0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Men visst är väl det stora problemet här att den enormt lilla värme som rummet tillför till tankens nedre del aldrig kan ge någon COP att tala om, och det andra stora problemet är att du inte kan använda ett brinesystem, typ mark eller bergvärme eftersom peltarna inte kan höja temperaturen tillräckligt mycket för att det skall bli användbar värme med någon som helst COP.
Enda anledningen till att det fungerar nu är att peltarna får värma vattnet successivt med liten deltaT under lång tid, vilket till sist ger en stor deltaT i tanken.Det scenariot kommer du inte att kunna få i en värmepumpslösning med brine som skall värma peltarnas kalla sida.Du kommer enligt mitt sätt att se på det hela antingen att få väldigt kall varm sida, eller väldigt låg, om alls någon, COP när du vill höja tempen från 0°C till +60°CMen jag kan naturligtvis ha fel, även om jag inte tror det.
I mina ögon kan man aldrig få COP 3 genom att omvandla värme i ett slutet system som du gör.Det du gör är väl bara att kyla den nedre delen av tanken, och värma den övre, du flyttar alltså energi från botten till toppen av tanken, den enda energi som tillförs är elenergi, och eventuellt lite energi från rummet som beredaren står i, när tanken blir kallare än vad rummets temperatur är.Hur kan du komma fram till någon som helst COP utifrån detta?
Men du tänker ändå inte bygga en nu? Vid serietillverkning kanske du kan spara lite här och där, en stor del av kostnaden är till exempel kylflänsar, fläktar och kylning. Borde gå att istället kyla direkt mot beredaren, åtminstone den kalla sidan.