Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt
»
Thermia
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Hetgasgivare thermia diplomat 8
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
...
5
Next
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Hetgasgivare thermia diplomat 8 (läst 13953 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Frank a
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 107
Karma +0/-0
Frank a
«
skrivet:
01 februari 2012, 17:57:53 »
Citera
Vad är det för fel när den bryter på 23 bar vid VV produktion? Bryter på hetgasgivaren blir 120grader och inte på arbetspressostaten
Öh 5grader uk 2grader
Köldmediebrist ? Exp ventil ? Kompressor ?
Nån som har nån bra ide?
Hur mycket över kondenseringstemp ska hetgastempen ligga normalt
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 29881
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
SV: Hetgasgivare thermia diplomat 8
«
Svar #1 skrivet:
01 februari 2012, 20:37:38 »
Citera
Normalt är hetgasen ca 30 ºC högre än kondenseringstemp.
Men det finns många felkällor, givaren kan vara felande, men om den visar rätt så kan det vara brist på köldmedia.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Frank a
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Frank a
«
Svar #2 skrivet:
01 februari 2012, 20:40:50 »
Citera
Oj då bara 30grader högre mätte med en riktig termometer inget fel på hetgasgivaren
Loggat
David Rinnan
Svart bälte i frågor...
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm, Tyresö
Antal inlägg: 6954
Karma +61/-60
Kön:
Teknikintresserad
David Rinnan
«
Svar #3 skrivet:
01 februari 2012, 21:55:18 »
Citera
ja vid vv körningar är det inte ovanligt med 40 grader.
Jag går kring 35 ut från 25 grader diff till vid 60 ut ca 40 grader diff. Så viss förändring över cykeln kan man förvänta sig. eller i alla fall beroende på kondenseringstempen.
Loggat
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.
Kåge watt
Expert på värmepump
Antal inlägg: 388
Karma +0/-0
Kön:
Jag kan knäcka ägg med en hand,har jag upptäckt
Kåge watt
«
Svar #4 skrivet:
01 februari 2012, 21:59:58 »
Citera
ursäkta min okunskap. Men är kondenseringstemp=Framledningstemp?
Loggat
Läge:Arjeplog Norbotten. Hus: 129m2 Älvsbyhus från 63. Thermia Diplomat optimum 6/ 470 m kollektor i blött underlag.Radiatorblandning med 1rörs system. 7kw caminos braskamin samt 45m2 fristående garage med Fujitsu ASYB09LDC LLvp . Enskild borrad brunn samt avlopp. Årsmedeltemp -1,7gr
David Rinnan
Svart bälte i frågor...
Dignitär inom värmepump
Karma +61/-60
Kön:
Teknikintresserad
David Rinnan
«
Svar #5 skrivet:
01 februari 2012, 22:15:30 »
Citera
om allt stämmer så är det ungefär samma ja.
Kondenseringstempen mäter man med tryckgivare som sedan omvandlas till temperatur utifrån en tabell som är baserad på det köldmedie man använder.
Loggat
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.
Kåge watt
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Kön:
Kåge watt
«
Svar #6 skrivet:
01 februari 2012, 22:55:28 »
Citera
Jag frågar eftersom hetgastempen på min pump kan ligga på 45gr över framledningen,och enligt Thermia support
så skulle det inte vara några problem. Jag började dock misstänka gasbrist?
Loggat
Läge:Arjeplog Norbotten. Hus: 129m2 Älvsbyhus från 63. Thermia Diplomat optimum 6/ 470 m kollektor i blött underlag.Radiatorblandning med 1rörs system. 7kw caminos braskamin samt 45m2 fristående garage med Fujitsu ASYB09LDC LLvp . Enskild borrad brunn samt avlopp. Årsmedeltemp -1,7gr
Kåge watt
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Kön:
Kåge watt
«
Svar #7 skrivet:
01 februari 2012, 23:00:49 »
Citera
Jag menar alltså vid värmekörning.
Loggat
David Rinnan
Svart bälte i frågor...
Dignitär inom värmepump
Karma +61/-60
Kön:
Teknikintresserad
David Rinnan
«
Svar #8 skrivet:
01 februari 2012, 23:51:05 »
Citera
det beror ju lite på vilken framledningstemp du ligger på.
Thermias orginal grejer säger 45 fram och hetgas 81 just nu.
Min hetgasgivare säger 77 och fram 46.
Om hetgas slår i 120 taket vid VV körning så är väl det en indikation på att något är knas.
Vad får du när du mäter manuellt?
Loggat
Frank a
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Frank a
«
Svar #9 skrivet:
02 februari 2012, 06:12:04 »
Citera
Men om jag har gasbrist borde inte öh vara högre än 5grader och jag har ju fortfarande uk på 2grader borde inte den va 0grader lr räcker det med så lite brist?
Loggat
David Rinnan
Svart bälte i frågor...
Dignitär inom värmepump
Karma +61/-60
Kön:
Teknikintresserad
David Rinnan
«
Svar #10 skrivet:
02 februari 2012, 06:41:06 »
Citera
jag säger inte att du har gasbrist
Det är jag inte kompetent nog att uttala mig om
Min underkylning varierar över en cykel och då beroende på kördbärare och värmebärare-temperaturer vad det verkar.
Jag kommer inte ihåg exakt hur mycket den varierar. Men den brukar väl ligga mellan 3-4 i början alla fall har jag för mig.
Överhettningsvärdet verkar jag inte ha.. så det är svårt att säga för min del. Vart hämtas det? Är inte det en konstant beroende på ventilen. typ 4? Hur mäter eller beräknar jag det värdet?
Loggat
Kåge watt
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Kön:
Kåge watt
«
Svar #11 skrivet:
02 februari 2012, 07:56:27 »
Citera
Det går att ändra värdet så att pumpen bryter senare. fabriksinställningen är 130 men kan ändras upp till 160.
Det är däremot något som jag inte har fibblat med,känns inte riktigt rätt.
Hur kan jag mäta hetgasen manuellt?
Loggat
David Rinnan
Svart bälte i frågor...
Dignitär inom värmepump
Karma +61/-60
Kön:
Teknikintresserad
David Rinnan
«
Svar #12 skrivet:
02 februari 2012, 07:58:49 »
Citera
du mäter temperaturen på det smala rör som kommer ut typ i toppen på kompressorn (svarta runda burken). På det röret brukar sitta 2st proppar med 2 kablar på sig vardera. Pressostaterna. Det röret ger dig hetgastempen.
Loggat
Kåge watt
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Kön:
Kåge watt
«
Svar #13 skrivet:
02 februari 2012, 08:43:42 »
Citera
Har ju bara klasses ir:are. Duger väl till deltamätningar på raddar,men tillskriver den inte någon större precision!
Loggat
David Rinnan
Svart bälte i frågor...
Dignitär inom värmepump
Karma +61/-60
Kön:
Teknikintresserad
David Rinnan
«
Svar #14 skrivet:
02 februari 2012, 09:11:23 »
Citera
den fungerar ju inte så bra på koppar. och att tejpa ett rör som blir över 100grader vet jag inte om det är smart.
digital stektermometer borde fungera bättre där.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
...
5
Next
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt
»
Thermia
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 857
dolda: 0
användare: 4
Användare online
:
Rdx
kebj76
rocas
HBerggren
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info