0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag gillar placeringen av utedelen. Risken för att använd luft skall återcirkulera och påverka effekten är minimal.Jag delar Rickards uppfattning. Rör ej utedelen.
Jag gillar inte placeringen, men tror samtidigt inte att det blir någon himmelsvid skillnad på uteffekten, problemen finns nog att hitta i ett större effektbehov än väntat för uppvärmningen av huset.Vad menar du Raffen, tror du att det skulle bli avsevärt högre uteffekt med en annan placering?
Hej Rickard! Jag vet att du inte heller gillar den där placeringen, men man blir nästan lite över sig given när man ser att Rocas gillar placeringen av den här utedelen. Men iof om man bara kör AC-drift med pumpen så fungerar det alldeles utmärkt med denna placering under trappan. Men skall man köra pumpen i värmedrift så anser jag att denna placering är rent katastrofal måste jag säga, och effekten kommer med all säkerhet att minska ganska dramatiskt pga recirkulationen av luften. Utblåsluften pressar på framåt och nedåt mot marknivån i trappans framkant och det blir helt säkert en rekorderlig turbulens under den där trappan när samma mängd luft som blåses ut och nedåt mot marknivån skall sugas in igen till utedelens baksida eftersom luften i huvudsak kommer från en låg nivå där under trappan, dvs från marknivån. Skall man placera en utedel under en trappa för att ha denna som ett bra skydd och ha pumpen till värmedrift så måste man enligt min mening vända den på tvärs isf så att pumpen blåser ut luften från ena sidan och tar in luften från den motsatta sidan av trappen, då kommer det att fungera alldeles utmärkt. Mvh Raffen.
Ska man bara fästa/hänga en framför och en bakom..? Kunde vara intressant. Bäst att göra det när det är riktigt kallt då förstås.