0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
CiteraRickard vad tycker du om Coronas idé att någon representant från tillverkarna skulle kunna gå in och svara på frågor i forumet under några speciella dagar?Det är ju ett Oberoende Värmepumpsforum, du kan väl fundera på om det är passande.Forumet är alltid öppet för tillverkare/leverantörer, mitt enda krav är att inläggen är sakliga och sanningsenliga och inte ren marknadsföring.Att Atria eller thermia på egen hand startar en tråd för att kuna presentera testresultat är definitivt en kantboll...
Rickard vad tycker du om Coronas idé att någon representant från tillverkarna skulle kunna gå in och svara på frågor i forumet under några speciella dagar?Det är ju ett Oberoende Värmepumpsforum, du kan väl fundera på om det är passande.
CiteraCiteraHar följt forat dåligt en tid, vidare vet jag ej helt vilka värden vi lagt ut på vår hemsida. COP 2.0 vid -20 är ett värde jag minns så här på rak arm.R404 klent..... que?Flåt, det var jag som var dåligt påläst, man kan ju inte veta allt :-[
CiteraHar följt forat dåligt en tid, vidare vet jag ej helt vilka värden vi lagt ut på vår hemsida. COP 2.0 vid -20 är ett värde jag minns så här på rak arm.R404 klent..... que?Flåt, det var jag som var dåligt påläst, man kan ju inte veta allt :-[
Har följt forat dåligt en tid, vidare vet jag ej helt vilka värden vi lagt ut på vår hemsida. COP 2.0 vid -20 är ett värde jag minns så här på rak arm.R404 klent..... que?
För övrigt skulle jag vilja påstå att det finns väldigt dåligt med oberoende tester eller tester alls, där luft/vattenvärmepumpar jämförs.Jag vet inte, men jag misstänker att vissa av de andra tillverkarnas luft/vatten-värmepumpar kan vara betydligt sämre än Atrian.
Ex. Vid vilken luftfuktighet avläser man COP/uteffekt och driveffekt.Är avfrostningarna inräknade i de COP som anges.Den utetemp som värmepumparna klarar innan de helt stannar anges olika i olika trycksaker och av olika försäljareVad man kan lära sig utifrån denna typ av diskussion (Atrias m.fl. inlägg) är hur Atrian fungerar i den miljö som denna test är gjord, resultatet i kiruna eller skåne skulle skilja sig betydligt. kanske ännu mer för Nibe/IVT/CTC, men ändå.
Det enda som jag anser talar till Atrians nackdel är det faktum att man måste växla värmen 2 gånger på kalla sidan. Först luft till vatten i utedelen, sedan vatten till köldmedium i värmepumpens värmeväxlare. Övriga tillverkare klarar sig med en värmeväxling på kalla sidan, det borde vara effektivare i teorin i alla fall.
Jag var precis ut och läste av energimängdsmätaren.Atrian har senaste dygnet levererat 58 kWh och dragit 18 kWh el, min beräkningsfil sa att behovet för värme och varmvatten "skall" vara 57 kWh (det stämmer ganska bra alltså). Tänkte även passa på att ge er information om att Atria har idag som första Luft/Vattenvärmepump på marknaden fått SP:s P-märke, kolla gärna mer på deras hemsida.http://www.sp.se/cert/cert_prod/default.asp?level=4&typ=CertProd&markn=P&prodomr=Värmepumpar&prodgr=Uteluft&cert=337501
Dygn ...........värme kWh.......förbr kWh... ger COP ....VP gångtid..starter...ute temp morgon.........1.................41...................14,3.............2,86...........6h...........15 .......10,7gr.........2.................44...................15,8.............2,78...........6h...........19........11,4gr.........3.................50...................16,3.............3,06...........7h............6..........8,6gr.........4.................53...................19,1.............2,77...........9h............7..........2,7gr.........5.................55...................19,6.............2,80...........7h...........16.........9,5gr.........6.................61...................24,1.............2,53............8h..........14.........13 gr.........7.................87...................33,0.............2,63...........15h.........12.........8,8gr.........8.................89...................33,3.............2,67...........16h..........6.........-0,9gr
Tack för ditt inlägg Adam, jag anser att denna typ av info kan vara av allmängiltigt intresse, trots att det kan uppfattas som marknadsföring, därför redigerar jag inte inlägget eller tråden i övrigt. Om någon av Thermias konkurrunter läser detta och ser oriktigheter eller "beskyllningar" som ni kan avfärda är ni välkomna att delta i denna tråd. (det skulle förvåna mig om inte andra tillverkares utvecklingsavdelningar besöker VP-forum)Däremot...COP 2.0 vid -20 grader tycker jag verkar extremt högt, i alla fall om avfrostnigar är inräknade. OK, vid 35 graders framledningstemp kanske, men inte vid 50 grader. Även detta måste anses vara ett exempel på hur man, utan att fara fram med osanning, kan "inbilla" folk att luft/vatten-värmepumpar är jämförbara eller i närheten av jämförbara med bergvärme även vid sträng kyla.
-snip-Jag har dock använt lite beräkningsalgoritmer från vårt dimensioneringsprogram för att kunna räkna ut en förväntad energiförbrukning för huset och för värmepumpen baserat på dygnsmedeltemperaturen. Dessa beräkningar resulterar i att under året som gått så "har" energibehovet i huset för värme och varmvatten varit 24300kWh (verkligt utfall?) och beräknad förbrukning på VP 8980kWh (verkligt utfall blev9015kWh). - snip -
en bidragande orsak till den relativt stora besparingen i ditt fall är ju dessutom att värmepumpen (8 kW) är dimensionerad för i princip 100% effektbehov, när det gäller bergvärme anses ju detta av branschen vara livslängdsförkortande, så en aväggning avseende detta kanske också bör göras gentemot en bergvärmeanläggning.
Har CTCn en akilleshäl? Jag tolkar den lägre värmefaktorn till att mycket av tillsatselen går till varmvattenproduktionen.Eller är det så att Thermias beräkning är en glädjekalkyl!Rent teoretiskt så är valet klart men hur blir det i verkligheten?