Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ventilation längs takfoten  (läst 25795 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Ventilation längs takfoten
« Svar #15 skrivet: 21 februari 2012, 14:46:08 »
Hej David!  Ja har du en välventilerad vind så behöver du heller inte oroa dig alls för att det växer till ytterligare, detta känner man ju direkt när man öppnar vindsluckan under vintertid om det luktar friskt och fräscht, antagligen så hade väl det här huset självdrag tidigare innan du köpte det och då är det väl fukt innifrån huset som har trängt upp på kallvinden och kondenserat, ligger påväxten möjligtvis ganska rakt över något av befintliga våtutrymmen nere i bostadsytan kanske??
Fukt och ev mögelskador på en kallvind uppstår i huvudsak av 2 st orsaker alt en kombination av dessa 2 orsaker, antingen är det ett dåligt undertryck i bostadsytan som gör att fuktig inomhusluft läcker upp till kallvinden i större mängd och kondenserar eller också är det en otillräcklig kallvindsventilation på huset. Där utöver kan det också finnas några andra orsaker som t.ex rena läckage utifrån yttertaket, läckage från ev rör, takstosar med genomföringar, det kan också vara t.ex ventilationsrör (spiro) som ev kan vara dåligt isolerade på sina ställen uppe på vinden.
Oavsett om man har en riktig diffussionsspärr i både väggar och tak inkl frånluftsluftsventilation med undertryck så kommer man ändå inte helt ifrån vissa mindre läckage av fuktig inomhusluft som läcker upp till kallvinden, och därför är det då viktigt att man också har en korrekt kallvindsventilation som tar hand om detta. :)

Mvh Raffen.
   
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Ventilation längs takfoten
« Svar #16 skrivet: 21 februari 2012, 14:52:30 »
och hur länge kan dom sitta? dom gamla fläckarna så att säga?
Kan mina vara 10 år gamla?
Hej David!  Ja det var väl inte så länge sedan som du köpte huset och dessutom fixade till en riktig ventilation, du får väl vänta till efter sommaren och kolla lite på vinden hur det ser ut då. När det kan bli uppåt +40-50 ºC och kanske ännu varmare på vinden ibland under sommaren så trivs inte den här påväxten något vidare kan jag säga, det kommer att försvinna av sig självt på de premisserna det vågar jag nästan lova dig säkert. Skulle det inte ha försvunnit helt efter den kommande sommaren så försvinner resten isf under nästkommande sommar skall du få se. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7750
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Ventilation längs takfoten
« Svar #17 skrivet: 21 februari 2012, 15:01:45 »
Nått som det inte sagts nått om är det problem som uppstår när det blir för varmt på vinden, det är att det brukar bli is vid takuskottet på utsidan taket. När det blir nog mycket is blir det en "fördämning" som  trycker in smältvatten bakom yttertaket och kan vålla svåra fuktskador, om det inte är helt tätt under yttertaket, vilket det sällan är.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13354
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Ventilation längs takfoten
« Svar #18 skrivet: 21 februari 2012, 15:08:11 »
Hej David!  Ja det var väl inte så länge sedan som du köpte huset och dessutom fixade till en riktig ventilation, du får väl vänta till efter sommaren och kolla lite på vinden hur det ser ut då. När det kan bli uppåt +40-50 ºC och kanske ännu varmare på vinden ibland under sommaren så trivs inte den här påväxten något vidare kan jag säga, det kommer att försvinna av sig självt på de premisserna det vågar jag nästan lova dig säkert. Skulle det inte ha försvunnit helt efter den kommande sommaren så försvinner resten isf under nästkommande sommar skall du få se. :)

Mvh Raffen.

Jag tror inte svartmögel försvinner så lätt av sig själv. Däremot så sker ingen tillväxt och inga sporer bildas om inte rätt fukt och temperaturbetingelser uppfylls.
Om man absolut vill bli av med möglet så krävs det nog nån form av mekanisk bearbetning eller tvätt.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Ventilation längs takfoten
« Svar #19 skrivet: 21 februari 2012, 15:40:53 »
Hej Purjo!  Jo faktiskt så försvinner det av sig självt inom några år ivf om man har kommit tillrätta med ev problem som t.ex en dålig takfotsventilation och kanske i kombination med dåligt undertryck i bostadsvåningen. Jag pratar av egen erfarenhet eftersom jag faktiskt fick pröva på detta lite med dålig kallvindsventilation, och då främst gällande takfotsventilationen när jag höll på och byggde huset. Jag hade lagt dit vindsisoleringen men hade inte säkrat upp ordentligt för den här luftspalten vid takfoten runt taket, isoleringen fluffade upp upp sig och lade sig dikt an mot yttertaket och stängde därmed till ventilationsspringan vid takfoten helt. De spåntade brädorna i yttertaket svällde upp och växte så att de gick i små vågor på taket främst uppåt taknocken, fick en lindrigare shock när jag öppnade vindsluckan och såg detta inkl kände den fuktiga och lite smått unkna luften som slog emot mig. Jag hade också fått en mindre påväxt av svartmögel på stora ytor på brädorna och i huvudsak på brädorna uppåt taknocken till där den fuktigaste luften då hade samlats.
Jag fick omg ge mig på att se till att öppna upp vid takfoten och säkra upp luftspalten runt hela taket på huset, lämnade vindsluckan öppen under några dygn för att ytterligare fuktavlasta vinden innan jag stängde igen den och beslutade mig för att vänta med ytterligare åtgärder till kommande vår/sommar.
När sommaren kom så hade brädorna kommit tillbaka i sin rätta storlek igen och vågorna hade försvunnit, jag gjorde ingenting åt den här svartbeläggningen på brädorna men det försvann av sig självt, jag kommer däremot inte exakt ihåg om de försvann redan efter den här första eller om det var efter den andra sommaren, därav mitt råd till David här. ;)
Så kom inte och tala med mig om någon begränsad eller lagom kallvindsventilation, för den skall vara reglementsenlig naturligtvis, minst mellan ca 2-3 cm luftspalt mellan takstolarna vid takfoten, då kan man känna sig säker på att ha en frisk och fräsch kallvind, och detta gäller oavsett om det är äldre eller helt nya hus givetvis. :)

Mvh Raffen. 
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Ventilation längs takfoten
« Svar #20 skrivet: 21 februari 2012, 16:06:21 »
Jo alltså jag flyttade in i huset, som är från 76, maj 2011. Den Den utomordentligt fina ventilationen hade då suttit i huset i troligen ca 20 år. Senaste ägaren hade en undermålig uppvärmning och kan mycket väl haft ventilationen avslagen under vintertid (jag klarade inte av att värma huset i maj 2011)..... Till skillnad från han som byggde huset hade ägaren där i mellan extremt dålig koll på sådant som värme och ventilation.

Besiktningsmannen som var handplockad, ej från anticimex och som gjorde en full jordabalksbesiktning, lyfte inte på ögonbrynet alls utan pekade bara o visade och sa att man skulle hålla koll om det skedde några förändringar. Han var övernitiskt petig på allt så egentligen har jag väl ingen anledning till oro :)

På vinden luktar så fräscht som en vind nu kan lukta :)

det kan ju vara gammal fukt som skapat problemet och att det är kvar men inte växer. Det finns ett våtrum under men det var bara en toalett utan dusch och sådant och där fanns en frånluftsventil.

När denna toa byggdes om (till ett fullskaligt badrum enligt konstens alla regler och lite till) i somras togs skottgluggen till fönster bort och ett nytt fint och stort takfönster installerades. Från luften flyttades. VVS tekniker noterade att avluftningen för avloppet var lite glapp och låg i dålig lutning vilket då åtgärdades. Diffspärr såg ok ut. Lite märke bara vid spikhål så att säga och även detta såg gammalt ut.

Skulle detta kunna uppstå ovan gamla små takfönster?

hmm kom på en grej till. i nära anslutning till där det är lite svart fanns även ett förråd på övre plan. Detta hade tilluft men gissningsvis alltid fullt av grejer och ingen öppen dörr eller så. Inte heller verkade dörren vara anpassad för detta.. Detta förråd är nu en del av det nya badrummet och förrådets tilluft är numer blockerat.

Ett tredje (eller blir det fjärde/femte) är att tillluften som till ena halvan av huset går i en till synes väl isolerad trumma har något läckage. Denna är dragen i kattvinden. Kan bara konstatera att det är mycket bra drag på ventilationen i rummen som matas av denna ledning så egentligen har jag ingen anledning att misstänka detta. Och för övrigt är den kattvind som ligger under den påverkade delen av vinden i utomordentligt gott skick i övrigt så vitt jag kunnat se.

Jag blir lite nipprig för det går liksom inte att hitta orsak. Ok om detta svarta vart där i 20 år.. men om det borde ha försvunnit om det var gammalt så måste det vara relativt nytt och därmed något som borde åtgärdas kunde man tycka. Även om det då inte växer eller luktar så vitt jag kan se/känna alla fall.

 
« Senast ändrad: 21 februari 2012, 16:08:15 av David Rinnan »
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Ventilation längs takfoten
« Svar #21 skrivet: 21 februari 2012, 16:09:56 »
till saken hör att jag mha ftx har undertryck och min nivell-ventilering ger utöver detta ytterligare lite undertryck. Så här borde inte finnas någon risk. Det skulle i så fall vara att merparten av undertrycket är på nedre plan?? men det är ett öppet trapphus där i mellan. Skulle detta kunna vara boven. att jag har för mycket tilluft på övre i förhållande till frånluft?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ventilation längs takfoten
« Svar #22 skrivet: 21 februari 2012, 18:49:46 »
Nått som det inte sagts nått om är det problem som uppstår när det blir för varmt på vinden, det är att det brukar bli is vid takuskottet på utsidan taket. När det blir nog mycket is blir det en "fördämning" som  trycker in smältvatten bakom yttertaket och kan vålla svåra fuktskador, om det inte är helt tätt under yttertaket, vilket det sällan är.

 
Något som hundratals husägare fick erfara de två tidigare riktigt kalla vintrarna vi haft. (inklusive jag)
Långa istappar hängde från varenda hustak om ni minns. Väldigt få som lyckas ställa rätt diagnos dock. De tror taket läcker av andra anledningar...
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Ventilation längs takfoten
« Svar #23 skrivet: 21 februari 2012, 18:51:13 »
intressant. den sida på vilken jag har det "dåliga" facket blir det istappar men inte på den andra. Kan väl kanske också ha och göra med vart solen ligger på gissar jag.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7750
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Ventilation längs takfoten
« Svar #24 skrivet: 21 februari 2012, 18:56:33 »
Isbildning på taket beror till 99% på tre saker:
Dålig luftning mellan yttertak och underlag
Dålig ventilation på vindar
Dålig isolering på vindar
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Ventilation längs takfoten
« Svar #25 skrivet: 21 februari 2012, 19:30:55 »
I mitt fall hängde det ner från stupröret nästan längs med hela hussidan men bara på ena sidan av huset. Den sida där det var dåligt i ett fack. Det är ost-sida och långsida av huset.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Jawen

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: BÅLSTA
  • Antal inlägg: 318
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Byggnadsmästare
SV: Ventilation längs takfoten
« Svar #26 skrivet: 21 februari 2012, 23:38:50 »
Jag håller med Purjo i den här diskusionen, den finns 3 olika grupper och alla tror mest på sin lösning.

En riktigt välventilerad vind via takfötter, kan dra in mängder med luft som värmts upp av att solen ligger på fasaden även om det är en vinterdag, denna luft tar med sig stora mängder fukt upp på vinden, och där uppstår daggpunkt mot den kallare ytan och ångan blir till vatten, som i sin tur fryser till is, och mera is.

En vind med kontrollerad ventilation förespråkar en del, och det kan nog bli bra, men alla olika faktorer som kan inträffa gör att det inte heller är en "helt" säker lösning.


Min åsikt av det hela är att den mest säkra byggnads sättet, är att se till att ingen fukt finns i takkonstuktionen/vinden, och sedan skapa helt tätt/bygga igen samtliga ventilation springor, och självklart bygger det på en noga utförd plastning mellan bostadsplan och vind och självklart att rengskyddet uppifrån d.v.s pannor/plåt samt takpapp är i sin ordning.

Egentligen ska inte ett undertryck behövas i en tät byggnad uppåt sett om plastningen är korrekt gjord, ett undertryck skapar man i så fall bara för att vara "mer säker" på att inte ha ett övertryck uppe i taknivå, ( brukar vara 0,5 Pa per meters höjd på byggnad vintertid) men med korrekt monterade friskluftsventiler blir det övertrycket nästan noll.

När jag skulle bygga mitt nya hus nu så läste jag på massor om detta från b.l.a statens provningsanstalt, och utredningar från KTH och andra testinstitut, och ringde t.o.m Sveriges fukt "guru" Ingemar Samuelsson för att till slut tvingas till ett beslut.

Det vart kontrollerad ventilation med byggsättet att inga stora luftströmmar, skulle kunna rusa igenom takkonstruktionen, men känner jag mig säker?.........Njaaa.
Kör även FTX fast inte med undertryck utan med nolltryck, d.v.s det kommer in exakt lika mycket luft som det går ut.

Och det är en nog svår fråga på nybyggda hus, och talar vi om alla äldre olika byggnadskonstruktioner som ska förvandlas till energisnålare byggnader........ja, då blir man nästan mörkrädd.

Här en bra sida med allmän info om fuktproblem:
http://www.sp.se/sv/index/services/moist/constr/Sidor/default.aspx

Förövrigt David så tycker jag du kan spruta på lite bensaltensid på ditt svarta trä, det gör inget negativt men dödar möglet om du skulle ha några aktiva sporer  ;), man spär ut det till 6-8% med vanligt vatten sen kan du koppla av ca 5 år, det kan bleka trät något också.

MvH Jawen
2011-05-21 flyttat in i egenbyggt nytt stenhus om ca 185.000 kg i Bålsta.
Lecahus om 176 kvm med 115 kvm källare.
200mm cellplast yttervägg, 640mm lösull i tak samt 300 mm cellplast under platta.
Fönster 0,9 inkl karm, dörrar 0,6.
U-värde klimatskal Ca 0,156
Täthet 0,09
5 meter i takhöjd och FTX ventilation med EC motorer

Förbrukning Nya huset 22° inne, källare 21°
Elpanna IVT 290 som fixar VV och en L/L värmepump Mitsubishi FD35 som helt själv sköter värmen.
Uppvärmning ca 1500-2500 Kw/h år resten HH-el

2012  10.120 Kwh totalt inkl hushållsel & VV
2013    9.237 Kwh  totalt inkl hushållsel & VV
2014  beräknad förbrukning 8.400 Kwh totalt inkl hushållsel & VV
Nu 2023 var förbrukningen 6.640 Kwh totalt ink hushållsel & vv, men har oxå eldat i kaminen ca varannan dagg nov & dec.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Ventilation längs takfoten
« Svar #27 skrivet: 21 februari 2012, 23:41:15 »
mm jag funderar faktiskt på att ta bort det svarta nu. Det blir så mycket enklare då att se om det kommer nytt. Men då skulle jag vilja ta bort detta med något som i sig inte hämmar ny eventuell påväxt. För då vet jag ju inte om jag har ett problem eller inte :)

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Ventilation längs takfoten
« Svar #28 skrivet: 22 februari 2012, 00:15:17 »
Det är ju så här att på en skapligt välventilerad kallvind så har ju luftväxlingen som sker däruppe en torkande effekt även om inte alla tror detta kanske. Man kan t.om torka tvätt däruppe om man vill, och detta utan att tillföra någon som helst värme, visserligen tar det ju lite längre tid för tvätten att torka utan värme förstås, men detta visste ni väl redan om antar jag. ;)
Ett mkt enkelt och bra sätt egentligen för var och en som ev vill kolla upp om man har en godtagbar kallvindsventilation så kan man testa detta genom att vid den här årstiden hänga upp en trasa, handuk, mindre badlakan e.d som man har lagt i vatten så att den är riktigt genomblöt och sedan vridit ur överskottsvattnet ordentligt så att den inte droppar vatten. Häng sedan upp denna på kallvinden så att den hänger fritt på någon spik e.d under taknocken och låt den hänga där i ca 2-3 dygn, max 3 dygn, är den helt torr efter den här tiden så har ni en helt ok vindsventilation, är den fortfarande inte torr så är det läge att omg se över vindsventilationen och öppna upp lite mer så att ni får en bättre luftcirkulation däruppe isf. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Jawen

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: BÅLSTA
  • Antal inlägg: 318
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Byggnadsmästare
SV: Ventilation längs takfoten
« Svar #29 skrivet: 22 februari 2012, 00:37:34 »
mm jag funderar faktiskt på att ta bort det svarta nu. Det blir så mycket enklare då att se om det kommer nytt. Men då skulle jag vilja ta bort detta med något som i sig inte hämmar ny eventuell påväxt. För då vet jag ju inte om jag har ett problem eller inte :)

Jag förstår din tanke, men bara du vet att mögelsporer bara trivs där det finns sockerarter.
Med sockerarter menar jag tallolja, cellulusa, terpentin ell liknande, kallas även Terpener i ett samlingsnamn.

Möglet livnär sig på det, och det finns gott om det i ett upptorkat virke.
När trät torkar så pressas terpener/maten upp till ytan, och ligger där........därför så vanligt med framför allt svartmögel på råspont för ex.

När du slipar bort ytan ( det svarta), så kan du också ta bort maten för dom.......och då får du kanske inte riktigt den effekten du sökte.

Men om du samtidigt gör trät helt trärent, så har du också lättare att bedömma skillnader i färgton mm, och det räcker troligtvis.

Mvh Jawen
2011-05-21 flyttat in i egenbyggt nytt stenhus om ca 185.000 kg i Bålsta.
Lecahus om 176 kvm med 115 kvm källare.
200mm cellplast yttervägg, 640mm lösull i tak samt 300 mm cellplast under platta.
Fönster 0,9 inkl karm, dörrar 0,6.
U-värde klimatskal Ca 0,156
Täthet 0,09
5 meter i takhöjd och FTX ventilation med EC motorer

Förbrukning Nya huset 22° inne, källare 21°
Elpanna IVT 290 som fixar VV och en L/L värmepump Mitsubishi FD35 som helt själv sköter värmen.
Uppvärmning ca 1500-2500 Kw/h år resten HH-el

2012  10.120 Kwh totalt inkl hushållsel & VV
2013    9.237 Kwh  totalt inkl hushållsel & VV
2014  beräknad förbrukning 8.400 Kwh totalt inkl hushållsel & VV
Nu 2023 var förbrukningen 6.640 Kwh totalt ink hushållsel & vv, men har oxå eldat i kaminen ca varannan dagg nov & dec.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!