JockeBs G2 är ett bra exempel på en väl dimensionerad maskin! Det intressanta är att denna ju fungerar bra fast den är dimensionerad med mer eller mindre full effekttäckning.
Jag har ju en bekant som har G2 med golvvärme i betong men i övrigt likvärdig dimensionering och dom har mer eller mindre samma VV körningar som jag, inklusive legionella. Samt att dom får tappa två gånger för att fylla badkar. Dom verkar bara få ut något av sin G2 dom absolut kallaste dagarna på året.
Även om det så klart finns dom som får en mycket väl anpassad G2 och då fungerar den ju utmärkt! så verkar det faktiskt som att detta hör till undantagen. Men nu har jag en till G2 i bekantskapskretsen och det ska bli intressant och följa. Varför dom har G2 vet jag dock inte. Dom är 2 personer på 65 år styck utan barn kvar i huset och gissningsvis använder dom ytterst lite VV.
Jag har 129h drift VV sedan augusti. Men då har jag bara 180l beredare. Samt att en timma i mitt fall motsvarar 2 timmar för en 8kw maskin (om man tänker sig att 8kw är normstorlek).
Jag tror jag mätte i somras och gissade att jag skulle landa på 1300kwh för VV på ett år. Får se om det stämmer. Hittills ligger jag på 600kwh sedan aug. Detta då inklusive förluster i VVC kretsen med avseende på värmeförlust och drivström.