Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Frikyla pÃ¥ egen hand!  (läst 23007 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad VillaAnna

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • IVT x11. 85+32kvm. Konverterat till vattenburet.
Frikyla på egen hand!
« skrivet: 17 februari 2012, 08:41:56 »
Hej på er. Ny på detta forum men kommer förmodligen hänga här en del framöver då jag ska konvertera mitt hus till vattenburet med bergvärme IVT X11, Frikyla, FTX Heru 90s EC.
Jag börjar lite försiktigt med ett par frågor ang frikylan! Jag ska montera 2st SWS-09 Flk från Kinnan (produktblad bifogat). Jag kommer inte montera frikylan på FTX pga av att aggregatet redan är monterat i isoleringen på vinden och jag har inget kondensavlopp dit upp!
Ang crikulationspumpen: Jag vill ha en energisnål cirk pump och det finns ju dessa som justerar sig efter trycket i ledningen.
-Känner pumpen av när jag startar Flk pga att det blir ett tryckfall? Det finns ingen styrutgång på Flk vad jag kan se!
-Vilken storlek bör jag köpa? Toppen på borrhålet ligger ca 1meter under underkant Flk, sträckan från hålet till Flk är ca 13m till första sen ytterligare 5m till nästa Flk. Dim har jag inte bestämmt ännu så ni får gärna komma med förslag på dimensionen på stammen.
-Hur tjock isolering bör jag ha på stammen, den går mestadels i torpargrunden.
-Jag har lagt in rör och avlopp ifrån grunden upp i väggen till där Flk ska monteras, rören är kondensisolerade med någon typ av armaflex. Rören värmde jag med varmluftspistol och böjde försiktigt så att det skulle bli bra där dom kommer ut i väggen. Rören är av plast! Anslutningen i Flk är av metall går det att få ihop dessa?

Jag kommer ta lite bilder i helgen och lägga upp pÃ¥ söndag/mÃ¥ndag, en bild säger mer än 1000 ord  Sc:,h

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Frikyla på egen hand!
« Svar #1 skrivet: 17 februari 2012, 09:21:46 »
rimligen finns det något som drar när fläktkonvektorn går igång. Detta kan man använda som styrsignal. Annars blir det som du säger. Att när konvektorn inte går så går pumpen ner på minsta möjliga varv.

Men det går ju att koppla frikyla på flera sätt. Jag kör brinepumpen är tanken, när frikylan går. Och så har jag en pump som tar sin del av flödet till fläktkonvektorerna. Om jag har förstått det hela rätt.

Annars ska du ju ha en ganska saftig pump- 
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad VillaAnna

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • IVT x11. 85+32kvm. Konverterat till vattenburet.
SV: Frikyla på egen hand!
« Svar #2 skrivet: 17 februari 2012, 10:11:21 »
Svart bälte i frÃ¥gor  ;D  Klockrent!

Går din brinepump hela tiden då eller har du någon styrning på den?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34950
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Frikyla på egen hand!
« Svar #3 skrivet: 17 februari 2012, 10:35:08 »
Nåt du skall titta på är att uteffekten är angiven vid rätt låga temperaturer på KB, och med rätt hög inkommande luftttemp (27°C) vilket gör att de uppgivna siffrorna för uteffekt blir lite överdrivna om du vill hålla en rumstemp på säg max 25 grader.
Räkna också gärna med att du under större delen av säsongen skall kunna köra den på lägsta fläkthastighet, de bullrar säkert rätt friskt på full fläkt, det gör min i alla fall.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Frikyla på egen hand!
« Svar #4 skrivet: 17 februari 2012, 10:57:56 »
Om du kollar detta dokument ser du att det finns hjälpkontakter i konvektorn du kan använda för att styra pumpen:

http://www.kinnan.se/kinnannew/addDocument/showpdf.aspx?PDFID=150

---
2D Hjälpkontakter
    2D.1 Med 3-vägsventil
   
2D.1.1 Kylfunktion (AUX 2)
    
l Hjälpkontakt Aux 2 stänger när 3-vägsven-
tilen öppnar (normal drift). Hjälpkontakt
Aux 2 öppnar när 3-vägsventilen stänger
eller om frysskyddet är aktiverat.
---
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad VillaAnna

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • IVT x11. 85+32kvm. Konverterat till vattenburet.
SV: Frikyla på egen hand!
« Svar #5 skrivet: 17 februari 2012, 11:49:57 »
Ja dÃ¥ ställer jag mig i skamvrÃ¥n, är ju elektriker!!! Missat totalt!  huvuddunk

Tack för påpekandet, då ska jag dra med styrningen i helgen!


Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Frikyla på egen hand!
« Svar #6 skrivet: 17 februari 2012, 15:59:15 »
Svart bälte i frÃ¥gor  ;D  Klockrent!

Går din brinepump hela tiden då eller har du någon styrning på den?

Behovsstyrt  Thumbsup
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad VillaAnna

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • IVT x11. 85+32kvm. Konverterat till vattenburet.
SV: Frikyla på egen hand!
« Svar #7 skrivet: 21 februari 2012, 14:12:07 »
Fick Wilos nya pumpkatalog idag och funderar på om det funkar med Wilos-Yonos-Pico eller Wilo-Stratos Pico till min frikyla?
Det är ju små pumpar och kanske overkill att ha så fina pumpar i och med att dom endast ska gå i samband med att fläktarna kallar på kyla?
Vad hade ni rekommenderat?

Utloggad VillaAnna

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • IVT x11. 85+32kvm. Konverterat till vattenburet.
SV: Frikyla på egen hand!
« Svar #8 skrivet: 22 februari 2012, 11:13:31 »
Hjärnsläpp. Styrnig av brine pumpen var det ju man skulle använda sig av  huvuddunk 

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Frikyla på egen hand!
« Svar #9 skrivet: 22 februari 2012, 12:47:16 »
Hjärnsläpp. Styrnig av brine pumpen var det ju man skulle använda sig av  huvuddunk

Om du menar att du skall använda VP:ns brinepump till frikylan så är nog det tveksamt. Den är oftast onödigt stor och drar rätt mycket ström.

Fast X11:an kanske har brinepump som kan köras på låg effekt för frikyla?
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Frikyla på egen hand!
« Svar #10 skrivet: 22 februari 2012, 22:32:41 »
ja det beror ju lite på vilka krav man har på sin frikyla. Vi har ju läst lite här på forumet hur det ibland blir när man ska vispa runt ett djupt borrhål med en minipump för frikylan.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad VillaAnna

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • IVT x11. 85+32kvm. Konverterat till vattenburet.
SV: Frikyla på egen hand!
« Svar #11 skrivet: 23 februari 2012, 08:19:59 »
Har kollat installatörshandledningen lite och köldbärar pumpen (G3) (är väl samma som brinepump?) är frekvensstyrd. Den går mellan 40%-100%/20hz-60Hz. När pumpen har stannat så har den en signal på 8% för att den inte ska tro att det är kabelbrott.
Är liet osäker på hur man skall styra pumpen, det bästa hade ju vart om man hade liknande styrning vid firkyla så ju mer kyla desto fortare går den.. Men är osäker på om det går att få till. Sen kanske dom olika styrningarna måste synkas eller vad händer när pumpen kör igång och vill göra värme eller varmvatten?

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Frikyla på egen hand!
« Svar #12 skrivet: 23 februari 2012, 08:30:43 »
Har kollat installatörshandledningen lite och köldbärar pumpen (G3) (är väl samma som brinepump?) är frekvensstyrd. Den går mellan 40%-100%/20hz-60Hz. När pumpen har stannat så har den en signal på 8% för att den inte ska tro att det är kabelbrott.
Är liet osäker på hur man skall styra pumpen, det bästa hade ju vart om man hade liknande styrning vid firkyla så ju mer kyla desto fortare går den.. Men är osäker på om det går att få till. Sen kanske dom olika styrningarna måste synkas eller vad händer när pumpen kör igång och vill göra värme eller varmvatten?
strunta i att intergrera brinepumpen i frikylan utan montera en backventil i brinekretsen, ta ut två stick före och efter backventilen och montera en ny pump på frikyleledningen som startas av signalen från kylkonvektorerna.
Brinepumpen behöver inte gå när frikylan är i drift.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad VillaAnna

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • IVT x11. 85+32kvm. Konverterat till vattenburet.
SV: Frikyla på egen hand!
« Svar #13 skrivet: 23 februari 2012, 09:29:22 »
Vilken storlek skall man välja isåfall? Man vill ju att det skall dra så lite el som möjligt! Hålet är 202m (192maktivt) konvektorerna kommer sitta ca 1m över överkante på borrhålet!

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Frikyla på egen hand!
« Svar #14 skrivet: 23 februari 2012, 11:01:13 »
Jag använder en gammal vanlig Grundfos UPS 25-40-pump, och om jag skulle göra om installationen idag skulle jag nog köpa en Wilo Stratos Pico från Tyskland.

Jag har 200m kollektor, och ca 65m (T/R) 22mm rör från pump till konvektor, som sitter en våning över pumpen. Pumpen går på hastighet 2 (av 3), 55W, och det räcker gott och väl till den 3,3kW Carrier-konvektor jag har i taket. På 3:an drar den med ev luft som samlas i konvektorn också. :)
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!