0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
i manualen för ecopart står det.Flöden värmebärarsidanFör att säkerställa en bra funktion bör flöden i värmebärarkretsen inte un- derstiga värden enlig tabellen nedan. Flöden är beräknade på en tempera- turhöjning i värmepumpen på 6°C vid 35 graders värmebärartemperatur.
Du kan ju prova att sänka ett snäpp på cirkulationspumpen på varma sidan och se vad du får efter det. Jag skulle säga att mellan 7 - 10 grader diff på varma sidan är ok. Du kör mot en tank och då spelar det inte så stor roll om det blir lite högre, men optimalt delta brukar vara 7-8 grader.Sen om det kanske går att höja ett snäpp på den kalla sidan? Brine bör det vara ca 3-4 graders diff på, inte mycket mer. Optimalt där brukar vara ett delta på 3 grader.Kul att det blev så stor förändring efter bytet, nu ska det bli kallt i några dagar så då är det så klart bäst att allt fungerar som det ska!
Du märker på brinetemperaturen om värmepumpen skulle gå effektivare ifall du sänker laddpumpen ett steg. Svårt för mig att säga, utan vill du verkligen veta så är det bara att prova sig fram. Om du sänker diffen på laddningen till säg 7 grader och diffen då ökar på kalla sidan ökar till 3 grader istället för 2,5 ja då har du en lite effektivare energihämmtare i värmepumpen. Sagt mellan tummen och pekfingret Blir det ingen mätbar skillnad så skulle jag fortsätta att köra med det högre deltat eftersom du har större nytta av en lite högre temp för att slippa spets.
Nog är det väl så att om jag höjder farten på laddpumpen så får jag en lägre diff på varma sidan? Nu kör jag ju på lägsta fart så jag kan inte sänka mer.Jag kan väl pröva med mellanhastigheten och se vad som händer.Nu har jag höjt hastigheten på cp:n mellan Vp och Zenith-tanken till läge 2 (av 3). Effekten blev en sänkning på 1 grad av framtemp (fr 53 till 52) och för returen en höjning med 2 grader (fr 43 till 45). DeltaT krympte alltså till 7 ºC (från 10) se graf. Brinetempen hittills ytterst marginellt förändrad (0,1 ºC varrmare retur, men det tar väl ett tag innan den förändras.Kurvan över effektuttaget i kompressorn ändra påtagligt karaktär, men vad det står för vet jag inte.Nu är framtempen från Vp:n tillbaka på 53 ºC, medan returen ligger på 46 alltså en diff på 7 ºC, vilket väl är bra eller ...? Jag har ju nu lägre diff men samma temp till tanken. Utetempen ligger stadigt på -14 ºC.Sen funderar jag på om det är så bra för kompressorn att gå hittills 42 timmar i ett streck?! Borde den inte få vila lite ?
Ja, förlåt... du har helt rätt när det gäller att höja hastigheten på laddpumpen för att sänka diffen. Vet inte vad jag tänkte på när jag skrev... detsamma gäller brinepumpen, sänker du den får du större diff.Får du samma temperatur ut, men med en högre returtemp samt att brine ut blir lite lite högre så skulle jag absolut ställa tillbaka laddpumpen på läge 1.I alla fall om du inte har problem med varmvattentillgången, och det lär det väl inte vara med den tanken du har?Den där effektkurvan förstår jag inte alls. Du säger att kompressorn gått hela tiden och det ser det verkligen inte ut som att den gjort. Har du något glapp någonstans?Inga problem för kompressorn att gå hela tiden, så fundera inte ens på det! Var istället glad för varje timme elpatron du slipper.
När det gäller loggningen så vet jag inte vilket sätt som är bäst, SO utgången eller läsa av lysdioden. Borde inte vara någon skillnad, du kanske kan kolla om signalen på utgången kommer samtidigt som lysdioden blinkar så kan du utesluta det i så fall.Med laddpumpen på 1 får du antagligen bättre skiktning i tanken också, tyckte det såg ut så i loggen på laddtemperaturerna när du ändrade hastigheten.Är det du som bestämmer värdet för övre delen av tanken eller styrs det i det här fallet från den inställda kurvan? Om CTC eftersträvar 5ºC övertemp i styret så borde du fått 60ºC i toppen och inte 63ºC.