0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
inget svammel, då svammlar copeland. Lägger jag evap där jag vill och suggasöverhettning på 3K samt 8 i underkylning då blir det 4,58 i cop vid den snittillverkade temperaturen som är runt 40 grader. Jag skrev snittillverkad temperatur.
Hej!I mitt fall är det ingen risk att pumpen går över till att bli en elpanna då kompressorn inte orkar få upp framledningstemperaturen högre än ca 59 grader (jag skulle tro att få "normaldimensionerade" pumpar får upp framledningstemperaturen i 65 grader i värmeproduktion). Jag har dessutom satt GM för tillskott till -2000 (differens mellan tillsatssteg till 1000) så det skall till långvarig svår kyla för att tillsats skall gå in.Notera att en 1245:a också bryter på max. differens framledningstemperatur.Vänligen / Gunnar
Detta är ett fiktivt exempel och jag tog bara av Danfoss stipulerade värden och lade in i programmet.Men för att svara på din fråga så Kondenserar jag i 40, skickar ut 41 får tillbaka 32 och min vätska ligger här på 33 så det borde då vara mer riktigt att skriva 7 i UK då blir COP 4,55 och inte 4,58 jag får tillbaka så kallt eftersom jag vill köra 20 i DT vid dut och nu uppskattar jag att vi kanske har 9 i DTVi tar 5 då 4,48 och så tar vi dem 1K som behandlades i en annan tråd här borde det ju bli katastrof COP och ja det blir det 4,35 Hur ser det ut på IVT maskinerna? Vilken SGÖH ,TGÖHoch UK brukar dessa få? Roligt att jämföra studs Det var på vippen att jag blev en del av den organisationen ett tag, och det vore kul att att veta om jag gjorde bort mig igen
Nu har du missuppfattat det Rickard, VP blir ingen elpanna inte ens en R407c blir det om man bygger det korrekt.Med R134a så klarar vi som sagt 72 med kompressorn,, har vp förutsättningar så får vi verkligen ut den tempen ur den Thumbsup
Visst kan man göra som du sa, det går fint. Mitt alternativ har en årscop på snitttillverkad temp på 4,58 vad har ditt
Mmm det vet jag inte vad menar du nu
Du blandar ihop det. 72 fram blir det ju bara i absolut nödfall alltså vid DUT. Inte vid 40 i kondensering, men det vore grymt Det kan vara svårt att hålla isär aallt tjatter det tycker jag med