0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
För dina experiment kan du ju köra på men jag tycker en VVB ska tåla koktemp i alla fall.
Jag fick 1 gratis pelt av firman jag har handlat hos idag.Den skall jag använda för att bräda Nibes F100P med när jag säljer in min idé för en TEVP hos Nibe Eller hur Purjo? En el-VVB med COP högre än 1
Skall du inte trycka in en värmeslinga i botten innan du limmar igen den? Det blir väl inte så hög effektöverföring genom plastburken?
Javisst jag menade inget kritiskt, gillar experimentlustan ta vad du vill, tänkte på framtida utveckling bara
Håller med dig och Purjo, men under tiden:Är tempgradienten i höjdled linjär? dvs medeltempen är 39 °C, tempökning 26 °C på 5l på 37minuter ger en effekt på 500W?Vad hade du in i peltarna UxI i 37min?Blir det en rimlig kvot, dvs COP?
Jag får dock inte matematiken att gå ihop.Den gick från 12,6 °C i toppen till 70 °C i toppen på 37min.Med vanlig matte, 5l och 1,16wh så blir det strax över 500w.Men det händer mer i tanken, botten sjunker till 8 °C.Jag vet inte hur jag skall räkna ut detta på annat sätt än att belasta slingan och mäta där.
Men blir det inte så här?70-12,6=57,4 5kg*57,4k*1,16w*0,6h=199,75w om man har värmt 5L vatten med 57,4 °C