0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
F-gasförordningen innebär också att privatpersoner inte längre får installera och göra ingrepp på utrustning som innehåller fluorerade växthusgaser.Mvh Raffen.
Hej Boek! Hur menar du nu när det gäller att det skulle vara förbjudet att installera en kyl eller frys?? Själv brukar jag bara när det gäller kyl eller frys bara bära in eller ut resp skåp vid behov samt sätta i resp dra ur elkontakten, och det går givetvis alldeles utmärkt även i fortsättningen och har ingenting med F-gasförordningen att göra. Mvh Raffen.
Sedär!Precis så gör vi som köper luftvärmepumpar till budgetpris också! Välkommen i gänget.
Du kan låta din mormor/farmor installera ett kylskåp men kan du garantera till Naturvårdsverket att hon kan installera en QK värmepump?
Intressant fundering det där men har inget bra svar på det.En grönsak som brukar figurera flitigt som länsman på forumet så fort Qk kopplingar nämns har nog ngt lämpligt svar om detta men jag tror att han inte har kontorstid nu.Sist skrev han ngt om 30 års fängelse på vatten och bröd och 100 000 euro i böter om jag minns rätt vid hopsnäppning av QK kopplingar på en värmepump från Jula så det gäller nog samma med Biltema flaskorna!Kan nog bli en ny enhet på RPS (Rikspolisstyrelsen) på några tusen poliser minst som kan avdelas att fokusera på detta. Det är ju samma gas i flaskorna som i luftvärmepumparna.
Detta innebär ju helt klart att det är förbjudet för privatpersoner att installera en kyl eller frys. Inser ni inte det vansinniga i denna förordning?Eller finns det kanske undantag i förordningen?
Ja, det är förbjudet att installera utrustning som innehåller F-gas. Dock är det bra om man läser ursprungstexten så att man vet vad installation innebär:"Installation: att sammanfoga två eller fler delar av utrustningeller kretsar som innehåller eller är utformade för att innehållaköldmedium med fluorerade växthusgaser"Jag har i och för sig inte installerat mer än en handfull kylar/frysar, men jag har aldrig behövt sammanfoga några delar som innehåller nåt köldmedium. Jag och Raffen verkar ha samma erfarenheter, men zibrosc1235 brukar tydligen ta fram vakuumpumpen och lödutrustningen när han har köpt ny kyl...