Ta det lugnt Dogge, det var bara en liten motvikt till att "Toshiba aldrig har några problem". 
Men drivor har jag aldrig sagt o inte tog jag upp JKVPn heller.
Vad jag menade med tragiskt, är att det är tragiskt att slänga ut en pump som är helt frisk i övrigt pga ett kretskortsproblem. O de kretskortsproblem jag avsåg är där man får kommunikationsfel mellan inne o utedel med alla sensorer uppmätta ok. Men såna har du aldrig hört talas om?
Eftersom jag har en helt egen sådan på baksidan nu så ska jag faktiskt ta och mäta upp samtliga komponenter på båda korten när det blir lite varmare ute, om jag hinner dvs. Skulle jag hitta vad det är så åker nog pumpen upp igen. Om inte annat i verkstan.
Tror Folksam hittade uppåt ett par tusen skador rapporterade (totalt då) på just Toshiba i sin lilla undersökning. O pumpar som blivit några år är det ingen som skadeanmäler så där lär vi aldrig se några siffror. Så en liten driva blir det väl? 
Jag känner mig jättelugn..=)
Du tog inte upp Jkvp:n, men jag gjorde det eftersom det var ett känt problem
kommunikationsfel mellan ute inner del var ett av symtomen man fick när kretskortet i innerdelen pajjade, det berodde på att det blev fukt på electrostat filtret när man skiftade från kyldrift till värmedrift, och sedan fick man överslag i electrostat filtret som då slog ut kretskortet.
man kunde undvika detta haveri genom att inte använda PAP funktionen.
Om du har en Jkvp ute där bakom huset så är nog det troligtvis felet.
sen har du rätt i att det blir snedvridet om man påstår att toshiba aldrig har problem, för det har dom
precis som alla andra fabrikat så råkar vissa ut för måndags exemplar eller att man helt enkelt hade otur.
Men folksam hittade inte ett par tusen, utan felrapporten från 2009 kan man läsa här,
http://feed.ne.cision.com/wpyfs/00/00/00/00/00/13/03/76/wkr0007.pdfoch då finns faktiskt ingen nyare modell av Toshiba med, utan gamla jkvp är syndabocken.
Dogge.