Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ventilation längs takfoten  (läst 25827 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jawen

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: BÅLSTA
  • Antal inlägg: 318
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Byggnadsmästare
SV: Ventilation längs takfoten
« Svar #30 skrivet: 22 februari 2012, 00:56:38 »
Det är ju så här att på en skapligt välventilerad kallvind så har ju luftväxlingen som sker däruppe en torkande effekt även om inte alla tror detta kanske. Man kan t.om torka tvätt däruppe om man vill, och detta utan att tillföra någon som helst värme, visserligen tar det ju lite längre tid för tvätten att torka utan värme förstås, men detta visste ni väl redan om antar jag. ;)
Ett mkt enkelt och bra sätt egentligen för var och en som ev vill kolla upp om man har en godtagbar kallvindsventilation så kan man testa detta genom att vid den här årstiden hänga upp en trasa, handuk, mindre badlakan e.d som man har lagt i vatten så att den är riktigt genomblöt och sedan vridit ur överskottsvattnet ordentligt så att den inte droppar vatten. Häng sedan upp denna på kallvinden så att den hänger fritt på någon spik e.d under taknocken och låt den hänga där i ca 2-3 dygn, max 3 dygn, är den helt torr efter den här tiden så har ni en helt ok vindsventilation, är den fortfarande inte torr så är det läge att omg se över vindsventilationen och öppna upp lite mer så att ni får en bättre luftcirkulation däruppe isf. :)

Mvh Raffen.

Inge fel i din tanke raffen, ett hum får man i alla fall  Thumbsup.

Men det finns så oerhört många senarion vad gäller väderlek och luftfuktighet, att man omöjligtvis med en trasa på vinden i 3 dagar kan fånga dom alla.

Det räcker att dagen efter du tar bort din torra trasa, så blir det stark vårsol......den lyser på ena kortsidan och ena långsidan från KL 10:00 till KL 16:00....d.v.s 6 timmar.

Blåser det räjelt kan det gå hur bra som helst, men är det stiltje så värms kanske 40 kvm fasad upp till 10-12° trotts -2 på termometern och snö på taket.
Varma luften stiger och pressar bort den kallare luften, den stiger pga av takfoten rakt upp på vinden, och 10-12° luft bär med sig 11-13 gram vatten per m3.

Pga termiken stiger på dessa 6 timmar kanske 1000 m3 fuktig luft upp på din vind, denna luft har burit med sig 13 liter vatten bara dessa timmar, och det kanske sker relativt många dagar under framför allt våren.

Och eftersom du då har kanske 3-5 grader minus uppe på vinden som pga snön även isolerar kylan från den kallare natten innan, så blir att detta vatten finfördelat i is-form på insidan av råsponten.
Efter dessa 10 soliga vårdagar, så följer 14 dagar mulet väder med +2 på dagarna och +-0 på nätterna, luftfuktigheten ute är hög, isen på din vind har mestadels smält och sugits in i trät.
Vips så är det mulet fast med 5-6+ ute och ännu högre luftfuktighet, och fukten på din vind börjar att arbeta med skadegörelse...

Jag säger inte att något allternativ är rätt allmänt, jag vill bara påtala att detta är enormt komplext.

MvH Jawen
2011-05-21 flyttat in i egenbyggt nytt stenhus om ca 185.000 kg i Bålsta.
Lecahus om 176 kvm med 115 kvm källare.
200mm cellplast yttervägg, 640mm lösull i tak samt 300 mm cellplast under platta.
Fönster 0,9 inkl karm, dörrar 0,6.
U-värde klimatskal Ca 0,156
Täthet 0,09
5 meter i takhöjd och FTX ventilation med EC motorer

Förbrukning Nya huset 22° inne, källare 21°
Elpanna IVT 290 som fixar VV och en L/L värmepump Mitsubishi FD35 som helt själv sköter värmen.
Uppvärmning ca 1500-2500 Kw/h år resten HH-el

2012  10.120 Kwh totalt inkl hushållsel & VV
2013    9.237 Kwh  totalt inkl hushållsel & VV
2014  beräknad förbrukning 8.400 Kwh totalt inkl hushållsel & VV
Nu 2023 var förbrukningen 6.640 Kwh totalt ink hushållsel & vv, men har oxå eldat i kaminen ca varannan dagg nov & dec.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Ventilation längs takfoten
« Svar #31 skrivet: 22 februari 2012, 01:23:42 »
Jodå jag vet Jawen att väderförutsättningar och luftfuktighet varierar rätt mkt, samma sak om man skulle få minusgrader uppe på vinden då kan det ta lite längre tid för trasan att torka om den fryser till lite och bli stel temporärt. ;) Jag ville bara nämna det här eftersom detta faktiskt fungerar, många tror att det bara drar in fukt på vinden, och det gör det förvisso lite till och från under olika tider på dygnet, men luftväxling har också en torkande effekt som mer än väl uppväger detta sett över hela dygn vilket gör att ingenting händer. Det är därför som jag alltid framhärdar och säger att man behöver i princip aldrig vara orolig för att ha en allt för stor/riklig vindsventilation utan endast vid en för liten/dålig ventilation. Finns det någon överhuvudtaget här förresten som har sett några fukt eller mögelskador på undertaket till en car-port??, för undertaken på dem kan man väl ändå påstå är ganska rejält välventilerade eller hur?? :)

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 22 februari 2012, 10:52:13 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ventilation längs takfoten
« Svar #32 skrivet: 22 februari 2012, 01:49:18 »
Jodå jag vet Jawen att väderförutsättningarna varierar rätt mkt, samma sak om man skulle få minusgrader uppe på vinden då kan det ta lite längre för trasan att torka för då kan den frysa till lite också ett tag och bli stel. ;) Jag ville bara nämna detta för att det faktiskt fungerar, många tror att det bara drar in fukt på vinden, och det gör det förvisso till och från, men luftväxling har ju också en torkande effekt som mer än väl uppväger detta sett över ett helt dygn isf. Det är därför som jag alltid framhärdar och säger att man behöver i princip aldrig vara rädd för att ha en allt för stor/riklig vindsventilation utan endast vid en för liten/dålig ventilation. Finns det någon överhuvudtaget förresten som har sett några fukt eller mögelskador på undertaket till en car-port??, för undertaken på dem kan man väl ändå påstå är ganska rejält välventilerade eller hur?? :)

Mvh Raffen.

Flytta ut kök och badrum under carporten, sätt potatis och kalops på spisen och ta dig ett varmt bad under tiden det kokar. Gissar att du snart har ett fint glittrande istäcke på carportens undertak att vila ögonen på medan du njuter av ditt bad...eller vad tror du? *vinkar*

mvh 2000
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7750
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Ventilation längs takfoten
« Svar #33 skrivet: 22 februari 2012, 06:35:17 »
Kall luft tas in på vinden där den blir lite varmare och därmed blir den relativa fuktigheten lägre. Den fukt som ev finns på vinden tas upp av luften och ventileras ut. Utan ventilation stannar den luften på vinden och kondenserar mot dom relativt kalla ytorna på tak och väggar. 
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Ventilation längs takfoten
« Svar #34 skrivet: 22 februari 2012, 11:30:44 »
Flytta ut kök och badrum under carporten, sätt potatis och kalops på spisen och ta dig ett varmt bad under tiden det kokar. Gissar att du snart har ett fint glittrande istäcke på carportens undertak att vila ögonen på medan du njuter av ditt bad...eller vad tror du? *vinkar*

mvh 2000
Ja det skulle vara ett riktigt intressant experiment 2000, även om detta nu skulle vara väldigt överdrivet förstås, nu är det väl lite väl omfattande att flytta ut hela köket och badrummet under car-porten kanske, men om vi leker med tanken att bara flytta ut spisen och badkaret istället. Vi fyller badkaret med rejält varmt vatten och sätter en kastrull med ordentligt kokande vatten på spisen så tror jag faktiskt inte att det händer så särsklt mkt under undertaket på car-porten. Detta eftersom det mesta av varmvattnet som ångar uppåt mot taket hinner att spädas ut och ventileras bort i uteluften innan det ens hinner upp till taket pga avståndet upp till taket. Däremot om man minimerar experimentet lite kanske och höjer upp spisen så att den kokande kastrullen med vatten kanske är max ca 1 meter ifrån undertaket istället så kommer vattenångan självklart att kondensera kraftigt mot innertaket vilket gör att det kommer att droppa en massa vatten tillbaka ned ifrån undertaket igen. Men när du väl har slutat koka vattnet och tar bort kastrullen igen så slutar det ganska snabbt att droppa och innertaket torkar relativt snabbt till helt igen efter en stund och ingenting i övrigt kommer att vare sig synas eller märkas av framledes under undertaket på car-porten. :)

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 22 februari 2012, 13:50:16 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Jawen

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: BÅLSTA
  • Antal inlägg: 318
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Byggnadsmästare
SV: Ventilation längs takfoten
« Svar #35 skrivet: 22 februari 2012, 12:08:31 »
Kall luft tas in på vinden där den blir lite varmare och därmed blir den relativa fuktigheten lägre. Den fukt som ev finns på vinden tas upp av luften och ventileras ut. Utan ventilation stannar den luften på vinden och kondenserar mot dom relativt kalla ytorna på tak och väggar.

Förstår inte riktigt vad du menas med att kall luft tas in på vinden, eftersom kall luft sjunker.
Borde ju vara att varmare luft tas in på vinden ( luft som stiger), om inte man har så stort värmeläckage, att vinden värms upp och gavelventiler släpper ut den något varmare luften, då kommer ju termiken göra att ny kall luft också dras in i byggnadens vind. ( likt en villa vent med frånluft och fresch ventiler)

Sen är det självklart 100 olika senarion bara beroende på hur mycket isolering du har på vinden.
Har du nån kw ell mer som läcker upp på vinden, höjer du självklart temp något, men har du riktigt bra isolerat så följer det i praktiken utomhus temp, men kan släpa lite.

Och om ny kall luft tillförs konstant till den något varmare vinden, så borde tämligen luftfuktigheten öka eftersom varmare luft kan bära än mer vattenånga, och samtliga byggnadsdelar som denna luft träffar på vägen i sin färd får troligtvis kondens.
Temp & luftfuktighet strävar ju alltid efter att utjämna sig med omgivningen.

MvH Jawen
2011-05-21 flyttat in i egenbyggt nytt stenhus om ca 185.000 kg i Bålsta.
Lecahus om 176 kvm med 115 kvm källare.
200mm cellplast yttervägg, 640mm lösull i tak samt 300 mm cellplast under platta.
Fönster 0,9 inkl karm, dörrar 0,6.
U-värde klimatskal Ca 0,156
Täthet 0,09
5 meter i takhöjd och FTX ventilation med EC motorer

Förbrukning Nya huset 22° inne, källare 21°
Elpanna IVT 290 som fixar VV och en L/L värmepump Mitsubishi FD35 som helt själv sköter värmen.
Uppvärmning ca 1500-2500 Kw/h år resten HH-el

2012  10.120 Kwh totalt inkl hushållsel & VV
2013    9.237 Kwh  totalt inkl hushållsel & VV
2014  beräknad förbrukning 8.400 Kwh totalt inkl hushållsel & VV
Nu 2023 var förbrukningen 6.640 Kwh totalt ink hushållsel & vv, men har oxå eldat i kaminen ca varannan dagg nov & dec.

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ventilation längs takfoten
« Svar #36 skrivet: 22 februari 2012, 14:03:45 »
Visst är det så att kall luft som värms upp kommer att sänka sin relativa fuktighet och ha en upptorkande effekt på omgivningen. Detta har jag och även Raffen nämnt tidigare i tråden. Och det är ju så en kallvindsventilation ska fungera. Tyvärr kan det ju även finnas andra faktorer att ta hänsyn till vid fuktproblem. Direkta byggnadsfel till exempel. Det brukar Raffen lite svårt att sätta sig in i eftersom hans kallvindsventilation fungerar bra. Eller hur Raffen?
I de fall som det INTE fungerar är det inte absolut säkert att allt kan lösas med mer ventilation i första skedet. Det kan finnas annat som måste åtgärdas först.
Min egen utbyggnad med ett flackt valsat plåttak med en låg krypvind kan få vara skräckexempel. Där hade byggherren slarvat lite med diffusionsspärren men å andra sidan isolerat rejält. Takfoten var riktigt utförd med 3-5 cm för ventilation och rejäla gavelventiler. Första kalla vintern var vinden nedkylt till någon grad över yttertemperatur och ett visst läkage av fukt smög sig upp genom den slarvigt monterad diffusionsspärren. Pga den rikliga ventilationen var temperaturskillnaden på vinden så liten i förhållande till yttertemperatur att den upptorkande "temperatureffekten" uteblev. Å andra sidan var temperaturskillnaden på vinden stor mot den lilla mängd varm innomhusluft som kom upp så att det kondenserades friskt mot alla kalla ytor. Speciellt mycket vid takfoten. Trots en mycket riklig ventilation hann inte fukten undan. Här samverkar låg taklutning, liten total luftvolym, rejäl isolering och stor ventilation etc på ett olyckligt sätt. Det blev kanske lite som om Raffen kokat sin potatis en meter under carporten.  ;D
När det sedan blev varmgrader ute hade det byggts upp ett islager på flera centimeter på råspontens insida. När isen smälte följde en vattenkatastrof som motvarar ett avbrott på inkommande vattenledning ungefär...
Och vem var nu den slarvige byggherren? huvuddunk
 a:gl a:gl a:gl

Nåja det här var mitt bekymmer och exemplet är inte på något sätt representativt. Det visar bara att det förekommer fel och brister som inte löses med mer ventilation. Efter detta spektakel har jag läst och lärt mig allt jag kunnat om kallvindar och fuktproblem. Jag har studerat verkliga fall och byggt och åtgärdat mitt och andras tak och vindar. Numera betraktas jag som något av en aktoritet på området bland mina närmaste vänner :D  Det betyder inget mer än att jag har viss erfarenhet, inte att jag kan något...

//2000
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Ventilation längs takfoten
« Svar #37 skrivet: 22 februari 2012, 16:01:29 »
Hej 2000!  Riktigt skoj att få höra lite om och dessutom få ta del av även dina erfarenheter här när det gäller bl.a kallvindsventilation 2000. Thumbsup Mkt positivt också att vi kan ha en saklig och seriös dialog här och ett bra resonemang omkring detta utan häftiga ordväxlingar med anledning av våra ev ibland lite olika uppfattningar om detta. Thumbsup
Detta är ju trots allt en mkt intressant ämne som berör mer eller mindre alla och envar som innehar en egen fastighet och som många ggr oroar sig helt i onödan för sin resp kallvind.
Att du hade ett plåttak med flack takvinkel har du aldrig nämnt tidigare vad jag kan minnas, och kanske inte heller att det var dåligt gjort när det gäller diffusionsspärren, men jag kan minnas fel när det gäller den senare detaljen. :)
Jag hittade faktiskt ett par länkar från en Teokonsult som jag tycker på ett bra sätt förklarar lite om kondens, och faktiskt lite om just plåttak också:
http://www.teokonsult.se/plat/kondens.htm
http://www.teokonsult.se/plat/kondens-2.htm
Och här är några länkar med bra information vad man skall tänka på och hur man skall gå tillväga om man skulle få för sig att tilläggsisolera sitt vindsbjälklag på huset:
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_ByggradListItem.aspx?id=21577
http://www.rockwool.se/r%C3%A5d+och+anvisningar/guide+till+till%C3%A4ggsisolering/isolera+vinden
 

Mvh Raffen. 
« Senast ändrad: 24 februari 2012, 18:29:25 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ventilation längs takfoten
« Svar #38 skrivet: 27 februari 2012, 02:00:01 »
Man vill väl inte skryta med sina misstag...

Nåja, följande vinter lyckades jag med det som svenske kocken beskriver: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=46511.msg460299#msg460299
Resultat: Ett st ytter/innervägg och en putsad grund/halvvägg totalt förstörda av vatten...

Men som alla vet, att göra rätt från början innebär bara att man upprepar. Att göra fel och lära sig, det är riktig kunskap...

Tack för länkarna från teokonsult, de var nya för mig. Dock anser jag att följande stycke innehåller ett tankefel.

"Hus med en s.k. kall vind förhindrar kondens eftersom luften inne på vinden eftersträvar att hålla samma temperatur som utomhus. Detta sker med hjälp av luftväxlingar på så sätt att uteluft tas in vid takfot, värms upp på vinden, stiger och släpps ut i nock. Värmen på vinden transporteras bort så att vindsluften så småningom får samma temperatur som uteluften. "

Det förhåller sig ju som bekant så att när temperaturen på vinden är den samma som utomhus sker inget upptag av fukt eftersom ingen uppvärmning sker. Den eventuella fukten som finns kondenserar på alla ytor och i alla material, inklusive i isoleringen. Det spelar ingen roll hur mycket man ventilerar, kondenseringen är omedelbar...

Men men med viss uppvärmning, adekvat ventilation och en fungerande fuktspärr kan kallvindar fungera okej...

//2000
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad BiggerDigger

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 819
  • Karma +1/-2
  • vedeldare
SV: Ventilation längs takfoten
« Svar #39 skrivet: 15 mars 2012, 19:31:07 »
nockventil? Har ni tagit upp det i denna tråd?
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54. Kamin i vardagsrummet.

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!