0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Då slog det mig att jag har väldigt dålig koll på ett par faktorer. 1. Vad kostar vindkraftverken att bygga i snitt. Om vi tar det antal vi har nu, vilket motsvarar en reaktor, hur stor var investeringskostnaden?
Har sett en siffra på 15000 kr/kW vilket skall inkludera vägar och allt annat som behövs för att få verket att fungera. Ett verk på 3 MW, vilket verkar vara en standardstorlek numer, skulle alltså kosta 45 miljoner kr.
Angående potentialen för vindkraft, bara i Piteå Kommun kan det komma att byggas vindkraft som kan ersätta två av de nuvarande reaktorerna:
Sen om man ska bygga nya verk och ta bort en del gamla så tycker jag bjässar som typ Finska Olkiluoto 3 är bra att köra.
Vad jag menar är att jag tycker det verkar så sjukt dyrt med vindkraft i förhållande till vad man tycker det borde kosta
En förbryllande siffra är att rapporten anger 15 öre/kWh som marginalkostnad. Med tanke på att det är arrende och service borde det vara en fast eller halvfast kostnad.
tycker ändå det vore intressant med kommersiellt gångbara lågkostnads/lågkvalitéts vindkraftverk. Som enkelt kan proppas upp och som enkelt byts ut. Men visst någon har ju säkert räknat på detta och kommit fram till att det är bättre totalekonomi att ha långsiktigt hållbara om än dyrare vindkraftverk. Det jag är ute efter är att skapa vindkraft som är ekonomiskt gångbar även i liten skala till små pengar så att fler kan investera i detta och den vägen skapa en större tillväxt och mindre beroende på störa företag.