Hej,
Nu väcker jag liv i denna tråden igen. Finns säkert liknande trådar som är nyare, men rubriken på denna kändes lämplig..
Jag mailade NIBE och pratade med dem om detta.
NIBE utgår från DUT och deras dimensioneringsprogram sa att DUT för Helsingborg är -14. Jag frågade varför NIBE använde DUT när SMHI år 2016 tog fram en ny uppdaterad lista på uppdrag av Boverket gällande DVUT. Fick väl inget bra svar direkt.. Sen förstår jag att man kanske "tar till lite" för att inte ligga på gränsen om ni förstår hur jag menar. Men det är en annan sak.
Jag ringde till SMHI och pratade med en trevlig man och som jag förstod det som har varit delaktig i arbetet som gjordes gentemot Boverket 2016.
Han förklarade att DVUT ersätter gamla DUT.
Finns en rapport som förklarar deras tillvägagångssätt när de definerar DVUT.
SMHIs beräkning utgår från att redovisade temperaturer underskrids högst 30 gånger på 30 år.
Mätningar som definierade DUT förut var tagna mellan 1961 - 1990. DVUT är från 1981 - 2010.
Frågan är varför NIBEs program använder DUT och säger -14 för Helsingborg när DVUT, som numera används och är framtagen av SMHI på begäran av Boverket, säger -10,4 (1 dygn).
Jaja, det är bara jag som tycker om att undersöka tills jag finner ett logiskt svar som jag förstår..
Rätta mig om jag har fel