0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
och hur länge kan dom sitta? dom gamla fläckarna så att säga? Kan mina vara 10 år gamla?
Hej David! Ja det var väl inte så länge sedan som du köpte huset och dessutom fixade till en riktig ventilation, du får väl vänta till efter sommaren och kolla lite på vinden hur det ser ut då. När det kan bli uppåt +40-50 ºC och kanske ännu varmare på vinden ibland under sommaren så trivs inte den här påväxten något vidare kan jag säga, det kommer att försvinna av sig självt på de premisserna det vågar jag nästan lova dig säkert. Skulle det inte ha försvunnit helt efter den kommande sommaren så försvinner resten isf under nästkommande sommar skall du få se. Mvh Raffen.
Nått som det inte sagts nått om är det problem som uppstår när det blir för varmt på vinden, det är att det brukar bli is vid takuskottet på utsidan taket. När det blir nog mycket is blir det en "fördämning" som trycker in smältvatten bakom yttertaket och kan vålla svåra fuktskador, om det inte är helt tätt under yttertaket, vilket det sällan är.
mm jag funderar faktiskt på att ta bort det svarta nu. Det blir så mycket enklare då att se om det kommer nytt. Men då skulle jag vilja ta bort detta med något som i sig inte hämmar ny eventuell påväxt. För då vet jag ju inte om jag har ett problem eller inte