0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det låter alldeles utmärkt, klart intressanta uppgifter. Detta verkar vara en värmepump med hög driftsäkerhet.Det ända jag anmärkte på när försäljaren presenterade Atrian var själva utförandet av ute-delen, den ser lite "billig" ut.Thermia-killen hade inga direkta motargument utan höll med men sa "den fungerar och gör sitt jobb" och det har han väl rätt i.Det verkar heller inte vara några problem att köra den i ett enrörs-system.(http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,4647.0.html)Så det är väl bara och utvärdera offerten när den kommer samt att invänta resultat gällande konverteringsstödet 2006.Boverket skriver faktiskt att förslaget gäller värmepump utan att definiera typ av system.(http://www.boverket.se/cgi-bin2/main.cgi?p=/bidragochblanketter/Kommandekonvertering.htm)
Har även sammanställt diverse information i ett Exceldiagram (som .jpg bild) för den som är intresserad.
Rickard har helt rätt när han "gissar" att testanläggningen ägs av någon på Thermia (antar att du sett min mailadress).Anläggningen installerades av en lokal Thermia återförsäljare som inte hade någon speciell kännedom om just Atria eftersom den var hemlig vid detta tillfälle. Annan injustering eller trimning har egentligen inte gjorts utan den går helt och hållet på "fabriksinställningar" sånär som på att jag justerat värmekurvan mot mitt värmesystem så att rätt framledningstemperatur erhålls.Jag kan garantera att den lilla intrimning jag gjort skulle alla läsare på detta forum kunnat fixa själva.Vill nog påstå att det viktigaste är att kolla sin anläggning lite då och då för att se att allting står rätt till och fungerar som det skall. Har man väl sett till anläggningen är i trim och ser till att den så fortsätter att vara så kommer den att ge en bra besparing oavsett vem som äger den .Jag har givetvis funderat på hur mycket jag skulle förbrukat om jag hade kört på en bergvärmepump istället.Självklart skulle en bergvärmepump i vårt Värmländska vinterklimat gett mig en längre elförbrukning än en luftvärmepump, skillnaden är dock mindre än vad många tror.En kvalificerad gissning är att motsvarande bergvärmepump skulle ha förbrukat mellan 7000-7500 kWh/år istället för de 9015 kWh som min Atria har förbrukat.Förklaringen till att skillnaden inte blir så stor beror på att ca 55% av energibehovet ligger i ett temperaturområde där Atria och bergvärmepumpar i princip har samma COP, 15% av energibehovet ligger där Atria har bättre COP än bergVP, resterande 30% har bergVP bättre COP än Atria. Om man tittar under året som gått så ligger ca 25% av energibehovet då temperaturen är -10°C eller kallare, endast 1% ligger då det är kallare än -20°C (<-20°C sker all värme och varmvattenproduktion med eltillsatsen). Även om jag har en sämre verkningsgrad med Atria än med bergVP då det är kallare än -10 så slår det trots allt inte så hårt på årsförbrukningen.