0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
men jag tror generellt sett att ett kärnkraftverk tjänar mer pengar om det levererar el än om det står stilla. Förra dygnet nämnde ni att vi importerade +1000mwh eller något i den stilen. Om vi tänker oss att ditt kärnkraftverk hade fungerat så att du i stället kunde leverera denna kraft snarare än att köpa dyr el utomlands i från så hade väl det ändå vart en bra affär?
Förra dygnet nämnde ni att vi importerade +1000mwh eller något i den stilen. Om vi tänker oss att ditt kärnkraftverk hade fungerat så att du i stället kunde leverera denna kraft snarare än att köpa dyr el utomlands i från så hade väl det ändå vart en bra affär?
2011-08-25En ny undersökning från Vattenfall visar att den svenska elkunden i allmänhet har fast elpris till 51 procent och rörligt till 33 procent. Vattenfalls typkund utmärker sig dock genom att i högre utsträckning välja fasta elavtal – 75 procent har fasta elavtal. Undersökningen visar vidare att tre av tio svenskar aktivt har bytt sitt elavtal det senaste året. 18 procent har bytt elleverantör och tio procent har bytt avtalsform.
Summering: 5 levererar 5 står helt stilla eller kör mycket reducerad effekt. kärnkraften ger intrycket av att vara en osäker energikälla, åtminstone mitt i vintern, och inget att förlita sig på.Hoppas att förfaringssättet inte sprider sig till vattenkraftsverken så att de också börjar "pilla lite" inne i vattenkraftsgeneratorerna mitt i vintern och börjar halvera sin produktion i januari och februari. Då skulle vi få börja snacka om import av el på riktigt!
i morgon ser inte priset så bra ut. Över 100 va?
Elpriset var lägre detta q4 och ändå tjänade man mer pengar.