Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Mitsubishi ecodan 112 eller thermia Atec 11  (läst 16398 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Mitsubishi ecodan 112 eller thermia Atec 11
« Svar #15 skrivet: 09 februari 2012, 22:37:39 »
Ok, ungefär som min installation då, om man räknar bort extradelarna hos mig.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre på ventilation.
SV: Mitsubishi ecodan 112 eller thermia Atec 11
« Svar #16 skrivet: 11 februari 2012, 00:20:39 »
Jag har en Ecodan med PUHZ-HRP100 och effekt finns i den maskinen så det räcker och blir över. Jag har kört maskinen ner till -23 i år utan att den stannat. Visst, jag stöttar med en kamin men ändå...
Vid -15 har den inga problem att hålla mitt hus varmt med ca 45 grader framledning.
Den gjorde varmvatten vid -15 med dryga 60 graders framledning utan eltillskott.

För att sammanfatta mitt Ecodan ägande så kan jag säga att jag är väldigt nöjd med själva pumpen (PUHZ-HRP100) medan jag är mindre nöjd med innedelen. Jag har en testtank och många saker har säkert åtgärdats nu så här 1 år senare men det är inte funktionen i sig som jag inte är nöjd med. Det är den där flashiga displayen som saknas som finns på de svenska märkena. Men så tänker man till. Displayen hjälper inte till att spara några pengar vid -15 men det gör en bra konstruktion.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Mitsubishi ecodan 112 eller thermia Atec 11
« Svar #17 skrivet: 11 februari 2012, 00:53:51 »
Klarar den av att producera 60-gradigt vatten vid -15? Då har jag nog valt fel VP... Fast skälet till att jag valde CTC var ju att dom erbjöd en smidig lösning för dockning av vedpannan, till en rimlig penning. Det gjorde inte dom andra som jag frågade här uppe.
« Senast ändrad: 11 februari 2012, 01:18:33 av lunk Umeå »
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre på ventilation.
SV: Mitsubishi ecodan 112 eller thermia Atec 11
« Svar #18 skrivet: 13 februari 2012, 10:13:33 »
Klarar den av att producera 60-gradigt vatten vid -15? Då har jag nog valt fel VP... Fast skälet till att jag valde CTC var ju att dom erbjöd en smidig lösning för dockning av vedpannan, till en rimlig penning. Det gjorde inte dom andra som jag frågade här uppe.
Ja, det gör den faktiskt. Delta T är inte så stort, typ 4-5 grader.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad Kloge

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 401
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump Ja tack
SV: Mitsubishi ecodan 112 eller thermia Atec 11
« Svar #19 skrivet: 15 februari 2012, 21:07:17 »
Inrtressant ang inverter vs on/off maskiner.
Atec har varvtalsstyrd fläkt och cp så varför har då inte Thermia gjort kompressorn varvtalsstyrd?

På enegimyndighetens test av luft/vatten så har Daikin mer effekt vid -15 än vad Atec ger.Hur kan det bli en sådan skillnad?
« Senast ändrad: 15 februari 2012, 21:16:23 av Kloge »
Hus på 120 m2 i 1,5 plan med källare byggt 1937. Sedan vintern 2014 även uppvärmning av uterum ca 25m2 med både vattenburet och elelement
Handöl 33T täljstenskamin
Mitsubishi Ecodan 14 kw
Innedel EHST 20C-YM9A.UK
Utedel  PUHZ RP100 YKA.
Installerad 29/5-2012
---------------------------------------------------------
2024 Vp 7804 kwh
2023 Vp 7794 kwh
2022 Vp 7816 kwh
2021 Vp 9610 kwh
2020 Vp 8400 kwh
2019 Vp 8532 kwh
2018 Vp 8868 kwh
2017 Vp 9171 kwh
2016 Vp 9225 kwh
2015 Vp 7929 kwh 
2014 Vp 7142 kwh 
2013 Vp 8241 kwh 
2012 Vp 3458 kwh  (7 mån)

Utloggad KompressorExperten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
SV: Mitsubishi ecodan 112 eller thermia Atec 11
« Svar #20 skrivet: 16 februari 2012, 20:14:51 »
Hej

Låt mig svara på dina två frågor!

Thermia Atec:
Att styra bygga en luft-vatten med inverter kompressor kräver en komplicerad kylkrets samt styrning. Det är inte så lätt, därav i princip ingen europeisk tillverkare som har byggt egna luft-vatten med inverterkompressor. Men det kommer, lite på det!

Energimyndigheten:
Det är ganska logiskt med Daikin effekt vid -15grC. Kompressorn varavar upp i högre frekvens för att ge mer effekt.
Detta är en av fördelarna med en inverter


mvh
KompressorExperten

Utloggad Kloge

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 401
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump Ja tack
SV: Mitsubishi ecodan 112 eller thermia Atec 11
« Svar #21 skrivet: 16 februari 2012, 20:41:30 »
Tack för svaret! Men vid -15 går alla kompressorer på fullt varvtal så där borde väl de vara lika?
Hus på 120 m2 i 1,5 plan med källare byggt 1937. Sedan vintern 2014 även uppvärmning av uterum ca 25m2 med både vattenburet och elelement
Handöl 33T täljstenskamin
Mitsubishi Ecodan 14 kw
Innedel EHST 20C-YM9A.UK
Utedel  PUHZ RP100 YKA.
Installerad 29/5-2012
---------------------------------------------------------
2024 Vp 7804 kwh
2023 Vp 7794 kwh
2022 Vp 7816 kwh
2021 Vp 9610 kwh
2020 Vp 8400 kwh
2019 Vp 8532 kwh
2018 Vp 8868 kwh
2017 Vp 9171 kwh
2016 Vp 9225 kwh
2015 Vp 7929 kwh 
2014 Vp 7142 kwh 
2013 Vp 8241 kwh 
2012 Vp 3458 kwh  (7 mån)

Utloggad KompressorExperten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
SV: Mitsubishi ecodan 112 eller thermia Atec 11
« Svar #22 skrivet: 17 februari 2012, 10:56:52 »
Hej Igen

En on/off kompressor går bara på 50Hz eller 0Hz (här i Sverige). En Inverter kompressor kan gå mellan 10-130Hz beroende på modell and typ av kompressor. I en ECODAN 112 sitter det en scroll som klarar 20-120Hz.

mvh
KompressorExperten

Utloggad geckozaver

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi ecodan 112 eller thermia Atec 11
« Svar #23 skrivet: 18 februari 2012, 20:10:03 »
Hej igen

Jag håller absolut inte med att tekniken är samma!
Faktum är att det är traditionell on/off teknik mot en inverter maskin.
Dessutom har ECODAN 112 utedelen en ytterligare teknik som heter ZUBADAN i deras värld.
Det innebär att man behåller värme effekten även om det blir kallare ute (ner till -15grC sen börjar även denna tappa)
Det innebär att man bl.a. inte behöver el-tillskott vilket främjar energiförbrukningen.
Sen att den är en inverter med "nominell effekt" på 11.2kW men kan ge upp till 16kw är en annan bra fördel när man behöver effekt.

En inverter sparar mer än en on/off maskin då man utnyttjar högre COP (verkningsgrad) vid del-last drift vilket är ca 80-90% av året.

Jag tror att min inte ska stirra sig blind på de inhemska tillverkarna för mycket då de har byggt på samma grund sett i 30år.
faktum är att vill man spara mera ska man välja inverter teknik, som ex dominerar fullständigt på luft-luft VP.
Problemet ha varit att de inhemska tillverkarna inte kan bygga själva med inverter pga. komplicerad kylkrets, utan de måste köpa färdiga aggregat som ex NIBE med sin split som kommer från MHI. i framtiden kommer nog detta även från Sverige, men de ligger 15-20år efter.

slutligen vill jag påpeka att det kommer nya teststandarder i hela Europa där man prata om SCOP (säsong COP) där man klart och tydligt ser att en inverter (kompressor) är mycket effektivare än en on/off. de tester som har gjort baserar sig på en gammal standard som är gjord för on/off.

men som sagt, referenser är mycket viktigt, sök efter detta, alt ring upp tillverkaren själva och be dem ge dig några referenser.

mvh
KompressorExperten

You should be careful with Zubadan.
It´s thrue that there is "no need" for the external el.heater BUT your climate can be tricky and bellow -20°C you would need a bivalent sistem - el.heater or camin.
For radiant heating up to 45°C Atec would be better choice.
Zubadan stable heating power get´s from a higher el.consumption of the compresor - energy doesn´t come from  nowhere.
Of course you should use 3 phase comp.

Utloggad KompressorExperten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
SV: Mitsubishi ecodan 112 eller thermia Atec 11
« Svar #24 skrivet: 19 februari 2012, 13:05:26 »
You should be careful with Zubadan.
It´s thrue that there is "no need" for the external el.heater BUT your climate can be tricky and bellow -20°C you would need a bivalent sistem - el.heater or camin.
For radiant heating up to 45°C Atec would be better choice.
Zubadan stable heating power get´s from a higher el.consumption of the compresor - energy doesn´t come from  nowhere.
Of course you should use 3 phase comp.

It´s true that the injection system in compressor at cold ambient temp affect the power consumptions, but still the COP will be better than electric heater. If you use like you mention an ATEC at +45degC flowtemp depending on ambient temp, it need to "boost" with either electric heater or bivalent system like oil, wood etc... The total input will be higher with ZUBADAN technology anyway. It´s always best to use the compressor power as much as possible instead of adding electric heater which can give you at most a theoretical COP of 1. The ZUBADAN system COP will be around 1.5-1.8 at -20 degC ambient.

I also know that you can select the injection port to different ambient temp in the control software as well.
This give you a better tuning depending of your house and demand

mvh
KompressorExperten

UrbanP

  • Gäst
UrbanP
SV: Mitsubishi ecodan 112 eller thermia Atec 11
« Svar #25 skrivet: 09 augusti 2012, 13:35:26 »
Jag funderar på dessa två värmepumpar eftersom vi ska bygga nytt hus inom ett år. Tyvärr så har jag svårt att hitta ett oberoende test av Mitsubishi Ecodan. Någon annan som känner till och kan länka till ett dylikt?

Kompressorexperten; intressanta synpunkter du har och det känns som du kan ämnet väldigt bra! Vad det gäller tillverkningsland så tror jag dock man ska utgå från att vi lever i en global marknad och alla tillverkare av VP köper in komponenter beroende på var de görs bäst, alternativt billigast. Du verkar dock föredra Mitsubishin, och jag undrar om du vet ifall den är bättre på något sätt, sett ur ett ekonomiskt perspektiv?

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Mitsubishi ecodan 112 eller thermia Atec 11
« Svar #26 skrivet: 09 augusti 2012, 19:08:20 »
Mitt tips är att starta en ny tråd, det verkar bli fler svar då...

Nu kan jag inget om nybyggen men har två funderingar:
  • Behöver ett nybygge så hög effekt? Är huset väldigt stort?
  • Visst finns det regler kring max effekt för nyggen numera? Går det att sätta in ovanstående VP och deras elpatroner inom ramen för begränsningen?
Ett nytt välisolerat hus ska rimligtvis ha så lågt effektbehov att även en inverter kommer att jobba på lägsta effekt on/off hela tiden.

Normalt i nybyggen sätter man väl också en frånluftsvärmepump? Har du funderat på detta?

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Urban P

  • Gäst
Urban P
SV: Mitsubishi ecodan 112 eller thermia Atec 11
« Svar #27 skrivet: 09 augusti 2012, 23:00:26 »
Citera
Behöver ett nybygge så hög effekt? Är huset väldigt stort?
Ca 180 kvm planerar vi att bygga. Storleken på VP får kanske bestämmas då man räknat på energiförbrukningen. Jag tänkte egentligen mest på att välja någon VP i ovan nämnda serier, dvs Mitsubishi Ecodan eller Thermia Atec, men det kan iofs hända att alla är för stora?!

Citera
Visst finns det regler kring max effekt för nyggen numera? Går det att sätta in ovanstående VP och deras elpatroner inom ramen för begränsningen?
Jo, det finns begränsningar! Tror det är 55 kWh/kvm eller något i den stilen.
Lämplig storlek på VP, om det nu är en vettig lösning, får någon expert räkna på då huset är färdigritat.

Citera
Ett nytt välisolerat hus ska rimligtvis ha så lågt effektbehov att även en inverter kommer att jobba på lägsta effekt on/off hela tiden.
Förstår inte riktigt vad poängen är här?

Citera
Normalt i nybyggen sätter man väl också en frånluftsvärmepump? Har du funderat på detta?
Jodå, visst har jag det. Nibe F750 är den de flesta hustillverkare använder. Kanske för att det är en lösning som passar i alla hus? Bergvärme är ju oftast inte aktuellt om man har 20-30 m ner till berg, markvärme funkar ju inte heller alltid, många är ointresserade av att hålla på med pellets etc etc...
Känns som det bara är Frånluftsvärmepump som alltid funkar, och jag kan tänka mig att det blir effektivt för hustillverkarna att standardisera denna lösning.
Personligen tror jag dock att man för en rimlig merkostnad kan sänka driftskostnaderna lite till genom att välja t.ex. en luftvattenvärmepump, men jag kan ha fel.

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Mitsubishi ecodan 112 eller thermia Atec 11
« Svar #28 skrivet: 10 augusti 2012, 08:54:42 »
Mitt tips är att du börjar i andra ändan, får huset överhuvudtaget förses med en LVVP? Du behöver nog också läsa på lite kring den övriga utrustning, se mer nedan.

En av fördelarna med en inverterpump är att de "ger den effekt huset behöver" vilket medför att VP inte startar och stoppar hela tiden. Den kan dock inte ge hur lite effekt som helst, så om VPs mineffekt är 4 kW och ditt välisolerade hus under höst/vår bara behöver 1 kW så kommer pumpen ändå att starta och stoppa. Fortfarande bättre än en on/off sett ur det perspektivet, men en shuntad on/off är också en lösning.

Följande mening förväntar jag mig ge en del protester: Inverter vs on/off är mer filosofi än något annat, lika så shuntad (halvflytande) vs flytande (VP direkt på värmeslingan). Tittar du på Energimyndigheten test så är Thermia Atec något bättre än Daikin samtidigt som Euronom/Mecaterm är strået vassare än Nibe. Men skillnaderna är så små att det är inte det som ska fälla att avgörande, välj istället ett märke som du tror har bra kvalitet och där du dessutom har bra referenser på installatören. Det får naturligtvis gärna finnas 2-3 installatörer inom kort avstånd så att du inte sitter i sjön om den ena går i konkurs.

Kombinera LVVP och en FLVP går naturligtvis men det går självklart inte att kombinera hur som helst. I mitt fall hade jag lätt kunnat docka en separat FLVP till ingång för extern värme. Men F750 är ju ett komplett system, så hade du tänkt docka en lös LVVP till detta? F750 saknar nämligen dockningsmöjlighet...  Sc:,h.  Och att sätta VP direkt på slingan, det kanske inte styrsystemet gillar...

Hur hög förbrukning räknar du med? Ett komplett system med LVVP kostar runt 10000/år i åldrande så sparar du inte detta med råge så strunta i det. Eller sätt en LLVP för en bråkdel av priset om du nu ändå ska ha en F750.

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Urban P

  • Gäst
Urban P
SV: Mitsubishi ecodan 112 eller thermia Atec 11
« Svar #29 skrivet: 10 augusti 2012, 14:39:49 »
Tack för tipset om att kolla att jag verkligen får installera en LVVP. Kan ju finnas restriktioner, vem vet.

Sen kanske jag var lite otydlig, men intentionen är ju att enbart installera en LVVP - inte en kombination av LVVP och FLVP. Det hade nog blivit orimligt dyrt?!

Med en Nibe F750 hade nog förbrukningen varit ca 8000 kWh/år (enbart värme). Detta har vi fått uppgifter om av våra blivande grannar som ska bygga ett likvärdigt hus. Min förhoppning är att komma ner 2000-3000 kWh till med en LVVP, men vi får se vad beräkningarna visar i ett senare skede.

Och tack för klargörandet av vad en inverterpump är.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!