0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det är ju så här att på en skapligt välventilerad kallvind så har ju luftväxlingen som sker däruppe en torkande effekt även om inte alla tror detta kanske. Man kan t.om torka tvätt däruppe om man vill, och detta utan att tillföra någon som helst värme, visserligen tar det ju lite längre tid för tvätten att torka utan värme förstås, men detta visste ni väl redan om antar jag. Ett mkt enkelt och bra sätt egentligen för var och en som ev vill kolla upp om man har en godtagbar kallvindsventilation så kan man testa detta genom att vid den här årstiden hänga upp en trasa, handuk, mindre badlakan e.d som man har lagt i vatten så att den är riktigt genomblöt och sedan vridit ur överskottsvattnet ordentligt så att den inte droppar vatten. Häng sedan upp denna på kallvinden så att den hänger fritt på någon spik e.d under taknocken och låt den hänga där i ca 2-3 dygn, max 3 dygn, är den helt torr efter den här tiden så har ni en helt ok vindsventilation, är den fortfarande inte torr så är det läge att omg se över vindsventilationen och öppna upp lite mer så att ni får en bättre luftcirkulation däruppe isf. Mvh Raffen.
Jodå jag vet Jawen att väderförutsättningarna varierar rätt mkt, samma sak om man skulle få minusgrader uppe på vinden då kan det ta lite längre för trasan att torka för då kan den frysa till lite också ett tag och bli stel. Jag ville bara nämna detta för att det faktiskt fungerar, många tror att det bara drar in fukt på vinden, och det gör det förvisso till och från, men luftväxling har ju också en torkande effekt som mer än väl uppväger detta sett över ett helt dygn isf. Det är därför som jag alltid framhärdar och säger att man behöver i princip aldrig vara rädd för att ha en allt för stor/riklig vindsventilation utan endast vid en för liten/dålig ventilation. Finns det någon överhuvudtaget förresten som har sett några fukt eller mögelskador på undertaket till en car-port??, för undertaken på dem kan man väl ändå påstå är ganska rejält välventilerade eller hur?? Mvh Raffen.
Flytta ut kök och badrum under carporten, sätt potatis och kalops på spisen och ta dig ett varmt bad under tiden det kokar. Gissar att du snart har ett fint glittrande istäcke på carportens undertak att vila ögonen på medan du njuter av ditt bad...eller vad tror du? mvh 2000
Kall luft tas in på vinden där den blir lite varmare och därmed blir den relativa fuktigheten lägre. Den fukt som ev finns på vinden tas upp av luften och ventileras ut. Utan ventilation stannar den luften på vinden och kondenserar mot dom relativt kalla ytorna på tak och väggar.