0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
NaejSå räknar man inte. Man använder ortsfaktorn och multiplicerar med U-värdesmiskning och yta. Man sparar mer i Kiruna än i MalmöExempelvis Karlstad med faktor på 106. U-värdesminskning på 1,5 per kvm och 22 kvm yta. 106 X 1,5 X 22 = har ingen miniräknare.... Var bor du?MVH/Gano
Någon som vet en återfösäljare av SafeCoat i Skåne som säljer till privatpersoner?Någon som vet m2-priset ?Till ett vettigt pris är det ett möjligt alternativ för min del. Besparingen blir för knapp för att ge sig på något mer omfattande projekt. Jag har ju redan bra 3-glas.
Jag tror inte så mycket på den där kalkylen där man antar att man behöver tillföra värme när det är kallare än 17 grader ute. Detta utav flera anledningar. Här behövde jag hamna nedåt 10-12 grader i dygnsmedel innan jag fick slå på värmen. Sedan har vi en faktor med solinstrålning, särskilt på våren där husets läge är jäkligt avgörande.
Sen kommer en annan fråga när man ser till energifönster/glas. Vad händer på sommaren? Det borde bli för varmt inne så man åker på att slå igång LLVP för kyla istället, isåfall är hela besparingen uppäten.
Här kanske? http://www.hammerglass.se/aterforsaljare.html?productArea=2&country=sverige&province=1