0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Dom står väl för att de tjänar pengar på att hålla tillbaka utbudet...Nu blir det importerat kolkraftspris inkl miljöavgifter på vatten- och kärnkraft.Någon som är förvånad?
ja eller så hade priset vart ett helt annat om förra veckans varmare väder hade bestått. :,v(Vi kan aldrig räkna med att ha 100% kärnkraft aktiv med den politik som förs (inga klara besked för långsiktig drift och investeringar är vad som satt oss i den situationen). Även med klara besked kan vi inte räkna kallt med 100% tillgänglighet över hela året. Lika lite kan vi alltid räkna med att ha välfyllda vattenmagasin den sista januari. Ibland får man höra att nu lurar dom oss för dom säljer ut vårt vatten i magasinen under sommaren så att det ska va slut på vintern. Hm jag tror faktiskt jag läste det i somras/höstas på detta forum. Och nu har vi väldigt hög nivå. hmm. Det är ju så klart dumt att vara blåögd hela tiden. Men att alltid utgå från att det är en konspiration är kanske inte heller så vettigt eller bra för hjärtat
Menar du inte 1,8kr/kWh
F3:an skulle ju stängas i morgon.
jag säger inte att någon kan ha rätt när man spekulerar i konspirationsteorier. men jag tror generellt sett att ett kärnkraftverk tjänar mer pengar om det levererar el än om det står stilla. Förra dygnet nämnde ni att vi importerade +1000mwh eller något i den stilen. Om vi tänker oss att ditt kärnkraftverk hade fungerat så att du i stället kunde leverera denna kraft snarare än att köpa dyr el utomlands i från så hade väl det ändå vart en bra affär?