Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Otroligt bra cop  (läst 49495 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35971
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Otroligt bra cop
« Svar #15 skrivet: 07 februari 2012, 00:05:38 »
Vi har väl två siffror som vi kan lita på i detta fall.
Tillverkarens löfte om 4 kW uteffekt vid -15 grader, och dina uppmätta 1.808 kW i driveffekt, vilket ger COP 2.22 när jag dividerar 4.0 med 1.808
Det verkar ju dessutom verifiera de tester som gjorts av maskinen.
Det som då inte är klart är om dessa 4 kW uteffekt inkluderar avfrostningarna, alltså att den ger i snitt 4 kW uteffekt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Otroligt bra cop
« Svar #16 skrivet: 07 februari 2012, 00:39:17 »
SP:s testresultat är alltid inkl avfrostningar, och pumparna testkörs vid en luftfuktighet på 80% om jag inte missminner mig nu. :)

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 07 februari 2012, 01:12:09 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Otroligt bra cop
« Svar #17 skrivet: 07 februari 2012, 01:17:22 »
Raffen, det har skett ett litet missföstånd, det stycke du citerar från mitt första inlägg är bara ett exempel på formeln "" Saxat från Värmepumpsforum står det överst.
De värden som gäller för mej ser du åter på skärmklippet nedan.
Mvh Pelle-A
Hej Pelle!  Ja det blev nog lite fel där ja ser jag nu i efterhand, men jag köpte det där rakt av med hull och hår igår kväll ivf. ;D

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Otroligt bra cop
« Svar #18 skrivet: 07 februari 2012, 01:54:08 »
Afrostningsbiten, uppstart m.m. måste väl vara med i min upställning eftersom allt är dygns-baserat?
Men att köra konternuerligt i 4 timmar som Raffen föreslår blir svårt, om det nu inte skulle bli extremt låg luftfuktighet vill säga.

MVh Pelle-A
Ja såvitt jag känner till så testkörs de resp pumparna i SP:s klimatkammare i minst 4 timmar kontinuerligt i varje tempsteg dvs 4 st = +7, +2, -7 och -15 ºC, vilket innebär att pumparna körs på fullgas i 4 timmar/tempsteg eller totalt 16 timmar. Man har tydligen vikt max 24 timmar/pumptest om något skulle strula med pumparna så att det ev skulle ta lite längre tid i något tempsteg e.d.
Man har pumparna inställda på högsta börvärde, högsta fläkthastighet och vinge rakt ut för bästa luftflöde, endast grovfilter sitter på plats i innerdelarna, pumparna testkörs vid 80% luftfuktighet och i pumparnas uppgivna resultat/värmeeffekter ingår då alla ev förekommande avfrostningar på pumparna under de resp 4 timmarna.
Det här med att själv räkna ut avgiven värme på egen hand kan ju vara lite vanskligt kanske eftersom det nog finns utrymme för en rätt stor felmarginal, men bör väl fungera hyfsat ivf mellan tummen och pekfigret. I SP:s klimatkammare så sugs ju värmen från utblåsluften direkt in i en särskild kanal och mäts upp succsesivt under de här 4 timmarnas drift vilket innebär att uppgiven värmeeffekt i de resp tempstegen är ett genomsnitt av värmen från pumpen under de här 4 timmarnas drift.

Jag gjorde det lite lättare för mig igår när jag frågade dig hur hög energiförbrukning i watt pumpen kommer upp till hyfsat stadigvarande vid en utetemp på -15 ºC samt med högsta börvärde och högsta fläkthastighet inställd??
Om man utgår ifrån SP:s uppgifter om en värmeeffekt på 4,3 kw och med ett cop på 2,1 vid -15 ºC i utetemp så bör ju pumpen komma upp till minst ca 2050 watt stadigvarande ivf, egentligen ännu lite högre om man skulle få med avfrostningarna också, men hur högt upp i max wattförbrukning kom din pump vid -15 ºC det skulle vara intressant att få veta?? :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • Går det att överklocka sin pump?
SV: Otroligt bra cop
« Svar #19 skrivet: 07 februari 2012, 08:00:45 »
Kan bara som en personlig anekdot tillägga att jag upplever en otroligt påtaglig skillnad i luftflöde och värmespridning mellan 3-4 veckors skitiga filter mot nyss rengjorda (påminnelse till mig själv, gör rent filtren igen!). Människan är i grund och botten usel på känna differenser "då" och "nu" jämförelser i något så flummigt som luftflöde, därför kan man säkert anta att flödesskillnaden måste ha varit väldigt stora.

(tidsaspekten 3-4 veckor varierar från användare till användare beroende på pumpplacering, lokala luftflöden, städvanor, husdjur et.c.)
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad Pelle-A

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Rabbalshede
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Otroligt bra cop
« Svar #20 skrivet: 07 februari 2012, 23:36:59 »
Försöker själv hålla 2 veckorsintervall, denna gång blev det 3.....
Men visst märks det:  Lägre utblåstemp = högre fart och volym, bättre spridning och kastlängd + snittar nog några hundra watt lägre på båda. Bäckar små.... inväntar lite riktig vinter igen så man kan hårdköra ... -3,3 ºC nu :(

En annan anledning till bra cop är att ME-pumpen är placerad väldigt lågt, 27cm från golv, under ett soffbord.
En mycket lyckad lösning, värmen "kommer ut" lågt och behöver inte tvingas ned som vid traditionell placering.
Man får en lägre temp på insugsluften och därmed högre Delta temp = bättre cop.
Rekomenderas varmt  *roflmao* till er som ska installera nytt eller omplacera, det måste naturligtvis vara relativt möbelfritt framför.

// Pelle-A
« Senast ändrad: 07 februari 2012, 23:57:05 av Pelle-A »
1-plans tegelhus på platta byggt -66. 185m2 varav 2st sovrum ej uppvärmda (Stängda dörrar) Beläget i norra Bohuslän. Snitt-temp -2008: 8,01c -- -2009 7,12c 2010 Ca: 5,05c Här är det "lokal nedkylning"
Totalförbrukn. 2008: 15432kWh  --   2009: 15888 kWh. -- 2010: 17232kWh
Panasonic E9DKE sedan -06 förbrukn: 2008, 5050 kWh -- 2009, 4578 kWh -- 2010, 4970 kWh.
Chunlan sedan Jan -07 förbrukn: 2008, 1538 kWh  --2009, 2037 kWh -- 2010  2092 kWh skrotad Dec 2010.
Misubishi FD-35 driftsatt Jan 2011
V.v 150L Ca: 1750 kWh/år Hushållsel ca: 7200 kWh/år
Braskamin för mys och de kallaste kvällarna 2-3 m3/år.
Loggar temp med 19st. sensorer, Rickards (gamla modellen) Elen loggas med "EMC"  ir-sensor för total-el. Pumpar och V.v loggas med pulsanslutning.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35971
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Otroligt bra cop
« Svar #21 skrivet: 08 februari 2012, 06:35:24 »
Och att man inte tänkt köra värmepumpen som AC på sommaren.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Pelle-A

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Rabbalshede
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Otroligt bra cop
« Svar #22 skrivet: 08 februari 2012, 18:53:04 »
Helt riktigt boss!
Tänkte inte ens på det, bor i stenhus som håller svalkan bra på sommaren, kör därför aldrig i AC-läge.
 I detta forum förefaller det som värmen är det mest intressanta när det handlar om luft/luft.
Men visst, ska man ha kyla, får man hänga högt... *vinkar*

// Pelle-A
1-plans tegelhus på platta byggt -66. 185m2 varav 2st sovrum ej uppvärmda (Stängda dörrar) Beläget i norra Bohuslän. Snitt-temp -2008: 8,01c -- -2009 7,12c 2010 Ca: 5,05c Här är det "lokal nedkylning"
Totalförbrukn. 2008: 15432kWh  --   2009: 15888 kWh. -- 2010: 17232kWh
Panasonic E9DKE sedan -06 förbrukn: 2008, 5050 kWh -- 2009, 4578 kWh -- 2010, 4970 kWh.
Chunlan sedan Jan -07 förbrukn: 2008, 1538 kWh  --2009, 2037 kWh -- 2010  2092 kWh skrotad Dec 2010.
Misubishi FD-35 driftsatt Jan 2011
V.v 150L Ca: 1750 kWh/år Hushållsel ca: 7200 kWh/år
Braskamin för mys och de kallaste kvällarna 2-3 m3/år.
Loggar temp med 19st. sensorer, Rickards (gamla modellen) Elen loggas med "EMC"  ir-sensor för total-el. Pumpar och V.v loggas med pulsanslutning.

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Otroligt bra cop
« Svar #23 skrivet: 09 februari 2012, 00:23:54 »
Först en kommentar till Raffens bryderier över att det skiljer i effektangivelse mellan SPs och VTTs test (som han verkar ta som argument för att SPs test skulle vara "riggat" så att det blir för högt värde).

SP testar enligt en standardiserad metod EN 14511, där pumpen körs på max effekt (inställd på +30°C och max fläkt, som Raffen skrev senast).
VTT däremot, testar med en egen "hemma-fixad" metod, där man försöker köra pumpen enligt en effekt-kurva som motsvarar behovet i en "normal" villa vid de olika ute-temperaturerna. Vid högre temperaturer går då pumparna på dellast, och vid lägre temperaturer kommer dom förr eller senare att gå på max. Vid vilken temperatur brytpunkten ligger beror på vilken kapacitet pumpen har.

Resultaten från SP och VTT är alltså inte direkt jämförbara, annat än möjligen värdet för COP vid dom punkter där både temperatur och effekt råkar bli lika i bägge testerna.

I fallet med VTTs test av FD35:an vid -15°C, vet man alltså inte om den går på dellast eller på max. Men Den låga effektangivelsen jämfört med SPs test, tyder på att den gick på dellast. Om det i VTTs diagram går att se om effekten tenderar att öka eller minska när temperaturen sänks under -15°C, kan man kanske avgöra om den gick på dellast vid -15°C. (jag orkar inte gräva fram deras kurvor nu)



Luftfuktigheten vis SPs tester är inte samma vid alla temperaturer. EN 14511 föreskriver luftfuktigheten genom att ange förhållandet mellan "Dry bulb" och "Wet bulb" temperature, enligt följande:

  Dry bulb     Wet bulb
temperature  temperature
    7°C          6°C
    2°C          1°C
   -7°C         -8°C
  -15°C          -

Översatt till relativ fuktighet (RH) blir det:

Temperatur   RH
   7°C       84%
   2°C       76%
  -7°C       68%
 -15°C       -

Fuktigheten är alltså av någon anledning inte specad för -15°C i EN 14511 - så vitt jag kan förstå.

Av nyfikenhet kollade jag SPs rapport (nr: P501219A) för testet av Sanyos SAP-KRV93EH/SAP-CRV93EHN, för att se vilken fuktighet dom hade vid det testet. Dom anger en daggpunkts-temperatur på -17,8°C vid -15°C ute-temp, vilket motsvarar 85% RH.



Till sist Raffen...

Du konstaterar själv att en åklagare skulle bli tvungen att lägga ner fallet om "riggade" Mitsu-pumpar i brist på bevis. Är det inte dags att även du inser att det är läge att lägga ner det där snacket nu..? Du har inga som helst bevis eller belägg för några oegentligheter. Därmed är det bara påhittade rykten du sprider - på gränsen till förtal (med tanke på din ihärdighet). Du skulle stiga flera grader i anseende och förtroende om du slutade dra fram det där jämt och ständigt.
« Senast ändrad: 09 februari 2012, 00:26:03 av pi.r »
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla på övervåning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 År   | Totalt | hushåll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Otroligt bra cop
« Svar #24 skrivet: 09 februari 2012, 01:05:02 »
Oroa dig inte för min del du Pi.r, att det är något skumt med framför allt FD35-pumpen är väl helt klart, och det trodde jag nästan att du skulle kunna räkna ut också du som brukar vara rätt framsynt och duktig på det mesta, men jag skall nog försöka reda ut det här skall du se framöver.
Antingen är den pumpen specialriggad inför testen hos SP eller också har den pumpen en högre maxeffekt än vad som uppges i specen, dvs det kan mkt väl vara så att den pumpen i verkligheten har en maxeffekt på mellan ca 7,7-8,0 kw istället för de uppgivna 6,6 kw, och då blir det ju en helt annan pilsner i sammanhanget.
På den föregående modellen som hette VAH så hade ju FD35:an en uppgiven maxeffekt på 7,7 kw, den pumpen testades hos SP 2007 och nådde då också 6,6 kw vid +7 ºC vid testen, sen när VABH kom så uppgavs maxeffekten på den till just 6,6 kw och den uppnådde också 6,6 kw vid +7 ºC vid sin test 2009 hos SP. :)

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 09 februari 2012, 01:06:57 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Otroligt bra cop
« Svar #25 skrivet: 09 februari 2012, 02:01:54 »
Suck.......

Nej gör inget mer försök att reda ut det här... Du har redan försökt 100 ggr utan att få fram några hållbara argument. Det blir inte bättre 101:a gången... Sluta bara prata om det.
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla på övervåning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 År   | Totalt | hushåll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Otroligt bra cop
« Svar #26 skrivet: 10 februari 2012, 16:23:42 »
Det ligger något i vad Raffen säger"Nu får man väll på skallen" :D

Men jag har grunnat på uteffekten som dom påstår skall vara 6,6kw vid +7
eftersom ME använder en relativt kraftig kompressor på hela 900w så borde
denna pump kunna prestera betydligt mer än dessa 6,6kw
därför kan man då misstänka att pumparna blivit begränsade till 6,6kw vid +7 grader
detta skulle förklara varför dom kommer upp i sin på pappret satta max effekt på 6,6kw

Varför denna teori låter trolig, det är på grund av det ologiska att dom kan behålla märk effekten även vid -15(som dom säger i reklamen)
det jag menar är att man detunat pumpen vid högre temperaturer för att sedan suggestivt släppa på kranen.

och på detta viset så tycks denna ME 35:a tävla med likvärdiga 6,5kw pumpar, när dom i själva verket detunat den 1000w och det igentligen är en låt säga 7,5kw pump, eller kanske mer,
detta ser man ju även på lägsta angivna in-effekt som ligger i segmentet 8kw pumpar
då ser ju detta fint ut i reklamen och kan då förklara anledningen till att dom kan ta ut över *2000w* vid -15 grader. som i normala fall är omöjligt med en 6,6kw pump.
Om man då gör en fullgas test med en pump som i själva verket går på dellast så får man ju fina värden, dvs pumpen går på dellast 6,6kw.

Detta gör ju åxå att det blir tuffare för exempelvis Toshiba att tävla om uteffekt vid sträng kyla eftersom deras kompressorer är på 750w och inte 900w som FD35:an

Så att FD35:an egentligen är en spärrad 7,5-8kw pump, det ser jag som högst troligt..=)
känns som pengar på banken vid en vadslagning.=)

Dogge.
« Senast ändrad: 10 februari 2012, 16:25:26 av doggydoggen »
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35971
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Otroligt bra cop
« Svar #27 skrivet: 10 februari 2012, 18:07:43 »
Så gör ju alla som har rejäl kapacitet, dels för att värmeffekten inte behövs när det är varmt ute, och dels för att strömförbrukningen skulle bli så hög att orimligt stora säkringar behövs.
När det blir kallt ute så drar kompressorn inte så mycket ström även om den tillåts varva upp maximalt, och man får på sä sätt en bra funktion med hög uteffekt när den som bäst behövs, och en rimligt hög högsta strömförbrukning.

Det är inte att rigga en maskin, utan att utnyttja en enfas värmepump maximalt utan att ohemult stora säkringar skall behövas.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Otroligt bra cop
« Svar #28 skrivet: 10 februari 2012, 18:39:23 »
Det ligger något i vad Raffen säger"Nu får man väll på skallen" :D

Men jag har grunnat på uteffekten som dom påstår skall vara 6,6kw vid +7
eftersom ME använder en relativt kraftig kompressor på hela 900w så borde
denna pump kunna prestera betydligt mer än dessa 6,6kw
därför kan man då misstänka att pumparna blivit begränsade till 6,6kw vid +7 grader
detta skulle förklara varför dom kommer upp i sin på pappret satta max effekt på 6,6kw

Varför denna teori låter trolig, det är på grund av det ologiska att dom kan behålla märk effekten även vid -15(som dom säger i reklamen)
det jag menar är att man detunat pumpen vid högre temperaturer för att sedan suggestivt släppa på kranen.

och på detta viset så tycks denna ME 35:a tävla med likvärdiga 6,5kw pumpar, när dom i själva verket detunat den 1000w och det igentligen är en låt säga 7,5kw pump, eller kanske mer,
detta ser man ju även på lägsta angivna in-effekt som ligger i segmentet 8kw pumpar
då ser ju detta fint ut i reklamen och kan då förklara anledningen till att dom kan ta ut över *2000w* vid -15 grader. som i normala fall är omöjligt med en 6,6kw pump.
Om man då gör en fullgas test med en pump som i själva verket går på dellast så får man ju fina värden, dvs pumpen går på dellast 6,6kw.

Detta gör ju åxå att det blir tuffare för exempelvis Toshiba att tävla om uteffekt vid sträng kyla eftersom deras kompressorer är på 750w och inte 900w som FD35:an

Så att FD35:an egentligen är en spärrad 7,5-8kw pump, det ser jag som högst troligt..=)
känns som pengar på banken vid en vadslagning.=)

Dogge.
Ja jisses vilken tur att du finns till ändå Dogge, Thumbsup och att åtmindstone du ivf har insikten och förståelsen för att det med all sannolikhet finns en hund begraven i det här fallet. För jag måste erkänna att jag har känt mig ovanligt ensam här tidigare på forumet i denna fråga, mkt märkligt egentligen med tanke på att det ändå finns en hel del kunniga och insatta människor här på detta högkompetenta forum. ;) :-\

Ja egentligen är det väl inte så mkt märkligare kanske med FD35:an än vad det är med Panasonics HE12LKE, den pumpen har också en specad maxeffekt på 7,7 kw varav en nominell effekt på 4,2 kw. Den pumpen är väl inte testad hos SP men däremot föregångaren som hette HE12GKE och som då också hade en maxeffekt på 7,7 kw, den pumpen nådde upp till 3,8 kw vid -15 ºC vid SP-testen 2008 vilket också är ett ganska bra resultat ifh till pumpens effekt, eller ivf ett mera logiskt och trovärdigt resultat ifh till pumpens maxeffekt.
http://www.energimyndigheten.se/sv/Hushall/Testerresultat/Testresultat/Luftluftvarmepumpar/?productGroupId=20&productTestId=242

Dvs FD35:pumpen ligger egentligen rimligtvis någonstans mellan ca 7,7-8,0 kw i maxeffekt fast man har valt att istället uppge en maxeffekt på bara 6,6 kw för den här pumpen, dvs helt felaktiga uppgifter i specen. :D

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 10 februari 2012, 18:52:53 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Otroligt bra cop
« Svar #29 skrivet: 10 februari 2012, 19:00:33 »
Jag förstår inte diskussionen. 

Det är alltså ärligare att sälja en maskin som 8,1 kW och kalla den "kärnkraftverk"?  ;D

Nu får du nog ge dej, Raffen. Ärligt talat.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!