0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
CiteraDet låter alldeles utmärkt, klart intressanta uppgifter. Detta verkar vara en värmepump med hög driftsäkerhet.Det ända jag anmärkte på när försäljaren presenterade Atrian var själva utförandet av ute-delen, den ser lite "billig" ut.Thermia-killen hade inga direkta motargument utan höll med men sa "den fungerar och gör sitt jobb" och det har han väl rätt i.Det verkar heller inte vara några problem att köra den i ett enrörs-system.(http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,4647.0.html)Så det är väl bara och utvärdera offerten när den kommer samt att invänta resultat gällande konverteringsstödet 2006.Boverket skriver faktiskt att förslaget gäller värmepump utan att definiera typ av system.(http://www.boverket.se/cgi-bin2/main.cgi?p=/bidragochblanketter/Kommandekonvertering.htm)Hav i åtanke att en testanläggning alltid är optimalt intrimmad/justerad och rimligtvis ägs av en person som på något sätt har band till tillverkaren.Det är inte så att jag menar att redovisningen är påhittad eller falsk, men jag vill att man läser lite mellan raderna.Dessutom Atrias första inlägg...Välkommen Atria Årsmedel-COP för en luft/vattenvärmepump på 2.77 är inte illa, men långt ifrån det krav som regeringen tänkt ställa på bidragsberättigade värmepumpar (om de inte ändrar sig). de anger att den skall kunna ge 3.33 i årsmedel-COP för att vara bidragsberättigade.
Det låter alldeles utmärkt, klart intressanta uppgifter. Detta verkar vara en värmepump med hög driftsäkerhet.Det ända jag anmärkte på när försäljaren presenterade Atrian var själva utförandet av ute-delen, den ser lite "billig" ut.Thermia-killen hade inga direkta motargument utan höll med men sa "den fungerar och gör sitt jobb" och det har han väl rätt i.Det verkar heller inte vara några problem att köra den i ett enrörs-system.(http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,4647.0.html)Så det är väl bara och utvärdera offerten när den kommer samt att invänta resultat gällande konverteringsstödet 2006.Boverket skriver faktiskt att förslaget gäller värmepump utan att definiera typ av system.(http://www.boverket.se/cgi-bin2/main.cgi?p=/bidragochblanketter/Kommandekonvertering.htm)
Dessutom är väl 2.77 med Cirkpumpar och annat bös.
Då gick det åt ca 31000 kWh/år inklusive hushållsel, senaste året har det gått 6000 kWh på hushållsel så värmebehovet ligger på ca 25000 kWh/år, effektbehovet är ca 8 kW vid DUT.
I övrigt är det ju ett utmärkt tillfälle för att få så mycket info det någonsin går. Verkar som många har synpunkter på copen jämfört med andra pumpar. Att värden från testresultat skulle kunna vara missvisande och att kylmedlet som används möjlen skulle vara för klent.
Citat från: Atria skrivet 27 oktober 2005, 21:07:29Den kommer att slå igenom ordentligt först när köldmediet är mer anpassat (R410a?) och priset är lägre.Kanske japanerna eller kineserna kommer med en liknande lösning men för en totalkostnad på ca 30-40000 kr.Då kommer nog folk att vakna för denna typ av lösning på allvar och över hela landet.En bidragande orsak till den relativt stora besparingen i ditt fall är ju dessutom att värmepumpen (8 kW) är dimensionerad för i princip 100% effektbehov, när det gäller bergvärme anses ju detta av branschen vara livslängdsförkortande, så en aväggning avseende detta kanske också bör göras gentemot en bergvärmeanläggning.Skulle livslängden med Atrian bli sämre än en vanlig bergvärmepump så blir kalkylen på 10-20 år inte bättre än med bergvärme.Det är inte så att jag vill såga Atrian, tvärtom, men jag försöker alltid plocka fram alla fakta som finns, speciellt när en nykomling i forumet presenterar enbart positiva bilder av sin anläggning.Jag gillar dock dina sakliga inlägg "Atria", hoppas du hänger med i forumet framöver./Rickard
Den kommer att slå igenom ordentligt först när köldmediet är mer anpassat (R410a?) och priset är lägre.Kanske japanerna eller kineserna kommer med en liknande lösning men för en totalkostnad på ca 30-40000 kr.Då kommer nog folk att vakna för denna typ av lösning på allvar och över hela landet.En bidragande orsak till den relativt stora besparingen i ditt fall är ju dessutom att värmepumpen (8 kW) är dimensionerad för i princip 100% effektbehov, när det gäller bergvärme anses ju detta av branschen vara livslängdsförkortande, så en aväggning avseende detta kanske också bör göras gentemot en bergvärmeanläggning.Skulle livslängden med Atrian bli sämre än en vanlig bergvärmepump så blir kalkylen på 10-20 år inte bättre än med bergvärme.Det är inte så att jag vill såga Atrian, tvärtom, men jag försöker alltid plocka fram alla fakta som finns, speciellt när en nykomling i forumet presenterar enbart positiva bilder av sin anläggning.Jag gillar dock dina sakliga inlägg "Atria", hoppas du hänger med i forumet framöver./Rickard
Rickard vad tycker du om Coronas idé att någon representant från tillverkarna skulle kunna gå in och svara på frågor i forumet under några speciella dagar?Det är ju ett Oberoende Värmepumpsforum, du kan väl fundera på om det är passande.
Har följt forat dåligt en tid, vidare vet jag ej helt vilka värden vi lagt ut på vår hemsida. COP 2.0 vid -20 är ett värde jag minns så här på rak arm.R404 klent..... que?