0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det finns sk truckladdare och laddare till andra elfordon. En elsvets är också i princip samma sak. Det beror lite på hur känsliga elementen är, de borde tåla lite rippel. Kanske står i databladet.Men du tänker ändå inte bygga en nu? Vid serietillverkning kanske du kan spara lite här och där, en stor del av kostnaden är till exempel kylflänsar, fläktar och kylning. Borde gå att istället kyla direkt mot beredaren, åtminstone den kalla sidan.
Är det någon risk med att öppet jobba fram en ny produkt?
Om man skalar upp den här konstruktionen till 4 eller 8kw så måste man nog köra 48 eller 96v för att hålla amperen under 30A.Finns det 48v, 30A PSU?
Jag matar in 340w el och värmer toppen med 900w.Peltarna pumpar 560w från botten till toppen.Det är COP 2,65.Det är inget slutet system.Värmer försvinner i toppen och värme tillförs till botten.Att jag har peltarna i en vattentank är för att det är så förbannat svårt att få en bra värmeöverföring med mekanisk kontakt mellan ytorna.Nu får jag den direkt i vattnet.Tänk dig att tanken skulle vara nedgrävd eller stå utomhus.Då tar den inte energi ifrån rummet den står i heller.Det är ingen Cold fusion/energy catalyzer hokus-pokus utan en helt vanlig värmepump.
..men det kalla vattnet stannar väl ändå kvar i botten och blandas upp med nytt vatten som sen ska värmas?Resultatet borde i min värld bli plus minus noll? Du utnyttjar värmeenergin som finns i inkommande kallvatten, men det "redan utnyttjade" vattnet blir kvar i tanken.
Jag tänker så här om GDS-Jans "tank", den är som han säger , en värmepump.Ett kärl med vatten som värmeledare mellan en brine slinga i botten och en värmebärarslinga i toppen med peltierelementen som energiförflyttare(pumpmotor) däremellan. Peltarnas driveffekt är om han räknar rätt mindre än den effekt som kan tas ut ur värmebärarslingan.Det ger ett COP större än 1.Och det är klart brineslinga i botten kan ersättas med nedgrävning i backen eller bättre placering i en sjö eller ett vattendrag. Fast det är nog mera praktiskt med dagens teknik att hämta in värmen, en borra t.ex.
Är det bara du som har huvud på det här forumet?
Bopakoster skrev rakt ut hur den fungerar.Då måste väl han ha ett huvud också
Eller är han lika korkad som GDS-Jan