb.
Dock fungerar friktionsdäck bättre på sommarväglag än dubbdäck som har en tendens att bli lite halkiga på asfalt, i alla fall om man har fulldubbat.