0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Roligt att det är fler än jag här på forat , nu är vi i alla fall två. Kopplar du bort elpatronen så är det inga problem att säkra ner den till 10Amen dra ändå 5x2,5 mm2 kabel till den.6Kw vid DUT ger den nog inte , tittar man på effekt kurvor så ger den det vid ca -12 ochdu har säkert lägre DUT än så ,till det tillkommer avfrostningar som sänkermedeleffekten.När det gäller frekvensomriktare så tror jag personligen inte det är ekonomiskt på enpump som är anpassad för att köra med fast kompressorvarvtal.Jag menar ,har man en inverter med elektronisk exp ventil och styrsystemsom hela tiden anpassar för optimal drift så är det helt annan sak.Då är det bättre att se till så att pumpen har rejält med vatten att jobba mot ochatt man tillräckligt flöde igenom den.Mvh Teltur
Ett annan tanke är att inte köra LVP på (kalla) natten, dels för att undvika allt för många avfrostningar, få ett högre års-COP och minska oljud i sovrummet.Men då behövs troligen någon form av energilagning. Detta görs egentligen redan rätt bra av plattan (10cm betong). Men kanske skulle ett vanligt, men extra isolerad överdimensionerad acktank inte vara so dumt. Och då bromsas inte LVPs flöde heller. Och kanske Jula's 999,- A-klassad CP i serien med golvwärmefördelaren?
Menar du varmare vatten för att täcka förlusterna i tanken över natten eller extra behöv av värme i plattan på morgonen?
Förlusterna kommer vanligtvis huset till godo. Framför allt så kyls ju tanken när du värmer huset på natten och desutom måste du ha lite marginal eftersom man inte vet exakt vilken framledningstemp man kommer att behöva under natten. För att inte tanken skall bli kallare än önskad framledning redan i början på natten så måste det finnas en del ackumulerad energi i form av varmt vatten. Varje grad högre temp VP'n måste jobba med sänker verkningsgraden ca 3%, så om du värmer tanken 15-20 grader över den framledningstemp som antas behövas på natten så sänker du verkningsgraden mer än vad du tjänar på att inte köra VP'n på natten med lite lägre lufttemp och eventuellt fler avfrostningar.Dessutom slits VP'n mer av höga temperaturer, så det är bättre för livslängden att inte värma högre än nödvändigt...
Jag personligen är mest frusen på morgnarna, så att ha som kallast i huset när man stiger upp tycker jag känns lite tokigt, men visst, en luft/vattenvärmepump skulle nog kunna gå lite billigare/mer effektivt om man inte körde den alls under dygnets kallaste timmar.Min bedömning är dock att det få kronor du sparar på detta kommer att visa sig en komfortförsämring som mer än väl motsvarar den eventuella extra besparing du gör.Att manuellt låta värmepumpen göra huset/sulan lite för varm timmarna/dagen innan en riktig köldknäpp kan dock göra att man klarar sig rätt länge utan eltillskott, och i mina ögon är just eltillskott det man tjänar allra mest på att försöka undvika, huruvida COP är lite sämre på natten/morgon eller ej gör inte så stor skillnad.
HejJag hade för mig att hade sett inkopplings alternativ med 140l tanken.Till slut hittade jag dokumentet , den finns på den danska hemsidanhttp://www.vvs-eksperten.dk/index/aw-dpnhe-varmepumpe-1869Dokumentet heter "Luft til vand varmepumpe opstillinger (2.079,72 kb)"och den kopplingen jag menade finns på blad 1.Den kopplingen säkerställer att du kan ha olika flöden till Vp resp golvärme.Som du själv skriver så bör man ha minst 20l/Kw vilket medför ca 200 l totalt ochdet kanske blir 200l med ditt golvärme men själv hade jag satsat åtminstone på 300l buffertank.När det gäller att stänga av pumpen på nätterna kan jag bara hålla med föregående skribenter.Mvh Teltur