0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Raffen, det har skett ett litet missföstånd, det stycke du citerar från mitt första inlägg är bara ett exempel på formeln "" Saxat från Värmepumpsforum står det överst.De värden som gäller för mej ser du åter på skärmklippet nedan.Mvh Pelle-A
Afrostningsbiten, uppstart m.m. måste väl vara med i min upställning eftersom allt är dygns-baserat?Men att köra konternuerligt i 4 timmar som Raffen föreslår blir svårt, om det nu inte skulle bli extremt låg luftfuktighet vill säga.MVh Pelle-A
Det ligger något i vad Raffen säger"Nu får man väll på skallen" Men jag har grunnat på uteffekten som dom påstår skall vara 6,6kw vid +7eftersom ME använder en relativt kraftig kompressor på hela 900w så bordedenna pump kunna prestera betydligt mer än dessa 6,6kwdärför kan man då misstänka att pumparna blivit begränsade till 6,6kw vid +7 graderdetta skulle förklara varför dom kommer upp i sin på pappret satta max effekt på 6,6kwVarför denna teori låter trolig, det är på grund av det ologiska att dom kan behålla märk effekten även vid -15(som dom säger i reklamen)det jag menar är att man detunat pumpen vid högre temperaturer för att sedan suggestivt släppa på kranen.och på detta viset så tycks denna ME 35:a tävla med likvärdiga 6,5kw pumpar, när dom i själva verket detunat den 1000w och det igentligen är en låt säga 7,5kw pump, eller kanske mer, detta ser man ju även på lägsta angivna in-effekt som ligger i segmentet 8kw pumpardå ser ju detta fint ut i reklamen och kan då förklara anledningen till att dom kan ta ut över *2000w* vid -15 grader. som i normala fall är omöjligt med en 6,6kw pump.Om man då gör en fullgas test med en pump som i själva verket går på dellast så får man ju fina värden, dvs pumpen går på dellast 6,6kw.Detta gör ju åxå att det blir tuffare för exempelvis Toshiba att tävla om uteffekt vid sträng kyla eftersom deras kompressorer är på 750w och inte 900w som FD35:anSå att FD35:an egentligen är en spärrad 7,5-8kw pump, det ser jag som högst troligt..=)känns som pengar på banken vid en vadslagning.=)Dogge.