0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det är i alla fall skönt att bo på ett ställe där de flesta som börjar närma sig 50 år kan vara skuldfria på sitt boende.
Jag kan i alla fall för mitt liv inte förstå hur man kan skuldsätta sig med miljontals kronor bara för att bo.
i tokholm är det ganska vanligt med 2st som arbetar och inkomster kring 30 per skaft. Det räcker till mycket amortering och räntebetalande om man vill. Eller så prioriterat man något annat här i livet. För 15 år sedan var en lägenhet i stockholm avsevärt mycket billigare. Men så var räntan nära på 3 gånger så hög också. Vist var det en skillnad i månadskostnad, men inte brutal. Incitamenten för att amortera var förstås avsevärt större än just nu. Det finns en "kul" iphone app som heter 10 öre har jag för mig. Där kan man knappa in en siffra och se vad värdet var tidigare exempelvis. Mha inflation. En villa i stockholm för 800 000 i stockholm 1983 skulle i dagens pengavärde gå för ca 1 900 000. Just en sådan villa kanske går för det dubbla, beroende på vad som är gjort med den. Hade man istället lagt pengarna i en helt vanlig allemansfond hade man tjänat aaaavsevärt mer. Tittar man från 1970 till 1985 så minskade pengarnas värde så att 100 000 1970 krävde 15 år senare dryga 370 000 för att köpa motsvarande. Så saker o ting måste ju sättas i perspektiv också. Generellt sett är det ytterst få i sverige som köper en bostad i spekulationssyfte.
Energimyndigheten har en ganska detaljerad kalkylsnurra där man kan testa vad olika åtgärder kan tänkas ge för effekt. Den är värd att testa, om du inte redan gjort det. Där får du en skattning av möjliga besparingar och kostnader. http://energikalkylen.energimyndigheten.se/Smahus_Minauppgifter
Pannan funkar, men då den passerat 20 år funderar jag på ett framtida byte. Och ja... där tar det stopp. ALLA säger såklart att jag ska montera in en luft/vatten-värmepump istället.
Jag var tvungen att testa den.