0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Köpesumman på huset? Då har man ändrat mycket sen jag köpte hus, visst frågade banken om köpesumman, fast det var efter de värderat huset.Värderingen gjordes på taxeringsvärde samt statistik på försäljningar på andra hus i området.Så det enda min köpesumma användes för är som statistik för framtida värderingar i samma område.Jag har för mig om att de räknade fram ett snitt på förhållandet mellan taxeringsvärde och köpeskillingen för husförsäljningar gjorda i området och sen använde husets taxeringsvärde för att få fram ett lämpligt värde.
WOW - vilka diskussioner och engagemang. Tack.Har nu gjort överlåtelsebesiktning med gott resultat.Köpeskillingen är ~4Mkr men det är ointressant - finansieringen är löst. Frågan är egentligen vad som blir billigast på sikt, inte om/hur vi får lån eller inte.Några tankar,1) stor osäkerhet gällande husets effektbehov. Energideklarationen säger en sak (28MW) och säljarens energikostnad en annan (53kkr/år). Vi kommer nog att avvakta VP och installera två spiskassetter, FTX och rulla ut 40+cm isolering på vinden - innan vinter 2012/2013. Dessa investeringar ska vi göra oavsett VP eller inte. Sen - sommaren 2013 - kan vi utvärdera energibehovet och vilka lösningar som finns oss tillhanda. 2) energideklarationer måste vara världen mest överskattade produkt och att det är tvång för säljaren är sjukt. I min mening är jag måttligt insatt i dessa ämnen men kände till alla rekommendationer innan jag träffade besiktningsmannen.3) jag tycker det är svårt att hitta entreprenörer i området, ännu svårare med referenser. Borde skapas en lista med omdömen på installatörer/service bolag liknande den som prisjakt.nu har för sina produkter. Det gynnar dem som är bra!4) diskussionerna verkar lätt landa i tekniska detaljer istället för att se på helhetslösningar.5) söker information gällande uppvärmning av varmvatten med solpaneler - dåligt med info om pris, effekt etc. Solpaneler borde vara ett intressant val för hus med direktverkande-el?
...Ja, energideklarationer är ett stort skämt men de är ett tvång bara om köparen kräver en energideklaration. Vill köparen inte ha någon energideklaration behöver säljaren inte lämna någon.
... men med tanke på att värmebehovet är 28 MWh/år eller mer är direktel helt fel...
Hmmm.... mäklaren förklarade väldigt noga för säljaren att detta - energideklaration alltså - var av yttersta vikt och obligatoriskt vid en husförsäljning.Märligt!Kan du utveckla? Är det för att huset konsumerar den mängden el - därmed så måste en VP in för att sänka kostnaderna?
Vi värderade huset när vi köpte det för ca 10 år sen (vi hyrde det innan, men ville äga själv). Då var det tydligen värt 425 000:- och banken beviljade bottenlån på 75% av det. Några år senare när vi hade renoverat lite ville vi låna mer och gjorde en ny värdering. Då var det värt 800 000:- och banken beviljade nytt bottenlån på 75%.Taxeringsvärdet har hela tiden varit i princip oförändrat och legat runt 350 000:-Taxeringsvärdet verkar med andra ord inte väga så tungt i bankernas bedömningar...
Men om en massa andra hus i området sålts till högre köpeskilling i förhållandet till taxeringsvärdet så blir ju kvoten större?Men jag lägger ner den diskussionen nu.